pellex extern start av sugande fläkt ?

Skriv svar
Mullan71
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 30 jan, 2016 15:12

pellex extern start av sugande fläkt ?

Inlägg av Mullan71 »

hejsa jag undrar om någon kan hjälpa mig med en pellexbrännare kopplad till en atmospanna . jag har ett litet problem när den ska tända ibland det kan puffa in rök i motdragsluckan . men jag har testat o köra igång den sugande fläkten i min vedpanna . då puffar det aldrig in när den ska tända . jag kommer upp i ca 175 grader i rökgastemp när jag kör på max . verkar ok . men jag skulle vilja starta fläkten när pellexbrännaren ska starta o stänga av den när pelletsbrännaren stannar . kan någon hjälpa mig .någon som har detta problem pellexbrännaren är från 2009
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: pellex extern start av sugande fläkt ?

Inlägg av Eldvin »

Enkelt. Du köper ett relä som du kan ställa tid på tex 15 minuter varje gång relät får signal. Signalen tar du från kabel till pelletsskruven. För varje matning skruven förlängs tiden med 15 minuter tills skruven slutar att mata. Skulle du få missad start då stannar fläkten.
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: pellex extern start av sugande fläkt ?

Inlägg av higgis »

Har du något relä du kan rekommendera? Vore toppen om man kunde få tag i en koppling som passar till fläktens koppling.

Använd inte citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Forumet blir då både svår läst och oöverskådligt. Citering borttagen. / Roli moderator
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: pellex extern start av sugande fläkt ?

Inlägg av Eldvin »

Vad relät heter har jag mindre koll på men de är ju typ samma som du har till lyset i trappor och korridorer på större fastigheter. Kontakten borde ju att finnas som reservdel .
JackW
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 19 nov, 2016 21:14
Ort: Kungälv

Re: pellex extern start av sugande fläkt ?

Inlägg av JackW »

Har du löst problemet?
Maga 25kW
PellX 20
Kör med ved eller pellets.
Lesol solfångare dockad mot 500L tank med kulvert till 1000L tank.
Skriv svar