Pannan är död, länge leve Pannan - men vilken?

kbking
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: tis 19 apr, 2011 14:46

Pannan är död, länge leve Pannan - men vilken?

Inlägg av kbking »

Hej!

Idag hördes konstigt ljud från cirkulationspumpen. Jag gissade att den saknade vatten så jag fyllde på lite och lite. Då såg jag att trycket inte bibehölls och efter en stund kom vatten ut på golvet. Jag antar därför att pannan sprungit läck, finns väl inget annat att misstänka?

Det handlar, antar jag, om att byta panna. Helst vill jag behålla brännaren, TB-Mini, som jag är nöjd med.

Vad har jag för alternativ? Vilken/vilka pelletspannor är bäst ur olika aspekter?

Tidigare har det varit gott om begagnade pannor på Blocket, men inte nu.
TB-Mini, DiomTopp-25K Olja/El/Ved 1986, vattenvolym 190 lit.
Boyta 2 vån. 160 kvm + källare och vind, byggt 1924.
Skorsten c:a 11 m.
Alla fönster u-värde 1.2 (16 st)
Var: Mitt i Skåne
kbking
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: tis 19 apr, 2011 14:46

Re: Pannan är död, länge leve Pannan - men vilken?

Inlägg av kbking »

Focus PE-20 verkar bra tycker jag.

Jag är avlägset bekant med en rörmokare, som jag vet gör jobb som detta på sin fritid. Vad kan vara rimligt att han tar för att ta bort den gamla och installera en ny pelletspanna som Focus PE-20?

Måste jag förutom pannan räkna med att köpa till ytterligare grejor, som exv. expansionskärl, ja, och vad mer...? Om jag kan förstå exakt vad som behöver införskaffas så blir det lättare att bedöma vad som är rimligt. I min Signatur nedan, står nuvarande installation.

Måste sotaren inspektera först innan något görs (jag ändrar ju inte bränsleslag)?
TB-Mini, DiomTopp-25K Olja/El/Ved 1986, vattenvolym 190 lit.
Boyta 2 vån. 160 kvm + källare och vind, byggt 1924.
Skorsten c:a 11 m.
Alla fönster u-värde 1.2 (16 st)
Var: Mitt i Skåne
Användarens profilbild
aeromange
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 16 jun, 2012 03:23
Ort: lidköping

Re: Pannan är död, länge leve Pannan - men vilken?

Inlägg av aeromange »

svårt säga exakt vad du behöver men ja xpansionskärl kan du behöva byta kopplingar och rör går alltid åt vid byte jag bytte min panna själv från ctc265 till en ren pellets panna gjorde jobbet själv en kompis som är röris (han kör själv pe-20 panna)lånade grejer av han pressmaskin o sånt samt köpte rör och alt sånt via han klarade mig på ungefär 2000kr och 2 helrör kapten morgan till kompisen som tack för lånet :D

bästa är om du känner nån gå igenom vad du behöver så du har det hemma när det är dax
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pannan är död, länge leve Pannan - men vilken?

Inlägg av Stegatorparn »

Har du ett fungerande expansionskärl idag, behöver du inte byta.
Pannornas volymer skiljer inte mycket. Du ändrar ju bara pannans anslutningar.
Sedan får du avgöra om några komponenter har tjänat ut eller är på gång, så att det kan vara idé att byta när det ändå är nertappat. Rörläggaren håller väl med erforderliga rör och kopplingar.

Tror inte du behöver kontakta sotaren. Du ändrar ju inte skorstenen eller bränsle.
Han kan ju kolla när han sotar nästa gång.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Pannan är död, länge leve Pannan - men vilken?

Inlägg av Taxen »

Var kom vattnet ut?Har du ett rött expansionskärl?Vilket tryck har den?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
kbking
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: tis 19 apr, 2011 14:46

Re: Pannan är död, länge leve Pannan - men vilken?

Inlägg av kbking »

Vattnet kom ut mellan täckplåt och innanmäte nere till höger vid sotningsluckan. Jag har inget rött expansionskärl. Jag har för mig det kallas för öppet system, trycket innan pannan sprang läck, har jag för mig var 0,7 bar. Hur görligt är det att laga en läcka mån tro?

Var och snackade med en rörmokare på en större vvs-firma idag. Han sa att Focus PE-20 inte hade inbyggd varmvattenberedare som den gamla pannan har. Finns beredare inbyggda i nya pannor? Han sa också att det svåra var att baxa ut den gamla och in den nya. Att installera var enkelt menade han och något jag själv kunde göra och det lät ju både bra... och dåligt.
TB-Mini, DiomTopp-25K Olja/El/Ved 1986, vattenvolym 190 lit.
Boyta 2 vån. 160 kvm + källare och vind, byggt 1924.
Skorsten c:a 11 m.
Alla fönster u-värde 1.2 (16 st)
Var: Mitt i Skåne
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pannan är död, länge leve Pannan - men vilken?

Inlägg av Stegatorparn »

Läckan kan ju komma från en otät elpatronanslutning, dykrör eller liknande.
Annars är ju pannan 30 år och det kan ju vara vettigt att byta. Nästa gång den läcker är det säkert smällkallt ute å hur kul är det.

Diom-pannan har en varmvattenberedare (förrådstank) på runt 50-100 liter. Focus PE20 har en kopparrörsslinga som rymmer ett par liter och värmer upp vattnet direkt när du tappar.

Tänk på att om du har kalkrikt vatten, är det olämpligt med vv-slinga som kan sätta igen sig efter några år.
Då är det bättre med en förrådstank i pannan.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
kbking
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: tis 19 apr, 2011 14:46

Re: Pannan är död, länge leve Pannan - men vilken?

Inlägg av kbking »

Jo det är rätt, 30 år är lång tid och pannan får med rätta anses som uttjänt.

jag har läst om olika pannor här på forumet och jag fastnade för NIBE™ PELLUX 200. Jag hoppas få den levererad i veckan som kommer. Här finns manualen till pannan.

Jag vill börja på rätt sätt. Vad ska jag tänka på? Ni som själva har bytt pannor, hur går jag tillväga steg för steg?
TB-Mini, DiomTopp-25K Olja/El/Ved 1986, vattenvolym 190 lit.
Boyta 2 vån. 160 kvm + källare och vind, byggt 1924.
Skorsten c:a 11 m.
Alla fönster u-värde 1.2 (16 st)
Var: Mitt i Skåne
eribi
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 07 okt, 2015 20:46

Re: Pannan är död, länge leve Pannan - men vilken?

Inlägg av eribi »

Jag bytte panna själv för första gången förra året. Har inga stora rörmokarerfarenheter sedan tidigare men det gick bra.

Jag började med att mäta befintliga rör och sedan skissa hur dragningen skulle ske och vilka grejer som behövs.

Sen är det ju bara att skruva loss den befintliga och dit med den nya. Ta dit elektriker för eljobben och sedan sotaren.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
kbking
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: tis 19 apr, 2011 14:46

Re: Pannan är död, länge leve Pannan - men vilken?

Inlägg av kbking »

Jo det är ungefär så jag tänker själv också.
TB-Mini, DiomTopp-25K Olja/El/Ved 1986, vattenvolym 190 lit.
Boyta 2 vån. 160 kvm + källare och vind, byggt 1924.
Skorsten c:a 11 m.
Alla fönster u-värde 1.2 (16 st)
Var: Mitt i Skåne
kbking
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: tis 19 apr, 2011 14:46

Re: Pannan är död, länge leve Pannan - men vilken?

Inlägg av kbking »

Detta är den gamla pannan (dt25k). Anslutning nr. 10 är hetvattenretur. Jag undrar vad det är för anslutning, d.v.s. om den finns (måste finnas) på alla värmepannor, vad den är till för, etc.

Bild
Senast redigerad av kbking den ons 14 sep, 2016 11:49, redigerad totalt 1 gånger.
TB-Mini, DiomTopp-25K Olja/El/Ved 1986, vattenvolym 190 lit.
Boyta 2 vån. 160 kvm + källare och vind, byggt 1924.
Skorsten c:a 11 m.
Alla fönster u-värde 1.2 (16 st)
Var: Mitt i Skåne
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pannan är död, länge leve Pannan - men vilken?

Inlägg av Stegatorparn »

Syns inte på bilden, men stigare och retur (1 o 2) är tillopp och retur ovanpå pannan till shunten.
Ovanpå pannan finns också en anslutning för expansionskärl (5). På denna ledning kan man montera ett T-rör och ta ut ett hetvattentillopp, om man behöver en krets med oshuntat vatten eller en krets med shuntat vatten med separat reglering. Kretsens hetvattenretur ansluts då till 10.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
kbking
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: tis 19 apr, 2011 14:46

Re: Pannan är död, länge leve Pannan - men vilken?

Inlägg av kbking »

Perfekt. Då förstår jag, tror jag. Så om jag exv. skulle skaffa golvvärme kan den ligga på en separat krets där ansl. 5 och ansl. 10 används, så som du beskriver?

Men om jag vill öka varmvattenvolymen med säg 100 liter för bad och dusch, var hakar jag på ett sådant förråd? Är det då direkt på varmvattenröret, ansl. 3 för varmvatten och så att säga inget mer?

Här är bild på min panna dt 25k och för jämförelse min grannes Diom EloVed. Jag ser att jag har två expansionsrör (5) medan grannen har endast ett. Hur kan denna skillnad komma sig?

Bild
TB-Mini, DiomTopp-25K Olja/El/Ved 1986, vattenvolym 190 lit.
Boyta 2 vån. 160 kvm + källare och vind, byggt 1924.
Skorsten c:a 11 m.
Alla fönster u-värde 1.2 (16 st)
Var: Mitt i Skåne
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pannan är död, länge leve Pannan - men vilken?

Inlägg av Stegatorparn »

Ett utökat varmvattenförråd kan antingen vara en elektrisk varmvattenberedare som kopplas i serie med varmvattenuttaget 3 eller en hetvattenvärmd dubbelmantlad varmvattenberedare där förrådet kopplas i serie med 3 och yttermanteln kopplas till 5 och 10 via en termostatstyrd laddningspump.

Angående en eller två exp-anslutningar beror det på olika pannor/årgångar, möjlighet till två hetvattenuttag eller en för expansionsledning och en för ev. extra shunt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
kbking
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: tis 19 apr, 2011 14:46

Re: Pannan är död, länge leve Pannan - men vilken?

Inlägg av kbking »

Tack! Då får det mig att gissa, betr. dt25k, att den ena exp-anslutningen hör ihop med varmvattnet i förrådsberedaren och att den andra hör ihop med pannvattnet, det måste ju vad jag förstår vara skilda "kretsar". Den förklaringen duger ju dock inte betr. grannens Diom EloVed, som ju också måste ha de där två "kretsarna", förrådsberedare och pannvatten.

Jag ska försöka ta kort på den gamla pannan och märka upp anslutningarna överskådligt och göra samma med den nya pannan, så ska det nog bli enkelt att diskutera vidare. Ett ögonblick bara...
TB-Mini, DiomTopp-25K Olja/El/Ved 1986, vattenvolym 190 lit.
Boyta 2 vån. 160 kvm + källare och vind, byggt 1924.
Skorsten c:a 11 m.
Alla fönster u-värde 1.2 (16 st)
Var: Mitt i Skåne
Skriv svar