Vilken förutom janfire??

Skriv svar
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Vilken förutom janfire??

Inlägg av lennart wiklund »

Tittar ev på en nyare beg brännare till min vedolux. Pellx?? Krånglar dom mycket?? Viking bio? dessa verkar många ha ett ont öga till. Varför?? Nån som har erfarenhet av dom nya blå brännarna som ligger på blocket,nymo tror jag dom heter. Någorlunda prisvärda är dom ju nya.... djungel detta. :evil:
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Vilken förutom janfire??

Inlägg av GoForIt Pellets »

Som jag för en timme sedan skrev i en annan tråd, så måste man sätta upp vilka parametrar som man anser viktiga med de förutsättningar man har.
Driftssäkerhet sätter nog de flesta högt. Men har man elpatron eller till och med kombinerad ved/pellets så kanske det är mer underordnat än om man inte har något alls.
Sedan kommer väl för många frågan kring ekonomi kontra bekvämlighet. Ska allt gå att styra via en app, eller gillar man att tillbringa en stund i pannrummet då och då..

Jag kör själv Viking Bio sedan 2003, och sköter ytterligare två anläggningar med samma brännare.
Viking Bio är med dagens mått en gammaldags brännare, som har ojämn förbränning (på grund av ojämn matning) och har sina egenheter. Men den är såld i ett stort antal, tillverkad av en stabil och trygg tillverkare med god tillgång på reservdelar.
Den är lätt att serva och byta delar på för den som gillar att göra det.
Den har flera, av varandra oberoende säkerhetssystem och är tydlig för användaren om vad som fel (när det uppkommer).
Vissa påstår att den skulle ha höga driftskostnader, men det är inte många kronor jag spenderat på vår brännare sedan jag bytte det inre brännarröret 2009.
Roster (cirka 300 kr) är en förslitningsdel. Byter ungefär vart annat år.
Det inre röret likaså (men det i vår sitter alltså sedan 2009).
Tändelementet är av hög kvalité. Vårt är sedan (strax efter) installationen 2003.
Fläkten är också original.

För min del är detta den bästa lösningen just nu efter de parametrar jag har.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Re: Vilken förutom janfire??

Inlägg av lennart wiklund »

Ok,Viking bio ja.... pan luckan är ju som förberedd för en sådan,man kanske skall leta en nyare sådan då. Förmodar dom är uppdaterad eftersom genom åren. Men har några större ändringar blivit gjorda på dom? Och från vilket år isåfall?
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Vilken förutom janfire??

Inlägg av Eldvin »

Hej igen Lennart. Dom blå Nymo är i grund och botten en Iwabo . De som skiljer i stort är ett annat styrkort .
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Re: Vilken förutom janfire??

Inlägg av lennart wiklund »

Ok,dom verkar förbannat prisvärda!!

Citering borttagen! / Roli moderator
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Vilken förutom janfire??

Inlägg av GoForIt Pellets »

Viking Bio (som numera har tillägget 20) har bara förändrats marginellt från 2003 och framåt.
Det är små förändringar som ex. ställbar fördröjning (men har då förlorat annan funktion).
Det du ska se till är brännaren har det nya tjockare inre brännarröret. Vilket väl alla som gått i drift har..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
luppg
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 00:03
Ort: Grums

Re: Vilken förutom janfire??

Inlägg av luppg »

Sen finns ju nya viking bio 200:an, tittar bara till min två ggr mellan det att sotarn är här, bara går och går, hoppas det fortsätter :)
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Re: Vilken förutom janfire??

Inlägg av lennart wiklund »

Ny Viking bio 20 samt ny matarskruv,pelletsförråd på 500l allt nytt i kartong,legat i två år. 10tkr. Det är väl bara att slå till på detta va??
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Vilken förutom janfire??

Inlägg av GoForIt Pellets »

Låter ju som ett vettigt köp tycker jag.
Frånvaron av eventuella garantier kanske dock ska vägas in.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
lange02
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 11:48

Re: Vilken förutom janfire??

Inlägg av lange02 »

Hej Lennart
Såg att du tittade på Nymo.
Kan bara säga att Nymo förmodligen räddade mitt pelletsintresse. Grannar ikring verkar ha problem med sina billigbrännare köpta på Blocket jämnt.
Men inte har den stora likheter med Iwabo. Samma konstruktör och första Iwabon hade nymostyrning men sedan skiljer det sig.

Monterar du en Nymo 200 i luckan på en vedpanna där du kan svänga ut luckan vid uraskning är Nymo den rätta brännaren. Med ett handgrepp tar man sedan bort hela förbränningsdelen från brännaren och skrapar ur askan i ett plåtkärl. Tar inte ens två minuter.
Skönt slippa lyfta ned hela brännaren vid uraskning
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Re: Vilken förutom janfire?? Det vart en Viking Bio

Inlägg av lennart wiklund »

Så är då nya brännaren inkopplad på nya vedpannan! Det vart denna Viking Bio som låg ute på blocket tidigare i höst. Brännaren ny och okörd,tilsammans med en 1,5meters skruv och ett Mafaförråd. Fick allt för 8000kr. Enda smolket var väl att brännaren faktiskt var tillverkad 2006. Kopplade in allt igårkväll tillsammans med Viking bios separata tempgivare spm även följde med i köpet :D . Kör med tidsfördröjning på ca en halvtimma. Detta gör att jag får en tempskillnad på ungefär 30 grader. Får väl prova mej fram. Håller på att justera in brännaren lite nu. Den tuffar på och går fint iallafall. Nackdelen är att jag inte får till runt 40 graders lutning på skruven då brännaren sitter i vedinkastluckan,men det matar någorlunda jämt iallafall.
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Vilken förutom janfire??

Inlägg av Eldvin »

Kan du höja förådet me nå slag?? Typ lastpall eller nå tocke ??
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Re: Vilken förutom janfire??

Inlägg av lennart wiklund »

Har höjt det ca 40cm,går ej mera!! Då får jag knappt i pelletsen,det skulle bli bättre tror jag med en 2.5metersskruv och flytta förrådet,men det funkar ju som det verkar. Dock får jag bara ca 80c i rökgastemp.... får väl kanske öppna förbigångspjället lite... tänkte ta mej upp på taket och stoppa ner en tempgivare till en digital termometer. Verkningsgraden tror jag är rätt ok. Trimmar jag upp fläkten så höjer jag rökgasen,men får ganska vit låga,törs inte köra så. Har gul lång låga nu,samt vit rök ur skorstenen som löses upp och försvinner på ungefär 2meter. Inbillar mej att jag bör ligga rätt ok i förbränning. Kanske du Eldvin har vägarna förbi och kanske vill kolla lågan på brännaren? :roll:
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Re: Vilken förutom janfire??

Inlägg av lennart wiklund »

Kan bara vara nöjd efter vintern. Min nya Viking bio 20 i nya vedoluxpannan har uppfört sig mycket bra. Betydligt mindre mängd pellets har förbrukats med dessa nya pinaler. Har inte räknat ner den totala dygnsförbrukningen ännu då det finns pellets kvar av mina tre pallar som jag eldat med hela vintern. Brännaren lätt att justera in sedan man lärt sig den. Några driftstopp har det blivit pga av lathet,inte gjort rent rostret. Men gör man det en gång i veckan så funkar allt klockrent. Har varit lat med sotningen med,dragit tuber och askat ur pannan endast två gånger :roll: jaja,så har det sett ut denna första vinter med ny panna&gny brännare.
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Skriv svar