Vilken asksug?

widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Re: Vilken asksug?

Inlägg av widde »

Haseld skrev:Jag hittade det här på Biltema, har nyss köpt det, men inte provad än.

http://www.biltema.se/sv/Hem/Inredning/ ... 000035751/
Jag har ett sånt där filter på min asksug.. Asksugen suger lika mycket (eller ja, lite då..) med det filtret på..
D.v.s. det sätter igen nästan direkt ändå..
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
frosten
Stor entusiast!
Inlägg: 172
Blev medlem: mån 23 jun, 2014 00:09

Re: Vilken asksug?

Inlägg av frosten »

Jahapp...
Tegelhus 210 kvm -72, CTC 1200 Family + Viking B16, Tigex 25 Dragbegränsare
luppg
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 00:03
Ort: Grums

Re: Vilken asksug?

Inlägg av luppg »

Har julas billigaste asksug, helsvart äldre modell (tror jag, är länge sedan jag köpte den), men har ett sånt här filter i. http://www.jula.se/catalog/hem-och-hush ... er-459018/

Tycker inte den sätter igen så fort, visst försämras gör ju sugförmågan men inte värre än att det funkar att suga upp allt, med gamla pannan sög jag ur så jag fick tömma den två ggr, visst när jag ändå tömde skakade jag filtret, men fungerade över förväntan, bättre än kärchern jag hade innan som bara hade ett HEPA-filter, numera suger jag inga mängder med den eftersom jag försöker få ner allt i asklådan först och bara ta det som blir kvar när den avlägsnats
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
frosten
Stor entusiast!
Inlägg: 172
Blev medlem: mån 23 jun, 2014 00:09

Re: Vilken asksug?

Inlägg av frosten »

Någon som har tips på behållare till cyklonen? Jag har ett gammalt oljefat men blir svårt att få till ett lufttätt lock och den är lite väl stor.

Jag kan iof bygga om locket på min gamla avskiljare och sätta cyklonen ovanpå. Sätter då en vanlig avskiljare i serie med cyklonavskiljaren.
Tegelhus 210 kvm -72, CTC 1200 Family + Viking B16, Tigex 25 Dragbegränsare
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Vilken asksug?

Inlägg av GoForIt Pellets »

widde skrev:Go for it Pellets:
Intressant lösning! Finns det färdiga tygfilter eller är det något du tillverkar själv? Vill du dela med dig lite mer om hur du går tillväga för att installera ett sånt i asksugen? Har inte sett någon sådan lösning från affärer?
Bara massa hepa-filter som sätter igen direkt vad jag sett..
Jag använder samma tygfilter som levererades med Grovisen för 10 år sedan.
En snabb googling gav att det finns att köpa för runt hundringen.
Enligt första träffen ska filtreringsgraden vara 99%..

Jag uppfattar det som att de flesta kör på det sätt jag beskrivit, alltså förfilter i föravskiljaren > påse i grovdammsugare > HEPA-filter i grovdammsugaren.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
osimb04
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 03 apr, 2014 08:01

Re: Vilken asksug?

Inlägg av osimb04 »

widde skrev:En sån här verkar ju vara av typen cyklon.. Kan det vara ett bra inköp?

http://www.eldkraft.se/produkt/20liters ... lterls--80

Eller finns det några nackdelar med ovanstående? Finns det bättre till samma pris?
Köpte denna i tron på att cyklon skulle va det bästa... Den har på 1,5-2 år förstört 2 dammsugare för oss.
Det kommer in alldeles för mycket damm i dammsugaren som sedan gör att den pajar...

Funderar på att sätta något form av filter mellan cyklonen och dammsugaren. Vet dock inte hur jag ska lösa det.

Har ni några idéer hojta gärna till :)
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: Vilken asksug?

Inlägg av stereotypen »

Min Kärcher grovsug, fungerar fortfarande efter snart 5 år i tjänst vid pannan.
Man får se till att byta påse ganska ofta, samt att pannan har kallnat ordentligt, under 65°, för att undvika brandrisk.
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Re: Vilken asksug?

Inlägg av widde »

Jag köpte en cyklon och jag är nöjd med den. Jag kör den tillsammans med en dammsugare från biltema med hepa-filter samt extra filter på hepa-filtret (sån där påse). Jag har även papperspåse i dammsugaren. Jag brukar sota pannan när den gått ner till ca 45 grader.
Visst kommer det in sot i dammsugaren, men de har aldrig satt igen hittills. Istället för att behöva rengöra filtret 2 gånger per rengöring av pannan så kanske jag har rengjort filtret 2 gånger på några månader nu.
Jag är helnöjd med cyklonavskiljaren, även om man önskade att den filtrerade ännu lite mer sot.
10 gånger bättre än en föravskiljare med hepa-filter anser jag iaf. :)
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
Fritte84
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 15 jul, 2016 10:14

Re: Vilken asksug?

Inlägg av Fritte84 »

Som någon nämnt tidigare slår jag ett slag för Pellvac filterlösa cyklon, har sjäv två stycken. En i huset till vedkaminen och en i pannrummet till pannan. Är lat av naturen så vill just inte behöva släpa mellan byggnaderna. Säkert dyrast på marknaden men man får vad man betalar för. Jag har en gammal avdankad dammsugare i pannrummet ändå löser virvelvinden det galant. Har vid nåt tillfälle fått med glöd men det har inte varit några problem.
Effecta Komplett 3
Effecta 750 BBS
Mafa Villa skruv + sug
Skriv svar