Problem med värmesystemet.

Skriv svar
Fall
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 25 dec, 2015 23:20

Problem med värmesystemet.

Inlägg av Fall »

Hej!

Jag tenderar tydligen att komma hit när det kör ihop sig...
Har en gammal Vedex 2000-panna med en Iwabo S1 20.

Brännare och panna fungerar hyffsat, men jag eldar mot en ackumulator tank på 750 liter som inte blir ordentligt varm. När de kryper ner mot 5 plus har den tufft att få en frammatningstemperatur på över 40 grader. Stängt shunten en del och kan då höja övre skikten i tanken en bit, men inget som vill sprida sig nedåt. Öppnar jag helt så kommer inte framledningstemperaturen upp över 40 grader. Returtemperaturen från radiatorerna är ofta typ 5-7 C lägre än framledningstemp. (Bytte shuntventil i våras. Manuell vanlig trevägs.)

Har tänkt och kliat mig i skallen till och från och med hjälp av anliggningstermometrar kommit fram till att det är väldigt liten skillnad mellan in- och uttempen i pannan. Typiskt kan pannan mata ut 80 och få tillbaka 75. Ibland ändå snävare intervall. Ledningen ut från pannan går upp till ackumulatortanken, dessförinnan med delning mot exp.kärl och termoventil mot pannans "intag". På väg tillbaka sitter den en termoventil (ESBE TV 60) och därefter en cirkulationspump.

Kan det vara så enkelt att termoventilen kärvar alt. är helt kass?
Går den öppna utan att det pissar järnet (dvs är den sluten innanför höljet)?

Ska ta mig samman och skissa upp systemet år er, men tänkte börja med den snabba frågan ovan.
Andra förslag?
Tacksam för all hjälp!
Vedex 2000, Iwabo S1, 2x750l ackumulatortankar. Säckbärare av rang!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Problem med värmesystemet.

Inlägg av Stegatorparn »

Du behöver byta termostat i den termiska ventilen.
http://www.rinkabyror.se/artikel/esbe-t ... ats-60-gr/
Har du inga avstängningsventiler runt den termiska ventilen, kan du behöva tappa ner en hel del av systemet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Fall
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 25 dec, 2015 23:20

Re: Problem med värmesystemet.

Inlägg av Fall »

Har ju tyvärr inte det. Avstängningsventil alltså.

Det är inte bara så att jag shuntar helt skevt då?
Ventilen släpper ju bara genom vatten från botten av ackumulatortanken om detta är över 60 grader?
Vedex 2000, Iwabo S1, 2x750l ackumulatortankar. Säckbärare av rang!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Problem med värmesystemet.

Inlägg av Stegatorparn »

Får du tillbaka 75° till pannan med en 60° termostat i ventilen, är termostaten kass.
Jag har bytt termostat två ggr under 22 år i min TV 60 ventil.

Hur styr du brännaren? Med termostat i pannan eller acktanken?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Problem med värmesystemet.

Inlägg av AndersAA »

Om brännaren leveraerar energi men tanktemperaturen inte ökar så är uttaget ur tanken högre än inlevererad energi. Annars skulle väl pannan koka tillslut om den inte blir av med allt den ger. Men visst det är viktigt att laddomaten fungerar på rätt sätt. Principen är att ju högre effekt man eldar med ju lägre temp in i botten på pannan pga att patronen i laddomaten öppnar mer.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Fall
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 25 dec, 2015 23:20

Re: Problem med värmesystemet.

Inlägg av Fall »

Stegatorparn skrev:Får du tillbaka 75° till pannan med en 60° termostat i ventilen, är termostaten kass.
Jag har bytt termostat två ggr under 22 år i min TV 60 ventil.

Hur styr du brännaren? Med termostat i pannan eller acktanken?
Aha! Jag har funderat på hur termiskaventilen fungerar egentligen. På märkningen ser det ut som den släpper vidare det som kommer in och bara tar in 60 gradigt vatten från ackarna. Men det är alltså så att den blandar kallare från tanken med hetvatten från pannan?
Svårt att byta termostaten själv? (Kunskapsnivå: Vet inte mycket, men brukar lyckas till sist. Fortfarande stolt efter fläktbyte i brännaren förra vintern!)

Styr på pannan så vitt jag begriper. Inga signaler (kablar) tillbaka till brännaren från tanken.
AndersAA skrev:Om brännaren leveraerar energi men tanktemperaturen inte ökar så är uttaget ur tanken högre än inlevererad energi. Annars skulle väl pannan koka tillslut om den inte blir av med allt den ger. Men visst det är viktigt att laddomaten fungerar på rätt sätt. Principen är att ju högre effekt man eldar med ju lägre temp in i botten på pannan pga att patronen i laddomaten öppnar mer.
Förstår vad du menar. Pannan bränner uppenbarligen en del energi (Två säckar/dygn med utetemp. kring nollan). Antingen tar energin "fel väg" genom förluster eller så räcker inte tillförd energi. Ska försöka få till en bättre systembeskrivning i helgen!
Vedex 2000, Iwabo S1, 2x750l ackumulatortankar. Säckbärare av rang!
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Problem med värmesystemet.

Inlägg av Haseld »

Två säckar/dygn med utetemp. kring nollan låter inte så onormalt, beror ju också på
hur många kvadratmeter du värmer upp, hur välisolerad huset är och antal boende.
Men två säckar går det oftast för mej också.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
Fall
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 25 dec, 2015 23:20

Re: Problem med värmesystemet.

Inlägg av Fall »

Tror inte heller det är supermycket. Värmer tvåplan på totalt 115 kvm boyta, men med rätt mycket biarea + källarplan med golvvärme, men med inget eller väldigt lite på. Problemet är med den konsumtion och den utetemp. får jag inte mer än 40 grader ut på radiatorerna och det blir lite kallt. Huset är till största del från 30-talet och bara stående 2 tums-plank. (Tappvarmvatten med separat elberedare.)

Använd inte citera knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Forumet blir då både svårläst och oöverskådligt. Citeringen borttagen. / Roli moderator
Vedex 2000, Iwabo S1, 2x750l ackumulatortankar. Säckbärare av rang!
Skriv svar