Hål på matarslang, risk?

Skriv svar
gbjork91
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 25 okt, 2016 14:32
Ort: Växjö

Hål på matarslang, risk?

Inlägg av gbjork91 »

Hej!

Nyinflyttad i ett gammalt hus där en brännare (green energy) är monterad i en oljepanna från värmebaronen (star). Här kommer mitt första inlägg. Ber om ursäkt om detta hamnar i kategori.

Har upptäckt en spricka i matarslangen, troligen orsakat av att slangen böjts för kraftigt när pelletsbrännaren monterats bort för sotning. Sprickan är några cm lång, och orsakar små spånhögar på underliggande golv.

Självklart ska jag fixa en ny slang, men hur stor är risken med att bruka brännaren tills dess?
Bör jag silvertejpa för hålet?

Tacksam för svar!
Värmebaronen Star
Viking Bio
Dragbegränsare Wipex, Skorsten med insatsrör
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Hål på matarslang, risk?

Inlägg av Eldvin »

Förmodligen kommer det att dra tjuvluft i sprickan men det är bättre än att tejpa . Slangen är trasig och det som är trasigt går inte att laga med silvertejp. Skulle du få en bakbrand är de sämre med silvertejp som håller ihop slangen.
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Hål på matarslang, risk?

Inlägg av FRS05 »

Köp en ny och kör den som den är så länge. Sotaren berättade om roliga grejer han varit ute för när folk hade börjat få hål i slangen. Då hade de tagit metallrör mellan skruven och brännaren istället :D . Inte att rekommendera.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Hål på matarslang, risk?

Inlägg av Roli »

Jag har kört med en spricka i min slang i över sju år. Har tätat sprickan med en sträng mjukfog med bra vidhäftning. Tror inte den lagning försämrar den säkerhetsdetaljen som slangen ändå är. Däremot tejp som är virad runt slangen blir ju en form av förstärkning som "armerar" slang och förstärker den vid en eventuell bakbrand, precis som tidigare inlägg påpekar.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Hål på matarslang, risk?

Inlägg av d_anders »

Är slangen rimligt lång så spelar väl en tejpbit mindre roll
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Hål på matarslang, risk?

Inlägg av Eldvin »

Har man börjat att tejpa en liten bit så kan man tejpa en liten bit till och snart är hela slangen tejpad.
Skriv svar