Ferarripanna och säckapellets

rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Ferarripanna och säckapellets

Inlägg av rod02 »

Hur motiverar man en dyr anl med lågt handhavande, och sedan bära säckar?
För mig är priset på bulk riktigt störande :-( .
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: Ferarripanna och säckapellets

Inlägg av brushuvud »

Bygg ett eget blåssystem :)

https://www.youtube.com/watch?v=9Y-9VtrRMik

Vänligen/Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Ferarripanna och säckapellets

Inlägg av GoForIt Pellets »

Det är så dyrt att hålla ett bulkekipage igång att det helt enkelt inte fungerar för normala, i den miljön små villaleveranser med långa avstånd mellan varje lossningsplats och återkommande krav på att parkera släp och göra omblåsningar bil/släp. Det ska vara en hel bil och släp till en plats.
Och eftersom utvecklingen för pellets sedan länge stannat av, så sker heller ingen produktutveckling gällande leveranslösningar.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Ferarripanna och säckapellets

Inlägg av rod02 »

Även säckad pellets skall köras ut med lastbil. Motiverar inte bulkens högre pris. Men jag beställer snart 4 ton bulk ändå.

Jag vågar inte ha säckar ute. Och typ 4 pallar blir för mycket att släpa in på nån dag.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Ferarripanna och säckapellets

Inlägg av CPMS »

Blev konstigt nog billigare med bulk i höst jämfört med att få säckar utkörda, det rörde sig om hela 15kr per ton billigare eller mindre dyrt snarare. Betydligt bekvämare i alla fall. :)

Samma problem här men blir säckar billigare så då riggar jag en fläkt med lite rör och blåser in säckarna i bulken själv.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Ferarripanna och säckapellets

Inlägg av GoForIt Pellets »

rod02 skrev:Även säckad pellets skall köras ut med lastbil. Motiverar inte bulkens högre pris.
Drygt tredubbel kostnad för ett bulkekipage kontra vanlig lastbil enligt beskedet jag fått från en leverantör.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Ferarripanna och säckapellets

Inlägg av rod02 »

Jag är inte så glad i att springa i trappor. Men ifrån innanför "tomtgräns" till ytterväggen där bulkförrådet finns kan nog gå. Med kärra. Sedan någon form av tratt. Men det blir bulk en gång till.

Jag har nära (under 3Km)till en lev. Och tar 20st/gång. Blir det "bara" 11ggr till 4ton?

Grundfrågan är om det är lönt att köpa dyr anl för att spara tid, med tanke på vad ovan tar i tid.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Ferarripanna och säckapellets

Inlägg av GoForIt Pellets »

Det där är ju den eviga frågan, som man måste svara på själv med beaktande av sina förutsättningar och krav.

Jag byggde för tio år sedan ett platsbyggt bulkförråd, men för vår del blir kvalitén så lidande (trots upprepade försök med olika leverantörer, dämpmattor etc.) att jag istället för pellets får allt för mycket spån. Spån gillar inte brännaren, så istället för att sitta på nätterna med en krånglande brännare så väljer jag att bära säckar 3-4 timmar per säsong. Trots källartrappa och in genom tre dörrar (eftersom pannrummet ligger på fel sida jämfört med där pallarna levereras).

Hade trenden med pellets varit uppåtgående så hade det ju skett produktutveckling även på leveransområdet. Men som det är nu, så vill ju ingen ta den kostnaden.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Ferarripanna och säckapellets

Inlägg av rod02 »

Vi får fundera ut någon form av spånavskiljare.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Ferarripanna och säckapellets

Inlägg av msh16 »

rod02 kommer du inte ihåg Uppfinnaren och hans Pelletsrens så läs tråden iwabo S1X
viewtopic.php?t=6522
Vår egen Elvis gav honom en avhyvling för smygreklam och sedan försvann han.

Både min gamla Iwabo och nuvarande Bionordic bränner spån utan problem bara spånet tar sig ända upp till brännaren. Kanske dags för GoForIt Pellets att prova annan brännare nu när allt blivit så billigt. 3-5 tusen för en självuraskande brännare är ju ingenting om man säljer den gamla för 2500.
Med automaturaskning ska väl spånet inte göra någon skada.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Ferarripanna och säckapellets

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag dränerar redan spån genom hål undertill i matarskruven. Fungerar hyfsat.

Något byte av brännare ligger inte i planeringen.
Jag vill ha en brännare utan för mycket som kan krångla, och som jag kan serva själv.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Ferarripanna och säckapellets

Inlägg av rod02 »

msh16: länken funkar ej. Om rensen sitter mellan matarskruvens intag och brännaren, funkar den ej. Spånen i sig är inget problem här. Utan att det blir mindre dos pellets. Det måste rensas före matarskruvens inlopp.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Ferarripanna och säckapellets

Inlägg av msh16 »

En Bionordic är väl så lättservad som en brännare kan bli. En lucka fäller man upp så rostret blir lättåtkomligt. Inget liggande på pannrumsgolvet och kikande in i smaka rör.

Ja att bulkförråd samlar på sig spån som ibland måste skottas bort med snöskyffel är nog en orsak till att folk undviker den lösningen.
Andningsskydd är omöjliga att bära om man har glasögon och hosta pelletsdamm är inte trevligt.
Hur är det med Ulma Air Move? Blåser väl bara pellets till ett veckoförråd i pannrummet och så får man spånproblemet där istället.
Någon skvätt rapsolja, frityrolja eller liknande i förrådet när det är nästan tomt tar effektivt med sig spånet dit det ska, till brännaren men tyvärr blir också matningen något i hästväg. Möjligen fungerar den metoden om brännaren är lambdastyrd. Ecotecfolket har ju lyckats bra med billiga kinesiska lambdamätare, förstår inte hur de har gjort.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Ferarripanna och säckapellets

Inlägg av Erik_73 »

GoForIt Pellets!... utvecklingen på pellets har väl ändå inte stagnerat?...svart pellets (torrifierad) har ungefär 50% högre energiinnehåll, hydrophobiskt dvs att den är okänslig för fukt!....vill nog påstå att det har hänt betydlig mer av utvecklingen av pellets än vad det har gjort med pelletsbrännare

MSH16 varför skulle det inte gå ha andningsskydd för att man bär glasögon?....har jobbat med flera som utan problem haft glasögon och andningsskydd när vi svetsat/slipat i arsenikfilter, pannor, ångdomar, filteranläggningar m.m där det är både damm och ånger/gaser som man helst inte vill få i sig
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Ferarripanna och säckapellets

Inlägg av GoForIt Pellets »

Och var finns denna svarta, torrifierade hydrophobiska pellets?
Aldrig hört talas om.
I den gren vi diskuterar här på detta forum, d v s mindre anläggningar för villabruk tycker inte jag mycket har hänt. Jag har mycket svårt att tro att pelletstillverkarnas siffror för leverans till villakunder är stigande.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Skriv svar