Hej alla burners!

IR655
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 09 nov, 2015 16:18
Ort: Nyköping

Hej alla burners!

Inlägg av IR655 »

allåj! Jag har spanat lite i bakgrunden utan att registrera mig, men nu känner jag att det är dags för en introduktion!

Jag har precis köpt ett hus strax utanför Nyköping i Sörmlands län :) huset är uppdelat i 2 lägenheter vardera 70kvm boyta. Separat vind finns på varje sida, men källare är öppet så det går att ta sig från ena lägenheten till den andra.

Nu till det roliga! Värmesystemet :)

Förra ägaren har installerat en pelletsbrännare av modellen Pellx 20kW (Gordic) mot en Effecta Woody av äldre modell. Detta värmer upp 2st 750l vattentankar (en till vardera lägenhet). Det finns även solfångare som värmer upp vattnet under sommaren. För något år sen installerade han även en luft-vattenvärme-pump med varmvattenberedare.

Det hela känns som onödigt mycket värmesystem för ett sådant hus. Men men.

Jag har bestämt mig för att köra pellets hela vinter och låta luft-vatten ta över i vårdagarna. Just nu hoppar pannan igång vid 55 grader och slår av vid 75-80 grader. Luft-vatten pumpen går inte igång förrän vid 50 grader så det gör att den inte kommer starta under vintern, men vattnet kommer cirkulera i systemet iaf.

Jag beställde hem 6 ton bulk pellets då det finns ett rum byggt för att trycka in pellets via rör in dit. Matarskruven till pannan går genom väggen till pelletsrummet så det är väldigt smidigt.

Inställningarna till brännaren var helt åt skogen för att han har eldat med ved i pannan senaste 2 åren. Jag har hållit på försökt få det någorlunda bra, men inte helt 100 på att jag fått de rätt.

Under drift kommer rökavgastempen bara upp till 125 grader, lågan ser bra ut nu när jag pillat lite på "fläktläget hög". Panntempen går upp till 80 grader där den står stadigt tills den stannar. 125 grader låter lite lågt, men det kanske är bra? Se bilder nedan.

Bild

Jag hade problem med oförbrända pellets, men drog ner fläkten och det har blivit bättre!
Bild

Sotfärg ok?
Bild

Svårt att få lågan på bild med rätta färger jag ser den i verkligheten.
Bild
Pellx 20kw (Gordic), Effecta Woody Panna, 1500l tank (2x750l), Luft-vatten och solfångare sammankopplat på något magiskt sätt.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hej alla burners!

Inlägg av Stegatorparn »

Hej och välkommen till forumet.

Ackumulatortankarna behövs vi vedeldning men vid pelletsdrift räcker det i princip med en.
Om nu varje lägenhet försörjs från var sin tank, betyder det att varje tank har en slinga för varmvattenuppvärmning eller är varmvattenberedningen gemensam för bägge lägenheterna?

Vad har pannan för märkeffekt?

Vad jag kan se av bilderna, är sotet på pannväggarna vitt och lågan väldigt kort och vit.
Det tyder på för mycket luft i förbränningen, lågan är väldigt het och sliter på brännarröret.
Färgen på askan på eldstadsbotten beror mest på pelletsens innehåll och säger inget om förbränningens kvalitet.
Minska lite på fläktinställningen tills sotet på pannväggarna blir mellangrå så är du närmre idealet.
Det går också att minska fläkten tills det börjar komma rök ur skorstenen och sedan öka fläkten lite tills röken precis försvinner.

Vad är det för skorsten? Tegel med eller utan rostfritt rör/slang?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
IR655
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 09 nov, 2015 16:18
Ort: Nyköping

Re: Hej alla burners!

Inlägg av IR655 »

Hej och tack för svaret!

Jag är ganska säker att jag kan stänga av en tank från systemet och bara värma 750l då fd ägare hade stängt av den andra tanken när han bara körde luft-vattenpumpen för uppvärmning av båda lägenheterna. Jag ska prova att köra bara en tank, men är orolig att pannan går igång mer ofta och under kortare drifttider (hellre långa drifttider och mindre start/stop om jag förstått rätt?)

Jag var nere och skruvade ner fläkten ytterligare idag så jag får kolla om det ryker från skorstenen imorgon under dagsljuset. Vilken färg är röken om jag dragit ner fläkten för lågt?

På tal om skorstenen så är det nog bara en vanlig tegelskorsten då huset är byggt 1950.

Jag ska kika och se om jag ser vad pannan har för märkeffekt imorgon, fanns en halv lapp kvar på den med tillverknings nummer och sånt.

Uppdaterar imorgon! Tack så länge :)
Pellx 20kw (Gordic), Effecta Woody Panna, 1500l tank (2x750l), Luft-vatten och solfångare sammankopplat på något magiskt sätt.
IR655
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 09 nov, 2015 16:18
Ort: Nyköping

Hej alla burners!

Inlägg av IR655 »

Nu har jag varit nere och skruvat på fläkten i hög läge från min till max, men det gör ingen skillnad i rök genom skorstenen. Det kommer bara vitt rök som jag antar är kondens då det var 0-1 grad idag.

Pannans märkeffekt är 35kW enligt en lapp på pannan.

Jag har mätt startdos till 3.5dl och driftdos under 6 minuter är snäppet över 4dl ~ 300 gram. Driftdosen skall motsvara drygt 15kW enligt Pellx manualen.

Något mer jag ska skruva eller justera?

Bild

Bild

Bild

Bild
Pellx 20kw (Gordic), Effecta Woody Panna, 1500l tank (2x750l), Luft-vatten och solfångare sammankopplat på något magiskt sätt.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hej alla burners!

Inlägg av Stegatorparn »

Mellan varje justering av fläktreglaget bör det gå 5 minuter innan man ser resultatet av justeringen och förbränningen stabiliserats.

Vid pelletseldning skall dragbegränsaren vara justerad för 10-15 Pa.
Pannans rökgasfläkt skall vara avstängd och spjäll för primär- och sekundärluft vara stängda.
All lufttillförsel skall ske genom brännaren.
Finns det ingen manöverbrytare för rökgasfläkten, finns det kanske en kabelskarv på pannans baksida som går att dra isär.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
IR655
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 09 nov, 2015 16:18
Ort: Nyköping

Re: Hej alla burners!

Inlägg av IR655 »

Hej!

Efter varje justering gick det 10-15 minuter då jag höll på måla om köket samtidigt.

Jag har ingen aning om vad dragbegränsaren är eller var den sitter, är det den här:

Bild

Isåfall är den inte ställbar, den vickar fritt verkar det som när jag öppnar/stänger pannluckan.

Rökgasfläkten är avstängd, alla spjäll stängda.
Pellx 20kw (Gordic), Effecta Woody Panna, 1500l tank (2x750l), Luft-vatten och solfångare sammankopplat på något magiskt sätt.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hej alla burners!

Inlägg av Stegatorparn »

Det är dragbegränsaren och om du tittar bakom ratten på andra sidan luckan bör det finnas en motvikt på en skruv. Har den inte använts på länge så har den nog kärvat fast. Prova med lite rostlösare.
Motvikten skall vara i inre ändläget närmast luckan vid pellets och längre ifrån vid vedeldning.
Ratten bör vara graderad 1-4 eller liknande.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
IR655
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 09 nov, 2015 16:18
Ort: Nyköping

Re: Hej alla burners!

Inlägg av IR655 »

Tack! Ska prova och återkomma! Just nu är den stängd när brännaren är igång, men vickar fram och tillbaka när jag öppnar pannluckan för att kolla lågan. :D
Pellx 20kw (Gordic), Effecta Woody Panna, 1500l tank (2x750l), Luft-vatten och solfångare sammankopplat på något magiskt sätt.
IR655
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 09 nov, 2015 16:18
Ort: Nyköping

Hej alla burners!

Inlägg av IR655 »

Jag tror den gamla stopp-plåten var ganska slut!

Bild

Nu har jag iaf 2st nya samt 2 extra tändelement ifall den som sitter i ger upp.

Insidan av pannan är mycket mörkare nu när jag justerat matning och luft så jag tror jag börjar få den att gå bra.

Avgastempen ligger på 145 grader nu jämfört mot 125 tidigare. Ska den upp mer eller är det bra där den ligger nu?
Pellx 20kw (Gordic), Effecta Woody Panna, 1500l tank (2x750l), Luft-vatten och solfångare sammankopplat på något magiskt sätt.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hej alla burners!

Inlägg av Stegatorparn »

Jag antar att skorstenen är c:a 6 - 7 meter hög, så 145° är en lagom temperatur.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
IR655
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 09 nov, 2015 16:18
Ort: Nyköping

Re: Hej alla burners!

Inlägg av IR655 »

Tack så mycket för all feedback Stegatorparn! Har du vägarna förbi Jönåker är det bara att dra ett PM så bjussar jag på fika eller dovhjortsjakt som tack! :)
Pellx 20kw (Gordic), Effecta Woody Panna, 1500l tank (2x750l), Luft-vatten och solfångare sammankopplat på något magiskt sätt.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Hej alla burners!

Inlägg av André »

Både vv/värme tas ut från första tanken där även vp värmer då man stänger bort ena tanken..
En fråga, varför låter du inte vp värma så långt den orkar?
Dom flesta pumpar brukar klara ett cop runt 2 vid -20 ute = halva elpriset..
Skulle stänga bort en tank sedan ställa in så pelletsen går in om inte vp orkar då det blir billigare driftskostnad med vp, Om vp håller tanken på 50 grader så ställ pelletsbrännaren så den startar vid tex 45 grader.. Då kommer pelletsen bara gå in och stötta då vp inte klara att värma huset själv, betydligt billigare så än med pellets särskillt nu med lågt elpris.. Ca halva driftskostnaden bör du få med vp jämfört med pellets :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hej alla burners!

Inlägg av Stegatorparn »

:thumleft:
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
IR655
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 09 nov, 2015 16:18
Ort: Nyköping

Re: Hej alla burners!

Inlägg av IR655 »

Intressant! Jag ska klura lite på de :) jag trodde det var billigare med pellets ändå.

Jag fick min första faktura för huset nyss. Under perioden November gjorde vi av med 744kWh. Räkningen låg på 1180kr från vattenfall. Det ger en elkostnad på 1,59kr/kWh.

Hur är detta billigare än 6.25 bulkpellets som i runda slänger kostar 50 öre/kWh?

Förrvirrad.
Pellx 20kw (Gordic), Effecta Woody Panna, 1500l tank (2x750l), Luft-vatten och solfångare sammankopplat på något magiskt sätt.
Nordin
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 10 dec, 2015 15:40
Ort: Sollefteå, Västernorrland

Re: Hej alla burners!

Inlägg av Nordin »

Blir lite missvisande när du tar fakturans belopp och delar med kostnaden, det är alla kostnader, såväl rörliga som fasta.
En rättvis bild av energikostnaden får du genom att ta ditt elhandelspris, dvs avtalspriset och lägger på elöverföringsavgiften från nätabonnemanget.

Kollar vi på mitt avtal,

Fastpris á 69,25öre/kWh inkl. Energiskatt och moms

Elöverföringsavgift 68,90öre/kWh inkl. skatt och moms.

Totala priset jag betalar för en KWh är alltså 138,15öre.
Ctc 1200 Family, Viking Bio 15-20kW.
Värmer 110 boyta + 90 biyta
Skriv svar