Inkoppling av ctc1100

Skriv svar
ctc1100
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 19 okt, 2016 16:22

Inkoppling av ctc1100

Inlägg av ctc1100 »

Hej
Jag har försökt att googla och söka i detta forum utan att hitta svar på min fråga. Här verkar det finnas gott om experter så hjälp mig snälla. :)

Jag har idag en gammal parca-panna och en roslagsbrännare. Har kommit över en CTC1100 och vill byta till den. Har klurat ut det mesta men undrar över några saker.

1. Har läst att man kan fylla radiatorsystemet via samma rör som går till expansionskärlet men funkar det att fylla direkt på "radiatorslingan"? t.ex. en t-koppling strax innan där vattnet från elementen går in i pannan?

2. Har idag expansionskärl på övervåningen men funderar på att byta ut det och montera nere vid pannan. Något man bör tänka på? Om jag inte byter, kopplar man sig direkt på röret till expansionskärlet eller behövs ventiler eller något annat?

3. Om någon har tips på vad man ska tänka på när man kopplar in roslagsbrännaren till en CTC1100 så tar jag tacksamt emot.

4. Skulle vara mycket intressant att se bilder på hur er CTC1100 är kopplad m.a.p. rördragningen.

Tacksam för all hjälp och tips! :D
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Inkoppling av ctc1100

Inlägg av danei »

1. Japp. Det funkar att ha påfyllningen i princip var som helst. Men man ska inte kunna stänga av vägen mellan påfyllningen och övertrycksventilen, eller expansionskärlet om det är ett öppet system.

2. Har du ett öppet kärl så kopplar du det direkt till pannan utan mellanliggande ventiler. Man får inte kunna stänga in en värmande enhet i systemet.

3. Jag kan pannan men inte den brännaren. Men pannan är relativt trång vilket kan ställa till det med vissa brännare. Med alla turbulatorer kan mottrycket bli för högt. Men det är en panna som kan ge riktigt bra verkningsgrad om man får det all lira. Det är dock ingen panna jag skulle installera i dagsläget.

4. Sidan 9 i manualen visar en typinkoppling.
ctc1100
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 19 okt, 2016 16:22

Re: Inkoppling av ctc1100

Inlägg av ctc1100 »

Tack för svaret danei.
Skriv svar