Flis?

Skriv svar
Användarens profilbild
JLundstein
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 22 nov, 2016 09:16

Flis?

Inlägg av JLundstein »

Varför finns inget om fliseldning? Det är ett faktum att då man kommer över en uppvärmningsyta på 300m² så är det ekonomi i att satsa på flispannor istället för pellets.
Trä är lagrad solenergi!
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Flis?

Inlägg av danei »

Ytan är ju utan intresse, det är energiförbrukningen som är av intresse. Att flis är så ovanligt som det är beror sannolikt på att det finns en hel del problem. Dels är anläggningarna relativt dyra efter som de säljs i relativt små upplagor. Ett annat problem är att flis tenderar att mögla, det medför att hanteringen av bränslet blir klart mer omständligare än pellets för att hålla exponeringen av mögelsporer på en rimlig nivå. Ett förråd i samma hus som bostaden eller en fastighet man vistas i är inte att rekommendera.
Användarens profilbild
JLundstein
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 22 nov, 2016 09:16

Re: Flis?

Inlägg av JLundstein »

Ytan är inte utan intresse då det finns ekonomi i att investera i ett flissystem om man ska värma över 300m². Att ha det inomhus är väl däremot inte att rekommendera, man bör ha utrymme för ett förråd i anslutning till sin panna. Har man egen skog och anlitar någon som flisar åt en så kan man komma undan med en kostnad på runt 5 öre kWh vilket är rätt mycket billigare än pellets. Även om man köper sin flis kommer man undan med ca 25 öre kWh. Mitt företag har sysslat med flisbrännare och pannor sedan 1962, främst mot lantbruk och mindre till mellanstora industrier, men även hemmamarknaden börjar visa stort intresse, speciellt då de tycker fjärrvärme blir för dyrt och istället investerar i ett närvärmeverk för sin villaförening eller liknande. Det är klart att det blir lite mer jobb, men dagens pannor och brännare har väldigt bra verkningsgrader och det finns helt självrengörande pannor. Det enda man då behöver göra är att tömma askbehållaren någon gång i månaden.
Trä är lagrad solenergi!
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Flis?

Inlägg av danei »

Om du startar en tråd för att göra reklam för ditt företag tycker jag att du ska vara något tydligare med att det är det det handlar om. Jag vidhåller att ytan inte är av intresse.
Användarens profilbild
JLundstein
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 22 nov, 2016 09:16

Re: Flis?

Inlägg av JLundstein »

Det handlar inte om reklam. Jag informerar om min ståndpunkt och hur jag har belägg för mitt påstående. Frågan var varför flis inte är representerat då ved är det. Jag jobbar med all fastbränsle. Det skulle vara kul att veta varför du anser att flis inte är optimalt. Gärna fakta och inte åsikter.

Använd svara knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Citering använder vi när inlägget/frågan vi besvarar ligger en bit bort i konversationen. Citering borttagen. / Roli moderator
Trä är lagrad solenergi!
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Flis?

Inlägg av danei »

Det finns inget som är optimalt. Alla lösningar har sina för och nackdelar.
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Flis?

Inlägg av AndersAA »

Finns det en marknad där privatpersoner kan köpa flis? Vem säljer?
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Flis?

Inlägg av André »

Sågverk säljer flis men de är väl just att dom flesta har för låg förbrukning för att en "riktig" flisanläggning ska löna sej, minst 200 000:- kanske snarare 300 000:- om man äger en jordbruksfastighet där pannrum går bygga i tex fd ladugård med kulvertsystem mellan husen.. Skulle själv satsa på jordvärme med sådana förutsättningar och komma undan med halva anläggningskostnaden och rätt samma driftskostnad..
Förstår igentligen inte att bönder heller lägger pengar på en sådan anläggning då dom ändå är befriade från energiskatt :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Flis?

Inlägg av Icecap »

Jag har faktisk jobbat med en kollegas flispanna, jag gjorde en fungerande styrning till den då den tidigare var för trasig.

Till min morbror gjorde jag en styrning som var mikroprocessorbaserat och den fungerade synnerligt väl.

Flis i all ära - men det kräver lagerplats. Har man mycket plats för bränsle och inte störs av att det kan mögla är det helt klart ett vettigt alternativ.

Samtidig behövs en viss minimum effekt, helt enkelt för att mekaniken till att föra fram flisen är "grov".
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Flis?

Inlägg av Eldvin »

Dom flesta som eldar flis hänger på skogsforum.
Skriv svar