Låga rökgastemperaturer och överhettningsskydd

Skriv svar
Svensvarvare
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 21 jun, 2016 12:56

Låga rökgastemperaturer och överhettningsskydd

Inlägg av Svensvarvare »

Hej
Ny på forumet och ny på pelletseldning,frågorna är många då mina tidigare kunskaper om pellets och uppvärmning av hus är obefintliga :) . jag är nybliven husägare och fick då en Baxi Bonus 30 panna med en Eurofire 20kW pelletsbrännare och millenium 3 styrning på köpet,det sitter även en dragbegränsare monterad.

När det gäller underhåll av anläggningen fick jag en enklare genomgång av föregående ägare.Men känner mig klart osäker på vad som bör göras och hur ofta för att allt ska fungera så bra och effektivt som möjligt.
Ni som har liknande panna och brännare får gärna dela med er av tips om exempelvis tillvägagångssätt vid sotning och vad ni gör och hur ofta så jag vet vad jag har missat och gjort fel :D

Så.... nu till mina mer akuta bekymmer

Har under en kortare period konstaterat att pannans rökgastemperaturer (som jag läser av via en analog terometer som sitter mellan panna och dragbegränsaren) är väldigt låga ca 50-70 grader.Enligt föregående ägare som verkade vara väl insatt i pelletseldning och kände sin anläggning väl så var normal rökgastemp runt 100 grader och steg till ca 120 grader när det var dax för sotning och detta har även stämt för mig till en början men av någon anledning så kommer rökgaserna inte längre upp i temperatur.Någon som har några bra tankar och tips angående detta?

Bekymmer nr :2
När jag kom hem från jobbet idag märkte jag att det var dålig värme på varmvattnet,gick direkt ner i pannrummet och såg att displayen till styrenheten var släckt.
Det visade sig att överhättningsskyddet på pannan hade löst ut,återställde det och allt hoppa igång igen.
Tog bort plåtlocket på pannans ovansida (det om ligger ovanpå luckan till turbulatorerna) och såg att det var lite vatten där....vad är det som händer och varför och vart kommer vattnet ifrån :?
I skrivande stund står panna och går för fullt men återstår att se om den löser ut igen.

När jag var i pannrummet under uppstart såg jag även att dragbegränsaren står och slår riktigt ordentligt och att det därigenom slår ut duster av svart sotig rök.Hur vida det är normalt eller inte vet jag inte men har bekymret med att det blir ett svart damm på allt inne i pannrummet.

Nu blev det mycket på en gång men är hemskt tacksam för alla tips jag kan få då jag känner mig både okunnig och förvirrad på det här med pelletseldning :)
Mvh Fredrik
CandyMan
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: tor 15 aug, 2013 07:28

Re: Låga rökgastemperaturer och överhettningsskydd

Inlägg av CandyMan »

Bump! Hur går det Pellets vänner, är det nån som har några vettiga åsikter, så vi kan hjälpa en ny medlem....


Från iphån....
Enplans lättbetongsvilla 150kvm + 50kvm ihopbygt garage (frostfritt)
CTC 1200 Family 25 , Baxi Eurofire Millenium3 20kw (inställd på 11kw) på vintern.
Tigex 25,Mafa 300 liters veckoförråd.Panasonic L/Lpump på vår/höst
Skaraborg
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Låga rökgastemperaturer och överhettningsskydd

Inlägg av Roli »

Att inte rökgastemperaturen går upp har det kommit plötsligt? Kan kanske vara sot på tempgivaren som inte blivit rengjord vid senaste sotningen/arna.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Låga rökgastemperaturer och överhettningsskydd

Inlägg av Icecap »

1: Jag tror också på att sensorn nog är sotat igen.
2: Vattnet kan vara kondens, en förbränning skapar väldigt mycket ånga.
3: Har du rengjort fläkten till förbränningsluften? Och är det bra med friskluft?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Låga rökgastemperaturer och överhettningsskydd

Inlägg av d_anders »

Sota även pannan och det vågräta rökröret ordentligt så att du vet att de är ok, är ju ändå bra att göra. Kolla tilluftsventilerna i pannrummet. Ser de ok ut så borde luften räcka i och med att den har gjort det tidigare. Lyssna på brännarens fläkt och försök bedöma om den låter som den har gjort tidigare.

Att överhettningsskyddet på pannan har löst ut låter lite konstigt. Jag gissar att brännaren egentligen borde stanna innan detta händer, men det är ju möjligt att maxtempen för pannan är satt lite väl nära den temperatur där brännaren slutar jobba.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Låga rökgastemperaturer och överhettningsskydd

Inlägg av d_anders »

Det kan även vara problem med pelletsmatningen som gör att pannan får svårt att komma upp i temperatur. Har du t ex mycket spån i skruven så kan luftöverskottet bli så pass stort att rökgastemperaturen blir låg.

Min senaste pelletsleverans var ganska dålig och när det är som värst kan jag se rökgastempen stundtals dippa rejält innan den går upp igen när brännaren får mer pellets.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Låga rökgastemperaturer och överhettningsskydd

Inlägg av danei »

Icecap skrev:1: Jag tror också på att sensorn nog är sotat igen.
2: Vattnet kan vara kondens, en förbränning skapar väldigt mycket ånga.
1: Det låter rimligt med någon typ av sensorfel, även om jag inte riktigt tror på sot.

1: Definitivt inte. Om det varit inne i pannan skulle det ha varit en möjlighet, men utanpå pannan kan det inte bli kondens. Pannan är ju varmare än rumsluften.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Låga rökgastemperaturer och överhettningsskydd

Inlägg av Icecap »

Ja, om den nya upplysning är att vattnet är utanpå är det helt klart ett problem.

Är det fler dolda upplysningar som är av vikt?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Låga rökgastemperaturer och överhettningsskydd

Inlägg av danei »

Det var väl inte dold information?
Svensvarvare skrev: Tog bort plåtlocket på pannans ovansida (det om ligger ovanpå luckan till turbulatorerna) och såg att det var lite vatten där....vad är det som händer och varför och vart kommer vattnet ifrån :?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Låga rökgastemperaturer och överhettningsskydd

Inlägg av Icecap »

Då jag inte känner till pannan antar jag att en lucka är gränsen mellan "utanför pannan" och "innanför pannan", så är det i de pannor jag har sett.

Och det du beskriver är - i det sammanhang - vatten inuti pannan och kondens är definitivt en möjlighet då.
Kondens fälls ut där temperaturen på rökgasen sjunker till ett nivå där vatteninnehållet är övermättat och med låg rökgastemperatur kan det lätt ske.

En vedförbränning alstrar väldigt med vattenånga och vid låg rökgastemperatur "ska" det kondensera någonstans.

Vad rumstemperaturen har med saken att göra kan jag inte se under dessa förutsättningar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1082
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Låga rökgastemperaturer och överhettningsskydd

Inlägg av nyman »

Tror Icecap slog in en av sina fullträffar där!
Med den låga rökgastemperatur du verkar ha även i normala fall tror jag förre ägaren till pannan inte var så skicklig som han verkade. Pannan rostar snabbt sönder inifrån om du har rökgas på 50-70 grader ut.
Börja med att mäta upp brännarens effekt. Finns massor av trådar om detta. En grov uppskattning kan vi få om du talar om brännarskruvens gångtid och paustid.
Pannan verkar ha rökgasfläkt, finns det också ett rostfritt insatsrör i skorstenen eller är det en tegelskorsten?
Att kontrollera röktemperaturen före dragbegränsaren med en annan rökgas- eller stektermometer ger svar på om den nuvarande termometern är riktig.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Låga rökgastemperaturer och överhettningsskydd

Inlägg av danei »

Jag är inte heller hemma på den pannan. Som jag tolkar manualen är det en yttre plåtlucka och sedan den riktiga sotningsluckan. Men jag kan ha fel. Om TS skulle dyka upp igen då kan vi nog gå klarhet i det.
Skriv svar