Håller elpatron värmen i huset under vinter?

Skriv svar
darigu
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: tor 04 apr, 2013 18:00

Håller elpatron värmen i huset under vinter?

Inlägg av darigu »

Hej på er alla därute!
Jag har en allmänt fråga. Jag kommer att vara borta 4 veckor under vinter alltså, hela januari månad. Pannan har en elpatron och när jag har testat eller när pannan har fått stopp så håller elpatronen värmen mellan 45 och 60 grader. Är detta tillräckligt under kalla dagar, -15 -20 grader?
Tack på förhand.
Effecta Pellets 200 VVE (2005)
Pellx 20 Gordic (2005)
Två våningshus + källarn badrum golvvärme.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Håller elpatron värmen i huset under vinter?

Inlägg av danei »

Vilken temperatur pannan håller beror ju på vad termostaten står på. Så läng du inte tar ut mer än pannan orkar. Din panna har en elpatron på 9kW. Nu framgår det inte vad det är för storlek eller isoleringsstsndard på ditt hus. Men det borde räcka för att hålla det frostfritt i alla fall. Om du kollar pelletsförbrukningrn när det är kallt går du ju en hint om vilken effekt huset kräver.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Håller elpatron värmen i huset under vinter?

Inlägg av micke_932 »

Så länge det håller sig över 10 grader inomhus eller så så är det ju ingen större fara och det bör den klara, fast det är tur att man inte har en gammal elmätare som snurrar, lagren i den skulle nog bli utslitna ;)
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
darigu
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: tor 04 apr, 2013 18:00

Re: Håller elpatron värmen i huset under vinter?

Inlägg av darigu »

Tack för era svar. Då förstår jag att den håller, men det blir dyrt, ska försöka med någon som skulle kunna hålla pannan igång med pellets, saken är att man bör sota pannan ca. vart tionde dag.
Tack ännu en gång!
Effecta Pellets 200 VVE (2005)
Pellx 20 Gordic (2005)
Två våningshus + källarn badrum golvvärme.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Håller elpatron värmen i huset under vinter?

Inlägg av rod02 »

När jag tog över, körde jag tills oljan tog slut. Sen el. Gissa om sluträkningen blev hög... Duschvattnet var inte så kul. Jag har 2 patroner. Kan vara 9kW och en mindre. Ett år pajjade en fas i kontaktorn. Men den har 4 pol, så det var bara att flytta 2 sladdar.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Håller elpatron värmen i huset under vinter?

Inlägg av André »

Antar att du har shuntstyrning?
Ställ ner innetempen till 10 grader så kommer de gå extremt lite pellets och skulle det stanna så går det även lite el, detta kan/bör du göra även om nån ser till huset under tiden du är borta men det kommer gå så lite pellets så ingen behöver sota pannan medans du är borta ändå..
Bara ett ex, en kompis föräldrahem satte vi in en janfire i vedpannan på förra hösten men shunten va kärv ( nu fixad med shuntstyrning) så de gick inte få ner framledningstempen under 30 grader, innetempen låg mellan 13-18 beroende på utetemp. Över jul/nyår (10 dagar) va de full temp i huset då de va bebott, huset är en Västerbottensgård på ca 180 m2 renoverat början på 70 talet så man blev förvånad över att det bara gått 2 ton pellets under detta år..
Blir intressant att se denna vinter med shuntstyrning och konstant temp på 8-10 grader förutom runt jul/nyår då det kommer va bebott vad förbrukningen kommer bli :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar