Problem - Pannan blir ofta varm och kokar

Skriv svar
Bränne
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 06 okt, 2016 22:10

Problem - Pannan blir ofta varm och kokar

Inlägg av Bränne »

Hejsan,

För ca 3 år sedan förvarvade jag en fastighet där jag idag bor. Vi har pelletsbrännare och panna insatt av föra ägaren. Jag har lärt mig en massa men har ett problem jag inte får löst riktigt.

Panna: Attack FD32
Brännare: Ecotec Bioline a20

Nu till problemet.
Förra året pajade cirkpumpen som går mellan panna-acktank. Den kärvade vilket gjorde att pannan blev för varm och överhättningskyddet slog ut ett flertal gånger. Inget konstigt med det. Cirkpumpen är bytt MEN jag har fortfarande problem med att pannan blir för varm lite då och då. Överhättningskyddet slår ut, brännaren stannar, och pannan kokar om dock en kort stund.

Cirkpumpen är idag kopplad till en rökgastemp.mätare som den startar och stannar efter. Detta gör ju att när brännaren stannar pga överhättning i pannan så stannar ju även cirkpumpen vilket gör att den ändå en kort stund går upp i 100c+. Min fråga är. När skall cirkpumpen starta/stanna. Det känns som att röktempen går snabbt upp till 75c(precis i anslutningen till murstocken sitter denna) men för att den skall komma upp i 80+ tar det för långt tid så pumpen hinner inte starta. Max verkar tempen gå till 150c ENL. mätaren iallfall, känns lågt?

Borde ja byta mätaren? Värdena känns låga? Borde cirkpumpen verkligen starta så tidigt som 70c rökgastemp. Känns som att pannan värmer långsammare då eftersom vattnet börjar pumpas ut till acktanken innan pannan hunnit blir särskilt varm.

Systemet stoppar när acktanken når 70c drygt. Då stannar även brännare. Pannan är då på ca 90c och "självtrycker" ut såpass mycket när cirkpumpen stannat att värdena håller sig inom gränsen. Men varför blir den bara för varm lite då och då.

Hur skall jag felsöka? Vad bör jag titta efter. Beklagar att ja förklarar dåligt men gör så gott ja kan! :)

Tack på förhand!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Problem - Pannan blir ofta varm och kokar

Inlägg av Stegatorparn »

Skulle vara intressant att veta hur det är kopplat. Finns det en laddningsventil som styr laddningen till ackumulatorn?
Ta gärna några foton över installationen och ladda upp på t.ex http://forumbilder.com/ och klistra in en lämplig BBCode i ditt inlägg.
Hur gammal är anläggningen?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Bränne
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 06 okt, 2016 22:10

Re: Problem - Pannan blir ofta varm och kokar

Inlägg av Bränne »

Här är länkar till bilder. Stort tack för svar. Uppskattas jättemycket.
Har markerat ut vad jag vet och vad jag inte vet. Som sagt förre ägaren och hans rörmokares ihopkok så att säga. Den förra ägaren är inte direkt någon jag kan prata med tyvärr!

Bilder: Lite halvdassig kvalitet efter uppladdning men ja hoppas de duger! Hojta om det behövs mer! :D

http://forumbilder.com/image/7LA
http://forumbilder.com/image/7LN
http://forumbilder.com/image/7LQ

Inser att ja inte tog med en bild av själva Brännaren och Kontrollsystemet men det är ju inte så relevant då det är inställningarna i det som spelar roll.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Problem - Pannan blir ofta varm och kokar

Inlägg av Stegatorparn »

Om vi börjar med första bilden, så är ventilen på tappvattnet en blandningsventil som skall förhindra att hett vatten kommer ut till tappställena och orsaka skållning. Brukar ställas in på 55°C.

Kan inte se vad det är för ventil som "löser ut" när pannan blir överhettad. Kan du ta en bild från en annan vinkel?

Bild två visar en s.k. dragregulator på pannan som enbart används vid vedeldning. http://www.esbe.eu/se/sv-se/produkter/f ... ter/ata200

Pumpens placering är olycklig då pumpen hela tiden utsätts för höga temperaturer, särskilt vid kokning som förkortar livslängden. Borde sitta i returledningen till pannan där temperaturen är gynnsammare.
Laddningskretsen saknar en laddningsventil vilket gör att acktanken inte laddas optimalt.
Ventilen http://www.esbe.eu/se/sv-se/produkter/f ... ter/vtc300 styr returtemperaturen till pannan till 60° genom att blanda hett vatten från pannan med kallt vatten från ackumulatorn. Därmed förhindras kondensation av rökgaser i eldstaden samtidigt som hett vatten matas in i tanktoppen och laddar ackumulatorn. I PDF´en på sidan finns ett enkelt rörschema som visar hur det skall kopplas.

På bild tre kan jag som sagt inte avgöra vad det är för ventil som löser ut.
Kan vara en avluftningsventil. Röret mellan pannan och acktanken bildar en högpunkt där luft kan samlas och hindra cirkulationen. Det är viktigt att denna rörsträcka avluftas regelbundet, särskilt efter kokning.
Jag ser ingen expansionsledning. Hur är detta löst?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Bränne
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 06 okt, 2016 22:10

Re: Problem - Pannan blir ofta varm och kokar

Inlägg av Bränne »

Stort tack för all hjälp.


Ja, det är en avsluftningsventil. Det kommer jag ihåg att rörmokaren sa när han var här och bytte pumpen. Jag misstänker att det är luft där uppe då jag hör hur de "kluckar" lite. Denna sträcka ska jag kunna avslufta separat då med andra ord via den ventilen på nått sätt? Det görs alltså inte via radiatorsystemet så att säga? Känns som om detta är något jag isåfall måste göra omgående, har misstänkt att det är luft här men inte vågat göra så mycekt själv. Jag är inte ohändig men vatten skrämmer mig fan:) Kan du säga konkret hur jag gör?

Här har du bild:
http://forumbilder.com/image/7LM

Bild 2:
Det spelar alltså ingen roll vad dragregulatorn på pannan står på eftersom den inte används?

Ang. Cirkpumpen.
Jag får väll be rörmokarn att flytta den nästa gång jag har någon på plats för något annat. Känns konstigt att dem inte kommenterat en sådan sak. Det låter dock väldigt rimligt de du säger.

Laddningsventilen lät ju som en fin grej. Den kopplas då som jag förstår mellan returen till pannan , med en koppling till returen till Acktanken. Så att den kan blanda returvatten till acktanken med kalla vattnet som skall in i pannan igen? Repeterar va du sa med andra ord men de hjälper mig fatta:P

Bild 1:
Är det mitt " Vad är detta? " som är en blandningsventil? NU är pannan avstängd på nätterna men acktanken står på 70c så vattnet håller sig. Mätaren brevid blandningsventilen står nu, (kl01.00) så pannan är kall, dock bara på 40c. Skall den vridas upp lite med andra ord? Får se hur de ser ut imon när ja eldar. Eftersom jag har problem med kokning ibland så vill jag inte köra på nätterna just nu, det är också såpass varmt att det inte behövs. Värmen i acktanken brukar stå sig över natten utan problem, kör ju inte elementen så hårt ännu.

ööhmmm. Expansionsledning? Vad är detta?

Åter igen, stort tack för din hjälp och tiden du lägger! Uppskattas!
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Problem - Pannan blir ofta varm och kokar

Inlägg av danei »

Det där är en automatisk avluftningsventil. Den luftar automatiskt om det finns luft i systemet. Den set ut att vara öppen, men de brukar inte rekommenderas att ha dem öppna kontinuerligt efter som de tenderar till att börja läcka då.

Dragregulatorn har ingen funktion alls i ditt fall.

Pumpen behöver du inte flytta. Sitter den på returen riskerar du att få kavitation på grund av under tryck när du har ett öppet system.

Expantionsledningen är röret upp till expsntionskärlet. Normalt en förgrening av hetvattensröret ut från pannan.

Jag tycker att det låter som att du ska sänka termostaten som styr laddpumpen.

Blandningsventilen styr maxtemperaturen på tappvarmvattnet. Så vrid bara på denom du vill ändra det. Det är för att man inte ska bränna sig på varmvattnet.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Problem - Pannan blir ofta varm och kokar

Inlägg av Stegatorparn »

Vi bör reda ut vad du har för system och expansionskärl.
Har du ett slutet system ska det finnas ett kärl i pannrummet. I regel är det rödmålat och försett med manometer och säkerhetsventil.

Har du däremot ett öppet system, går det ett rör från pannrummet upp till vinden eller översta våningsplanet där ett kärl är anslutet. Röret fortsätter sedan upp över taket.

Bild

Det är viktigt att veta vilken typ av expansionssystem du har samt var röret till expansionskärlet är anslutet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Bränne
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 06 okt, 2016 22:10

Re: Problem - Pannan blir ofta varm och kokar

Inlägg av Bränne »

Tack för alla svar.
Angående Tempmätaren som styr cikpumpen så har jag sänkt den lite nu så får vi se om det blir stabilare!

Stegatorparn.
Nu förstår jag. Tröttheten tog nog allt av mig igår. Har ett slutet system med expansionskärl. Här har jag ställt in så att trycket är på 1bar när pannan är uppe i arbetstempratur så att säga.

Bild:
http://forumbilder.com/image/7Lp
http://forumbilder.com/image/7Ls

Tog ett par så du ser hur det ansluter lite bättre.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Problem - Pannan blir ofta varm och kokar

Inlägg av Stegatorparn »

Då är det inga problem att flytta laddningspumpen till pannreturen. Pumpinloppet kommer närmre expansionskärlet som säkerställer trycket.

Din avluftningsventil är av flottörtyp och skruven på sidan skall normalt vara stängd när systemet är urluftat för att undvika läckage. Det syns att det redan läcker lite då det bildats avlagringar runt skruven. Kolla om det finns luft en gång i månaden till att börja med och sedan vid behov om det bubblar i röret.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Problem - Pannan blir ofta varm och kokar

Inlägg av danei »

Ursäkta, jag var helt inställd på att drt var radiatorpumpen. Laddpumpen riskerar ju inte att sugavacuum. Men det är nog inte värt att flytta på den. Ska de förbättra laddkopplingen så skulle jag rekommendera en laddomat eller liknade.
Bränne
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 06 okt, 2016 22:10

Re: Problem - Pannan blir ofta varm och kokar

Inlägg av Bränne »

Alright. Stängde luftskruven nu så långt de gick. Är ju fortfarande 0.5mm tills att den är helt inne men då den låser antar jag att den nu är stängd. Väntar och öppnar den lite senare när systemet är igång för att se om det står någon luft i. Jag skruvade dock först ut skruven helt. Det kom då varken vatten eller luft. Nu va cirkpumpen avstängd vid tillfället men tycker väll ändå att det bör pressas ut vatten? Får som sagt testa med pumpen på senare.

Laddpumpnen: Så rekommendationen är att kanske testa flytta Laddpumpen till Pannreturen istället för att ha den på Ackreturen som det är just nu? Lite hugget som stucket men kanske förlänger livstiden iaf?

Sänkte även Rökgasmätaren så att pumpen nu startar lite tidigare.

Mätte tiden imorse för hur långt tid det tar att från att jag startar pannan på morgonen tills att acktanken når 70c såsom det är inställt och det tog närmare 3h. Känns jävligt långt. Därefter så startar den igen vid 60c och då laddar den ju relativt fort igen. Kanske är normalt att det vid start tar lite tid då den när det blir kallare står igång hela tiden utöver vid ursotning. Jag tror att en sådan laddningsventil du prata om tidigare är att rekommendera Stegatorparn. Tack också Danei för all hjälp. Lär mig en jävla massa nu.
Skriv svar