Är det värt det? Nibe City

Skriv svar
Återvändsgränd
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 05 sep, 2016 20:43
Ort: Hudiksvall

Är det värt det? Nibe City

Inlägg av Återvändsgränd »

Hej alla!

Nyss blivit husägare till en tvåplansvilla byggd 1941 med boarea om 149m2 samt källare och garage om ca 70m2 och dessutom helt grön gällande pellets och detta forum. Har ägt hus tidigare men då värmde jag med jordvärme och stödeldning med ved under den kallare årstiden. Huset är beläget i Hudiksvall om ni funderar över geografisk plats... Har ett gårdshus också men det värms av en luft/luft-värmepump.

I mitt nya hus sitter en gammal CTC 265 från 1976 med Viking Bio, orig 2003 men det sitter ett nyare kretskort i den så den är aningen uppdaterad, pelletsbrännare som huvuduppvärmningskälla. Sommartid finns en elpanna modell lite äldre för att hålla hushållet med varmvatten. De gamla ägarna har dessutom lämnat en äldre ackumulatortank 500l med uttag för elpatron, som inte är inkopplad, eller som jag ens vet har varit inkopplad någonsin. Törs man använda den tanken?

Jag har blivit erbjuden att köpa en Nibe City OE100 VX 13kW från 2002 med en 6 år gammal Viking Bio, tillhörande skruv och ett veckoförråd från MAFA. Grejen är att jag inte har den blekaste aning om anläggningen är bra eller dålig, om den räcker till en stor familj? Vi är varannan vecka 2 vuxna och fem barn 3-15 år och varannan vecka bara två vuxna... Så det går en del varmvatten... :wink:

Jag har bara sett pannan på bild, den är nyligen urkopplad och ser väldigt fin ut, men det är som sagt på bild. Klarar den av att försörja vårt hushåll?

Personen som erbjudit mig att köpa grejerna har frågat vad jag kan vara beredd att betala. Grejen är ju också den att jag inte har en aning om vad den är värd. Hittar ingen på blocket exempelvis. Vad tror ni? Vad kan det vara värt att betala för att elda pellets i en Nibe oljepanna? Jag är kanske inte helt oduglig när det kommer till installationsmomentet men jag tror nog att det bästa är att överlåta den biten till proffessionen. Vad kan ett sånt projekt tänkas kosta? Är det svårt?

Jag har funderat kring att göra en nyinvestering i en helt ny pelletsanläggning också, alternativt borra efter bergvärme och komplettera med antingen en ved- eller pelletskamin under vintertid... Men ju mer jag kikat runt så har begagnatalternativet tagit över mina tankar. Samtidigt som det känns som ett risktagande att köpa en 14 år gammal panna så känns det ännu mer riskfyllt att inte byta den 40 år gamla pannan som sitter där nu. Så jag känner mig väldigt tvungen till någon form av byte av värmekälla.

Tips och råd mottages tacksamt av alla er som förmodligen kan betydligt mer än jag om detta... :D


/Henrik
2 plan 149m2 plus 70m2 källare byggt 1941.
CTC 265 från 1976
Viking Bio 20
MAFA veckoförråd
SID 012 KW Dragbegränsare
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Är det värt det? Nibe City

Inlägg av danei »

Jag har köpt begagnade pannor två gånger för ca12kkr.
Båda gångerna med pelletsbrännare. Första gången en riktig pelletspanna.
Och nu en vedpanna med brännare. En oljepanna skulle jag inte betala lika mycket för. 5-6kkr kan kanske vara rimligt. Men om man ska leja bort installationen kostar den så pass mycket att man nog ska vara lite med kräsen med pannvalet. Försök hitta en riktig pelletspanna eller en vedpanna lämplig för pellets för runt 10kkr inklusive brännare. Det dyker upp då och då.
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Är det värt det? Nibe City

Inlägg av FRS05 »

Köpt något bättre, ska du ändå lägga pengar på att installera grejerna så, som sagt, köp något annat/bättre.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Är det värt det? Nibe City

Inlägg av rod02 »

Ett hett tips är att välja installatör först. Kräsna och dyra är de...
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Återvändsgränd
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 05 sep, 2016 20:43
Ort: Hudiksvall

Re: Är det värt det? Nibe City

Inlägg av Återvändsgränd »

Tackar för tipsen. Svaren jag får är ungefär såsom mina tankar cirkulerar kring...
Men fortsätt gärna att ösa på med synpunkter, tips och tricks!

/Henrik
2 plan 149m2 plus 70m2 källare byggt 1941.
CTC 265 från 1976
Viking Bio 20
MAFA veckoförråd
SID 012 KW Dragbegränsare
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Är det värt det? Nibe City

Inlägg av nyman »

Begagnade oljepannor som Nibe City, CTC1100 och Värmebaronen Star befattar man sig inte med numera när det finns riktiga pelletspannor att köpa för en billig penning.
Ska du dessutom anlita en installatör för att få dit pannan blir det helt fel.

Kör på med CTC265 tills du hittar rätt panna. Acktank behöver du inte till en modern pelletspanna men en elektrisk varmvattenberedare är bra att ha på sommaren då pelletspannan är avstängd.

Viking Bio är också helt utdaterad som brännare. Vill du ha en modern automaturaskande framåtbrinnande brännare kan du idag köpa en begagnad Bionordic Viking B16 för 3500-4500.
Ett flertal Biomatic 20+ pannor har varit till salu för mellan 5000 och 12000 sedan i Juli.

Själv köpte jag en 9 år gammal Ecoflex för 8000 till min nästa kåk.
En Effecta 220 pelletspanna med en omodern skrotbrännare annonserad för 8000 missade jag precis men bara bra då ecoflexen är minst lika bra.

Att tänka på är att biomaticpannan är ganska hög så det fordras en viss takhöjd i pannrummet.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Är det värt det? Nibe City

Inlägg av rod02 »

Vilken "modern panna" klarar en vedbit då och då? Kanske bättre att sikta på vedpannna som grund.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Är det värt det? Nibe City

Inlägg av micke_932 »

Om du nu ska ha en "riktig" pelletspanna så måste du ju ha en "riktig" pelletsbrännare med automatisk uraskning också annars fyller det ingen större funktion, du måste ju ändå gräva ut brännaren då och då.

Nibe pannan funkar väldigt bra, jag slängde ut min 265:a, fick en Nibe City för en tusenlapp och en rörkrökare installerade den över helgen för en vettig kostnad.

jag behöver inte aska ur pannan mer än en gång var 6:e vecka på sommaren och var 10/14 dag på vintern.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Martin Sköld
Entusiast!
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 12:09
Ort: Habo

Re: Är det värt det? Nibe City

Inlägg av Martin Sköld »

Jag har en nibe city och är väldigt nöjd med den. Just strular brännaren kmp px21, men jag har inte lagt många kronor på den under de tio år jag haft den. Pannan köpte jag för 500:- via en vän fem år sen, så det var väl billigt.
Jag har installerat den själv så jag kom billigt undan, och därför är jag nöjd med min nibe. Hade jag betalat för installationen hade jag nog lagt mer pengar på en modernare panna. Installationen kostar väl vad den kostar oavsett panna, så en dyrare panna ger ju en "billigare" installation relativt.
...loft <-uppvärmt (värme stiger)
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43
värms av Nibe city VX-PX21

-isolering, vad är det?
Skriv svar