Ny brännare eller skrota allt?

körken
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 03 okt, 2015 22:52

Ny brännare eller skrota allt?

Inlägg av körken »

Har en px21 som sitter i en nibe city från tidigt 90-tal. Brännaren har med mycket tålamod orkat köras på övertid och nu funderar jag på ifall det är värt att lägga 26.000:- på att installera en ny Ulma 2000 tca2.
Hela systemet känns lite som ett korthus och det skulle förvåna mig om pannan inte gav upp dag ett med ny brännare.

installatören säger ju att det kommer bli stor skillnad i åtgång av pellets, men det finns enormt många andra att välja på i samma prisklass. någon som har fördelar/nackdelar med ulma?
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Ny brännare eller skrota allt?

Inlägg av d_anders »

Jag tror inte att förbrukningen kommer att sjunka speciellt mycket.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: Ny brännare eller skrota allt?

Inlägg av stereotypen »

Satsa på en begagnad brännare.
Borde vara det mest ekonomiska i detta läget.
Sedan när pannan lämnar in så satsar du då istället.
Kanske byter du till annat alternativ......typ bergvärme eller liknande.
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Ny brännare eller skrota allt?

Inlägg av Eldvin »

Vad kostar en Ulmapanna med brännare ?
körken
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 03 okt, 2015 22:52

Re: Ny brännare eller skrota allt?

Inlägg av körken »

typ 30 för pannan, 22,5 för brännare , så ungefär 60 för panna och brännare om installation går smidigt.

Använd inte citera knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Forumet blir då både svårläst och oöverskådligt. Citering borttagen. /Roli moderator
körken
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 03 okt, 2015 22:52

Re: Ny brännare eller skrota allt?

Inlägg av körken »

stereotypen skrev:Satsa på en begagnad brännare.
Borde vara det mest ekonomiska i detta läget.
Sedan när pannan lämnar in så satsar du då istället.
Kanske byter du till annat alternativ......typ bergvärme eller liknande.
känner lite så också, men det är det jag precis gjorde med nuvarande som levde i 3år. hittar iofs rätt många från 2012 och framåt som man kanske borde kika på.

är detta nåt?
https://www.blocket.se/halland/Ny_pelle ... ?ca=16&w=2
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Ny brännare eller skrota allt?

Inlägg av nyman »

Sitter det redan en Nibe City på plats så byt till en modern lättskött brännare. Ska installatören ha 26000 för att sätta i sladden till en ulmabrännare och byta skruv så är det hutlöst över alla gränser. Ulma 2000 har väl dessutom bara två fasta hastigheter på fläkten, i alla fall den modell jag har sett. Ulma är ju egentligen bara en PX21kopia med tvåspeedsfläkt och snabbare glödtrådständning.

Skruven kan du väl använda som den är om den är i användbart skick.
En begagnad Bionordic Viking B16GL med tryckluftsuraskning får du för 5000. En begagnad Eurofire i bra skick för 4000 men den har inte uraskning.

Nya modellen av Eurofire säljs ny för ett riktigt bra pris, 16 528:-. Den säljs numera direkt av tillverkaren i stället för omvägen via Baxi.
Den modell som säljs av tillverkaren Ekosystem AB har mekanisk uraskning.
http://www.yourvismawebsite.com/ekosyst ... labrannare

Nej Effecta Solid kan du inte använda då det är en laddpanna. Ska du byta panna så säljs många bra begagnade Biomatic 20+ och CTC Ecoflex till förvånansvärt billiga priser.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
körken
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 03 okt, 2015 22:52

Re: Ny brännare eller skrota allt?

Inlägg av körken »

tack för utförligt svar!

hittar jag inget vettigt på blocket dem kommande dagarna så får det nog bli en eurofire, slänga i den själv och ta hjälp för intrimning.

även fast denna såg fin ut ;) http://shop.lindquistheating.se/rb-grand-lux-wifi-23kw

Använd inte citera knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Forumet blir då både svårläst och oöverskådligt. Citering borttagen. /Roli moderator
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Ny brännare eller skrota allt?

Inlägg av FRS05 »

Varför det rekommenderas en eurofire när det samtidigt rekommenderas en modern brännare vet jag inte. Varför inte köpa en vettigt med tryckluftsrengöring som du sedan kan flytta över, om du bestämmer dig för en ny panna? Känns rätt värdelöst att köpa en gammal eurofire som du sedan ändå måste sälja om du sen köper dig en ny panna. Tänk ett steg längre och fundera lite på vad för panna du vill ha efter din Nibe City tar slut.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
körken
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 03 okt, 2015 22:52

Re: Ny brännare eller skrota allt?

Inlägg av körken »

Du menar att eurofire PBA20 P1 är en gammal brännare? eller tänker du på begagnad? och att ulma är modern? i min bok är det inte årsmodellen eller avsotningen som gör beslutet, jag vill ha en pålitlig ersättare till min halvdöda px21. Sen skriver jag ju här för förslag och hjälp att bolla mina tankar med, förstår jag rätt när du tycker att jag borde byta allt på en gång? för då får du gärna skriva lösning/modell/pris eller nåt som jag kan ta med i funderingarna.

Använd inte citera knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Forumet blir då både svårläst och oöverskådligt. Citering borttagen. /Roli moderator
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Ny brännare eller skrota allt?

Inlägg av FRS05 »

Jag trodde du syftade på att köpa deras gamla modell PB. Det finns nog bättre personer lämpade här inne att ge förslag till dig än mig :D. Kan alltid vara bra att se vart/om man har återförsäljare till grejerna man köper. En hel del kan du få hjälp med här inne men ibland är det skönt att bara kunna ringa någon som kan grejerna. Mest ekonomiskt är alla gånger i veckan att köpa något begagnat.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Ny brännare eller skrota allt?

Inlägg av nyman »

Den gamla Eurofire med milleniumstyrning är en kanonbrännare förutom uraskningen. I en oljepanna måste man ju ändå rota med askan varje vecka och då kan man lika väl ta en skrapa och rensa brännaren utan stor tidsförlust. Den stora nyttan med en uraskande brännare har man i en riktig pelletspanna.

Din gamla skruv fungerar till de flesta framåtbrinnande brännarna men inte till Ulma.
Försökte testa Ulma i min panna men styrningen i Ulma hade inte inställningsområde så det räckte till min standard bionordicskruv. Gick bara att elda på väldigt hög effekt så testen avbröts.
Likadana skruvar som Bionordic med samma matningshastighet och 75 mm rör har också VikingBio och Eurofire. Skulle tro att skruven från PX21 matar ännu något mer.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Ny brännare eller skrota allt?

Inlägg av Eldvin »

Är basicen lika dyr ??? Annars så kan du kolla på en pellasX , en polsk brännare som faktiskt funkar riktigt bra. Samma princip som EP 18. Med internskruv.
körken
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 03 okt, 2015 22:52

Re: Ny brännare eller skrota allt?

Inlägg av körken »

nä basic kostar ju 14,5k med 1,7m skruv, 25kW iofs. men det är ju sant att jag inte har nån vidare nytta av uraskningen egentligen eftersom den gamle oljepannan blir full snabbt ändå. så det kanske är ett vettigt alternativ.

kikade lite på dendär pellasX och det känns ju rätt vettigt, 10k plus frakt.
https://kotly.com.pl/produkt-pellet-bur ... .html?l=en

finns ju endel roliga varianter, har du någon erfarnhet av deras modellprogram? revo är nåt nytt från 2014 med roterande brännkammare, blev ju tre tusen dyrare, känns lite risky också?
https://kotly.com.pl/produkt-pellet-bur ... .html?l=en

helt annan prisnivå, känns även som dem är lite mer i framkant än dem svenska tillverkarna? jämför en ulma basic för samma peng som denna:
https://www.youtube.com/watch?v=pBVnZxGyh9A
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Ny brännare eller skrota allt?

Inlägg av FRS05 »

Den längst ner i inlägget har jag kollat på och den ser "häftig" ut. Du får väl söka lite på polska forum och se om den är driftsäker. Där ser ut att vara mycket som ska fungera med drev, plattor som ska vickas och så vidare. Ser bra ut i teorin men frågan är hur smort det fungerar i verkligheten? Du kanske ställer upp som försöksperson? :) . Jag valde min brännare för det är en väldigt enkel konstruktion, inte med det sagt att min brännare är världens bästa. Sen är det väl så att man gärna vill ha en brännare som det går snabbt att få fram reservdelar till och som en återförsäljare kan om man behöver hjälp av en sådan. Vet bara själv hur det är att ha en ovanlig bil. Det är väl roligt på ett sätt men jobbigt som fan när det ska fixas med något. Nu har jag en golf och där finns överflöd med reservdelar och folk som kan bilarna. Likväl youtube videor där man kan kolla och lära sig. En sådan sak tycker jag det är värt att betala för.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Skriv svar