förslag sökes till provisorisk lösning

Skriv svar
Antonoalvin
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 09 nov, 2016 21:59

förslag sökes till provisorisk lösning

Inlägg av Antonoalvin »

Tänkte kolla om någon har hört/idé kring följande:
Har en pelletsbrännare ecotec A3 15kW för att värma huset. Denna är kopplad till en gammal ctc-panna. Detta värmer tappvatten och det vattenburna systemet (element från 60-talet). Allt funkar perfekt MEN efterhand som vi renoverat så har vi plockat bort element och gjutit in golvvärme som ännu ej kopplats in (planerar att koppla in samtlig golvvärme när alla eadiatorer är borta). Skulle därför nu vilja göra ngt av följande:
1. Koppla in en värmeväxlare som jag kan köra separat vatten till golvvärmeslingorna mot befintligt radiatorsystem.
2. Koppla in en fläktelement, typ en inomhusdel för värmepump, som jag kör i serie med befintligt elementaystem. Denna slänger jag isf ut om ett år, när alla golven är klara och sista elementen är bortplockade.

Någon som har en ide på vad man smartast gör?
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: förslag sökes till provisorisk lösning

Inlägg av AndersAA »

Man använder normalt inte värmeväxlare för golvvärme utan en separat shuntgrupp avsedd för golvvärme. Detta gäller då man har både radiatorer och golvvärme. Det går alldeles utmärkt att kombinera med en aerotempet om man vill. Min uppfattning är dock att radiatorer eller golvvärme är att föredra före aerotemper men det är en smaksak. ///Anders
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: förslag sökes till provisorisk lösning

Inlägg av danei »

Komplettera med en extra shuntgrupp för golvvärmen. En värmeväxlare behövs inte. Då kan du koppla in golven allt efter som de installeras.
Antonoalvin
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 09 nov, 2016 21:59

Re: förslag sökes till provisorisk lösning

Inlägg av Antonoalvin »

Tack för tipsen! Har alltid trott att man måste gå via värmeväxlare pga. smutsigt/aggressivt vatten från radiatorerna. Har 30kvm golvvärme idag. Har en central för 8 slingor och räknar med att inom ett år plocka bort samtliga radiatorer och då ha 90kvm golvvärme (16mm slang). Någon som har ett förslag på en prisvärd shuntgrupp? Plockas shuntgruppen bort om ett år när jag kör all uppvärmning via golvvärmen?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: förslag sökes till provisorisk lösning

Inlägg av Stegatorparn »

Vad har du för panna?
Någon typ av shunt, shuntstyrning och cirkulationspump måste du ha till golvslingorna.
Har du en shunt och cirkulationspump på pannan idag, så kan du flytta över golvvärmekretsen till den när det är dags och då får du en shuntventil och pump över.
I sin enklaste form kan en shuntgrupp bestå av en tre-eller fyrvägs-shuntventil och en cirkulationspump.
Sedan är det inte dumt med ett par avstängningsventiler ifall man behöver göra något ingrepp och slippa tappa ner hela systemet inklusive panna.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Antonoalvin
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 09 nov, 2016 21:59

Re: förslag sökes till provisorisk lösning

Inlägg av Antonoalvin »

Ok. Detta innebär att jag siktar på en liten shunt för ca 30kvm. Denna försvinner i det nya systemet. Hmm, en fundering.. om man sänker elementens framledningstemp till 40°. Hade man då kunnat köra golvvärmen på samma slinga som elementen? Har en ctc-elcombi med ecotec A3 15kW.
Antonoalvin
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 09 nov, 2016 21:59

Re: förslag sökes till provisorisk lösning

Inlägg av Antonoalvin »

Har ordnat en LK shunt med pump, avstängningsventiler osv. Håller på att planera hur jag ska installera den. För att göra ett så litet ingrepp som möjligt så kan det vara enklast att lägga denna efter befintlig cirkulationspump. Därför undrar jag kan man (kanske tom måste) lägga pumparna i serie ELLER måste jag parallellkoppla pumparna.??? Tacksam för input.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: förslag sökes till provisorisk lösning

Inlägg av danei »

Det funkar att koppla den efter den befintliga. Men läckaget genom shunten blir nog större. Men intemperaruren blir ju klart lägre.
Skriv svar