Kvadratmeter kontra kilowatt på brännaren?

Viltmästare
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 04 aug, 2016 20:34

Re: Kvadratmeter kontra kilowatt på brännaren?

Inlägg av Viltmästare »

Finns många brännare med variabel effekt! Har en ganska modern vedpanna (6år gammal) med självdrag. Dock förberedd för pellets eller flis. VEDA heter märket! Återförsäljaren säljer två brännare, Atmos A25 med kW 4,5-25 kW och A45 med effekt 10-49 kW. Ganska så stor prisskillnad!!
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Kvadratmeter kontra kilowatt på brännaren?

Inlägg av danei »

Finns det någon data på verkningraden vid olika effekter. Jag tror inte att de har bra förbränning i hela spannet. När man inte behöver ha konstant eld så riskerar man att tappa mer än man vinner på variabel effekt.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Kvadratmeter kontra kilowatt på brännaren?

Inlägg av nyman »

Du har inte ens följt forumreglerna och skrivit upp i Profilen vad du har för utrustning. Ändå ska du alltid hålla på och hacka på andra. Vad ska pelletsnybörjare tänka när de får felaktiga och motstridiga upplysningar.
Moderna brännare är konstruerade frå början för att kunna eldas vid varierande effekt inom vissa gränser och det tillämpar moderna pelletseldare samma hur envis du är.
Moderna brännare utrustas ofta med modulerande styrning däe brännaren reglerar sin effekt själv inom ett visst område
Själv har du antagligen en gammal rörbrännare som du får vara glad att den klarar ett mycket litet effektområde?
Många är väldigt snåla när de utrustar sin pelletseldning, rostfria kylskåp och "nytt kök" prioriteras högre.
Därför sitter många och eldar med för liten brännare i större vedpannor som fungerar bäst vid en effekt över 18 kW. Jag tycker gott man kan kosta på sig att anpassa utrustningen om man ska ha vedpannan kvar.

Har själv köpt en kåk till dit jag eventuellt flyttar. En gammal 35 kW panna med underförbränning sitter där. Hinner inte byta panna i år men till våren åker både vedpanna och acktank i iväg och en modern pelletspanna installeras. Blir nog låg rökgastemperatur med en 20 kW brännare. Får jag tag på en modern 30 kW brännare slår jag till innan vintern.

Jämför med gamla klassiska bilar så förstår du poängen. En Volvo PV 444 hade en Maxfart på 120 km/tim men en rekommenderad Maschfart på 80-90 km/tim då den drog minder bränsle och förslitningen blev mindre. En Volvo B16 Sport på 85 hästar kunde köras i 160 km/tim men man rekommenderade bara korta stunder vid den hastigheten.
Att en brännarspecifikation anger att brännaren har en maxeddekt på 20 kW innebär inte att den brinner som bäst, mest ekonomiskt och med minst förslitning vid 20 kW. Det anger bara att brännaren inte bör tvingas upp i högre effekt än 20 kW.

Citering rakt under det inlägg som avses, citering borttagen. / Roli moderator
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Kvadratmeter kontra kilowatt på brännaren?

Inlägg av danei »

Det finns inget krav på att ange vilken utrustning man har i reglerna. Min kompetens styrs heller inte av vad jag har i pannrummet, utan hjärnkontoret.
Jag har för tillfället en 50kW Viadrus U22 i pannrummet. Den skulle det vara idioti att klämma in i närheten av så mycket effekt i. Verkningsgraden skulle bli allt annat än bra. ( Jag ska byta den bara jag får tid) TS har inte nämt annat än att det är ved och 35kW. Har han el lika kass panna som jag ska han absolut inte ha en brännare med hög effekt.

De enda vettiga siffrorna jag sett på brännaremed variabel effekt är de icecap presenterat. De visar på dålig verkningsgrad på låg effekt. Och som du nämner finns även problemet med låga rökgastemperaturer. Uppåt är det sannolikt hans panna som ställer till det. Med acktank är det bättre att ha en anläggning som går på sin optimala effekt när det brinner.

Om man har en panna med relativt liten vattenvolym är det absolut vettigt med modulersnde drift. Men man bör kanske inte nyttja hela det möjliga spannet. Icecap har på ett föredömligt sätt presenterat data från sin anläggning på den punkten.

Du får gärna peka på när jag lämnar felaktiga uppgifter. Att det blur motstridiga uppgifter är inte så konstigt när folk är ute och cyklar totalt i bland.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Kvadratmeter kontra kilowatt på brännaren?

Inlägg av rod02 »

nyman: Känner du till att alla inte har råd med pannrumsferrari? Förstår du begreppet totalekonomi? Inser du att det som är modernt idag, behöver bytas redan om 10 år. För att vara modernt.
Jag eldade olja före pellets starten. Som jag tjänat 10000++Kr/år på. Skulle en modernisering ge samma? Knappast, för då skulle jag hamna under 2000Kr/år i pelletsförbrukning.

Skulle jag följa din filosofi, skulle jag bo i en nytillverkad etta i Stockholms innerstad. Utan lyx med skulder upp över öronen. Men jag väljer hus på mindre ort. Skuldfri men inget nytt och modernt.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Viltmästare
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 04 aug, 2016 20:34

Re: Kvadratmeter kontra kilowatt på brännaren?

Inlägg av Viltmästare »

Jag håller nog med Nyman, lika bra att göra det ordentligt från början istället för att upptäcka om ett år att rackarns också, jag skulle haft en större brännare för att hålla 23 grader på 230 kvadratmeter när det är 15 minus grader ute! Har kollat upp NyMo's brännare och det skiljer inte mer än någon tusenlapp mellan 20kW och 30kW brännaren... Dessutom finns en återförsäljare bara 2 mil bort :)

Och värmen från ackumulatortanken kommer tillgodo i huset!
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Kvadratmeter kontra kilowatt på brännaren?

Inlägg av rod02 »

Hur många säck/dag drar en 20kW om den går i ett?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Kvadratmeter kontra kilowatt på brännaren?

Inlägg av danei »

20kW * 24h = 480kWh

480kWh / 2,4kWh/kg = 200kg

200kg / 16kg/säck = 12,5 säck

Så 12,5 säck per dygn.

Edit: Åvanstående är fel. Energiinnehållet är ca 4,8kWh/kg.
Senast redigerad av danei den tis 09 aug, 2016 06:03, redigerad totalt 1 gånger.
P-sson
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 09 jan, 2007 21:08
Ort: HJO

Re: Kvadratmeter kontra kilowatt på brännaren?

Inlägg av P-sson »

Stämmer de inte som står på säcken att de e 80 kw / säck. Då skulle de vara 6 st / dyngn.
Ja har en 12kw panna å de drar ca:3 st vid 30 minus ute.
Bionet,BeQuem15, 0,5matarskruv,- 2006 .10m2 lesol byggsats, 95, datalog, 125+90 m2 tegel, 43 cm yttervägar -49, 3glas.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Kvadratmeter kontra kilowatt på brännaren?

Inlägg av danei »

Nu har jag tydligen skrivit helt fel. Det är ju 4,8kWh/kg som är det normala. Det blir typ 6 säckar per dygn.
Jag får be om ursäkt för den felaktiga uppgiften, jag vet inte vad jag fick den ifrån.
Men det är ju inte 20kW till rafiatorvattnet.

Men säcken är garanterat inte märkt med 80 kw möjligen 80 kWh.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Kvadratmeter kontra kilowatt på brännaren?

Inlägg av André »

Nu såg jag inget om vad det är för panna men allmänt bör du ha run 25 kW på brännaren i 35 kW panna, runt 70-75% av märkeffekten på pannan.. Men de funkar bra med en 20 kW brännare oxå
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Kvadratmeter kontra kilowatt på brännaren?

Inlägg av nyman »

Att tänka på är att nya vedpannor med omvänd förbränning och keramik är grymt effektiva jämfört med de gamla pjäserna.
I kåken jag renoverar sitter nu en Egor25 vedpanna som har maxeffekt 30 kW för ved.
Där behövs ingen 30 kW brännare då rökgas ligger på 170 grader vid 20 kW på brännaren.
Sänkte effekten på eurofiren till 14 kW för mindre slitage med en rökgas på under 150.
Men sådana pannor byter även vedeldarna ut till Innova, Atmos eller liknande då de kekar för mycket ved.

Och rod02 jag köper bara det billigaste som går att fynda, Kopparrör, ventiler, expansionskärl, Nya Pannan som ska in när den gamla åker ut, allt är begagnat hämtat från bergvärmebytare.

@Viltmästare. Har provat NyMo 20 kW brännare i en liten oljepanna eldad med 11 kW. 4 mm av det bästa värmeresistenta stålet i hela förbränningsdelen. Många andra brännartillverkare har sparat in där.
Nackdelar var att en extra termostat behövs och att brännaren sitter fast med två pinnbultar med muttrar.
Kan den monteras i en svängbar pannlucka spelar fästena ingen roll då man lätt tar bort hela förbränningsdelen från brännaren då brännaren är monterad.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Skriv svar