Ny brännare tips

Glenn_Nielsen
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: tis 08 nov, 2016 13:08

Ny brännare tips

Inlägg av Glenn_Nielsen »

Hej köpte en begagnad bio warm bara för att testa pellets , har eldat med ved i 7 år å tyckte pellets va mycket smidigare så ja tänker köpa en ny brännare nu .
Vilka finns det som är bra å har automatisk effekt ändring under 20 tusen ?
Funderar på baxi nspb 20 men den måste elektriker koppla in vill helst ha nån man kopplar in själv .
Huset är betong hus med 3 plan varav ett är källare som bara har ett uppvärmt rum å ca 60 m/2 våning å pannan är Ctc v20 från 2002 ingen acc tank


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ctc v20

Ulma 2000 TCA 2

Villatvåan automatshunt system
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Ny brännare tips

Inlägg av nyman »

Varför vara testpilot till någon utländsk brännare som ingen har. Köp en riktig Eurofire i stället, beprövad brännare nu också med automatisk uraskning. Klart den mest prisvärda brännaren idag genom att Baxi försvunnit som mellanhand, nu säljs brännaren direkt av tillverkaren.
http://www.yourvismawebsite.com/ekosyst ... labrannare

Baxi är ett dansk-engelskt företag som vill slå sig in på kontinenten och då passar en polsk brännarre bättre.
Stark marknadsföring, mycket reklam och höga återförsäljarprovisioner har i många år hämmat utvecklingen av brännare i Sverige.
Energibiten är ett företag som tillverkar och säljer brännaren BioBjörn. Den brännaren är en utveckling av brännaren Bionordic. Energibiten förvärvade företaget Bionordic.
http://www.energibiten.net/

Som begagnad brännare skulle jag i första hand leta efter en Bionordic Viking B16. Som ny brännare skulle jag välja mellan de ovan nämnda, ingen annan skulle komma ifråga som alternativ.

Just nu är marknaden dammsugen på bra begagnade brännare men i slutet på april börjar bra brännare och pannor säljas på Blocket igen.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Glenn_Nielsen
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: tis 08 nov, 2016 13:08

Re: Ny brännare tips

Inlägg av Glenn_Nielsen »

Ok har tittat på eurofire innan men tänkte att nyare desto bättre å trodde baxi hade gjort eurofire


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ctc v20

Ulma 2000 TCA 2

Villatvåan automatshunt system
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: Ny brännare tips

Inlägg av brushuvud »

Jag har kört med Ulma i mer än 8 år och är nöjd.

http://shop.ulma.se/pelletsbrannare/8-ulma-2000-tca-2
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Glenn_Nielsen
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: tis 08 nov, 2016 13:08

Ny brännare tips

Inlägg av Glenn_Nielsen »

Ulma verkar också bra dock hamnar ja på 22500 med skruv där.
Eurofire ändrar den effekt själv efter vad som behövs ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ctc v20

Ulma 2000 TCA 2

Villatvåan automatshunt system
brattne
Stor entusiast!
Inlägg: 196
Blev medlem: tis 01 mar, 2011 19:20
Kontakt:

Re: Ny brännare tips

Inlägg av brattne »

Ulma är ett säkert kort. Ser man i problemlistan så är det ännu mer självklart. De nyare basicmodellerna är jag mindre känd med men fö har inget annat än sotrakan bytts på 9 år. Annat var det med pellx som behövde ständigt övervak och tändarbyte var 8:e månad
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
Glenn_Nielsen
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: tis 08 nov, 2016 13:08

Re: Ny brännare tips

Inlägg av Glenn_Nielsen »

Ulma verkar mer å mer intressant särkilt med wi-fi modulen


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ctc v20

Ulma 2000 TCA 2

Villatvåan automatshunt system
Vicke912
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 25 mar, 2011 10:02

Re: Ny brännare tips

Inlägg av Vicke912 »

Ulma var ingen rolig resa för mig. Ömtåliga och dyra brännarrör som jag visserligen svetsade några gånger.
Dyra resevdelar och bara en hastighet på fläkten (senare modeller hade två hastigheter).
Nu har jag en 6 år gammal Eurofire i pannan och den kan man ju faktiskt elda också med mindre effekter.
Ulma är egentligen bara en kopia av de första Pellxbrännarna som kom för 15 år sedan har jag insett senare. Man lär sig av misstagen.

Köpte inte brushuvud en ny ulmabrännare efter några år eller minns jag fel?

Brännare som ändrar effekten efter förbrukningen finns men har inte slagit igenom i Sverige. Ofullständig förbränning, tjärbildning, fuktskador i skorstenen kan bli resultatet. Modulering av effekten kan man få hos Bionordic B16 och Janfire NH men det är ju inte fråga om brännare som brinner hela tiden.
Nibe City. Eurofire
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: Ny brännare tips

Inlägg av brushuvud »

Halloj igen. Jo jag köpte ny Ulma för tre år sedan för att få automatsotning med tryckluft.

Håller med om brännarröret på föregångaren. Det brände hål för mig också. Å andra sidan hade jag den i fem år innan jag bytte...Men jag bytte mest för att slippa gå och dra i spaken för askan, är inte helt säker på att den extra luftglipan påverkade förbränningen särskilt mycket.
På den jag har nu TCA 2000 är det kylflänsar undertill och röret ser fortfarande nytt ut efter tre år. Tryckluften har fungerat perfekt och den byter effekt mellan två lägen beroende på effektuttag.
Den nya, senaste versionen vet jag inget om men jag går i god för den jag jag har nu...

Vänligen/Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Glenn_Nielsen
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: tis 08 nov, 2016 13:08

Re: Ny brännare tips

Inlägg av Glenn_Nielsen »

Nu vaknade ja i ett svalt hus bio warm hade inte gått igång 3 de gång på en vecka den inte klarat starta . Ulma verkar ha bra garanti fem år på vissa saker som tändelement å kompressor , mer å mer sugen på en ny brännare har gått ca 3 säckar pellets på 24 timmar nu vid 6 minus kan det va normal förbrukning


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ctc v20

Ulma 2000 TCA 2

Villatvåan automatshunt system
mrxswe
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: ons 08 okt, 2014 09:28
Ort: Onslunda Österlen

Re: Ny brännare tips

Inlägg av mrxswe »

Jag har en http://www.nbe-shop.dk/index.php/traepi ... 16-kw.html och den är jag mycket nöjd med. Kör den i mellan 3-16 KW och jag kan se och ändra den var jag än är i världen och har internet 8).
PELLMAX CU 2015, Brännare NBE 24 KW, KW SID 012 - Tigerholm,Matene vertikalskruv, stenhus 1960,203 kwm Energiprestanda 147kwh/m2. 21c, Österlen
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=pellmax
Glenn_Nielsen
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: tis 08 nov, 2016 13:08

Re: Ny brännare tips

Inlägg av Glenn_Nielsen »

Tack för all hjälp blir nog Ulma med skruv å wi-fi


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ctc v20

Ulma 2000 TCA 2

Villatvåan automatshunt system
Glenn_Nielsen
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: tis 08 nov, 2016 13:08

Re: Ny brännare tips

Inlägg av Glenn_Nielsen »

Skall även beställa dragbegränsare valet är mellan tigex 50 å kwz150 skorstenen är ca 10 meter å dimision ca 120 x 120 vilken pannan Ctc v20 effekt 20 kW vilken av dom blir bäst


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ctc v20

Ulma 2000 TCA 2

Villatvåan automatshunt system
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Ny brännare tips

Inlägg av FRS05 »

Roligt om det blir en till med Ulmas brännare i forumet så min röst lägger jag på att du köper en sådan :D.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ny brännare tips

Inlägg av Stegatorparn »

Definitivt KW Z150 som är en lättdriven dragbegränsare.
Tigex 50 är trögdriven och passar till vedeldning.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar