Köpråd värmebaronen vs PX22

Skriv svar
Lasse L
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 08 nov, 2016 19:09
Ort: Norrbotten

Köpråd värmebaronen vs PX22

Inlägg av Lasse L »

Hej, första men ack så viktiga inlägget...
Min sedan 2000 installerade px21 har säckar för gott nu, tror att jag har bytt allt som går genom åren som gått.
Står i begrepp att köpa en ny brännare men har svårt att bestämma mig, px22 eller viking bio från värmebaronen.
Spontant så känns det väl smidigast att gå på px22 men vad säger forumexpertisen? Kommer jag att vinna något på att byta märke?
Brännaren ska sitta i en Albin 720.
//L
PellX 20/21?
Albin villakombi 720
110kvm Lättbetongvilla med källarvåning.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Köpråd värmebaronen vs PX22

Inlägg av Eldvin »

Som jag ser det så är kablaget och skruv till din 21:a samma som till 22an. 22an som så har ju fått en liten skärm att titta på,trimpottarna är borta.Som tillval finns ju nån trycklufts grej som blåser ut aska ur röret. På VB,n om de är den nya modellen så är de lika där.en liten skärm utan pottar.Dock så har man inte ändrat sen föregångaren så man kan justera både luft och bränsle i hög respektive låg effekt.Man har istället för tryckluft några rundstavar som ska putta fram askan vilket jag är skeptisk till. Jag för min del skulle inte ens funderat på att köpa en VB brännare.
luppg
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 00:03
Ort: Grums

Re: Köpråd värmebaronen vs PX22

Inlägg av luppg »

Rundstavarna fungerar utmärkt, den skrapar i princip rent, tittar till brännaren en till två ggr mellan sotaren är här, så Viking Bio 200:an kan jag rekomendera, men jag vet inte om jag valt den om jag inte hade köpt deras panna, ville helst ha allt från samma ställe när jag väl köpte. Men nu i efterhand är jag positivt överaskad :)
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
Lasse L
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 08 nov, 2016 19:09
Ort: Norrbotten

Re: Köpråd värmebaronen vs PX22

Inlägg av Lasse L »

Eldvin skrev:Som jag ser det så är kablaget och skruv till din 21:a samma som till 22an. 22an som så har ju fått en liten skärm att titta på,trimpottarna är borta
Lite så tänker jag själv också, finesserna med sotning och liknande är jag inte så brydd om.
Vet någon om de har förbättrat programvaran för att minska risken för baktändning?
Kanske en px22 och köra på högeffektläget enbart?
//L
PellX 20/21?
Albin villakombi 720
110kvm Lättbetongvilla med källarvåning.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Köpråd värmebaronen vs PX22

Inlägg av Stegatorparn »

Problemen med PX22 verkar vara desamma som med PX21. Börjar dyka upp i KMP trådarna.
Försök istället att få tag i en begagnad Viking B16 (inte att förväxla med Viking Bio) eller en Biobjörn 18 som är betydligt driftsäkrare och har billiga reservdelar.
Iwabo S2 och Nibe PB20 (samma brännare) med förlängt lock är också bra alternativ med samma intelligenta styrning som Biobjörn.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Lasse L
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 08 nov, 2016 19:09
Ort: Norrbotten

Re: Köpråd värmebaronen vs PX22

Inlägg av Lasse L »

Känner inte att en begagnad är ett alternativ tyvärr, vill gärna ha möjlighet till bra support och då verkar det som att i första hand Värmebaronen och KMP är alternativen.
PellX 20/21?
Albin villakombi 720
110kvm Lättbetongvilla med källarvåning.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Köpråd värmebaronen vs PX22

Inlägg av GoForIt Pellets »

Är supporten det mest prioriterade för dig, så välj den som säljaren har mest erfarenhet av.
Det är inte nödvändigtvis den säljaren vill sälja. Kolla upp hur många anläggningar de har sålt.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
mrxswe
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: ons 08 okt, 2014 09:28
Ort: Onslunda Österlen

Re: Köpråd värmebaronen vs PX22

Inlägg av mrxswe »

Jag har en http://www.nbe-shop.dk/index.php/traepi ... 16-kw.html och den är jag mycket nöjd med. Kör den i mellan 3-16 KW och jag kan se och ändra den var jag än är i världen och her internet 8). Här kan du se den i drift http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?&mac=pellmax
PELLMAX CU 2015, Brännare NBE 24 KW, KW SID 012 - Tigerholm,Matene vertikalskruv, stenhus 1960,203 kwm Energiprestanda 147kwh/m2. 21c, Österlen
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=pellmax
Lasse L
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 08 nov, 2016 19:09
Ort: Norrbotten

Re: Köpråd värmebaronen vs PX22

Inlägg av Lasse L »

Någon som kan rekommendera några installatörer i norrbotten?
Jag har ju några namn men vill gärna kolla om någon har erfarenheter av andra.

Jag blev nämligen lite nyfiken på en brännare som heter eurofire, men är lite osäker på om jag lyckas justera in den själv.
PellX 20/21?
Albin villakombi 720
110kvm Lättbetongvilla med källarvåning.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Köpråd värmebaronen vs PX22

Inlägg av nyman »

Eurofire är så lätt att underhålla och justera så där behöver du inte några fördyrande installatörer.
En fotodiod för 20 kr och ett tändelement för 300 (samma som till PellX) kan man ha hemma i reserv.
Justering till lagom förbränning går bra med hjälp av skorstensröken. Inga radiopotentiometrar utan inställning via display där både fläktstyrka och skruvmatning kan regleras. Enkelt att komma tillbaka till ett tidigare inställt värde.

Att såga upp ett större hål i pannluckan och i den skruva fast brännarens fästplåt är inte heller något problem för en normalhändig. Närmaste rörmokare, pelletsinstallatör eller erfaren hemmafixare klarar en så enkel sak.
Anslutningen till pannans överhettningsskydd brukar vara det svåraste vid självinstallation men den saken är väl redan avklarad.
Du har inte skrivit vilken panna du har.

Tänkte prova en PellX i min panna en gång. Räckte med att öppna den gula kåpan för att se att här var det inte enkelt och användarvänligt. Testet uteblev och någon annan övertog brännaren. :)
Så visst finns det skillnad i krånglighetsgrad mellan olika brännare. Bionordic och Eurofire har varit klart enklast för mig bland de framåtbrinnande brännarna.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Lasse L
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 08 nov, 2016 19:09
Ort: Norrbotten

Re: Köpråd värmebaronen vs PX22

Inlägg av Lasse L »

nyman skrev:Eurofire är så lätt att underhålla och justera så där behöver du inte några fördyrande installatörer.
En fotodiod för 20 kr och ett tändelement för 300 (samma som till PellX) kan man ha hemma i reserv.
Justering till lagom förbränning går bra med hjälp av skorstensröken. Inga radiopotentiometrar utan inställning via display där både fläktstyrka och skruvmatning kan regleras. Enkelt att komma tillbaka till ett tidigare inställt värde.

Att såga upp ett större hål i pannluckan och i den skruva fast brännarens fästplåt är inte heller något problem för en normalhändig. Närmaste rörmokare, pelletsinstallatör eller erfaren hemmafixare klarar en så enkel sak.
Anslutningen till pannans överhettningsskydd brukar vara det svåraste vid självinstallation men den saken är väl redan avklarad.
Du har inte skrivit vilken panna du har.

Tänkte prova en PellX i min panna en gång. Räckte med att öppna den gula kåpan för att se att här var det inte enkelt och användarvänligt. Testet uteblev och någon annan övertog brännaren. :)
Så visst finns det skillnad i krånglighetsgrad mellan olika brännare. Bionordic och Eurofire har varit klart enklast för mig bland de framåtbrinnande brännarna.
Låter ju mycket intressant!
Jag har en Albin villacombi 720 tror jag den heter, själva mekaniska installationen är jag inte bekymrad över, utan det är ju det där med att få till rätt förbränning. Men jag kanske nojjar för mycket, kanske är enklare än man tror?
Har inte PX22 frångått potentiometrarna också va?
PellX 20/21?
Albin villakombi 720
110kvm Lättbetongvilla med källarvåning.
Skriv svar