Spjäll på Euronom Keramex 25?

Skriv svar
FredrikK
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 21 nov, 2016 14:40
Ort: Vretstorp / Viby

Spjäll på Euronom Keramex 25?

Inlägg av FredrikK »

Hej,

Jag och min fru har precis köpt vårt första hus och som uppvärmning är det bland annat pelletseldning. Pannan är en Euronom Keramex 25 vilket jag förstått är en vedpanna (?). När vi köpt denna satt det en trasig Altbergs EP Standard som brännare men denna har vi slängt ut till förmån för en Viking Bio istället.

Har hållt på i ungefär 2 veckor med att täta läckor, fixa elfel och skarva avklippta kablar men nu verkar brännare, laddomat och shuntautomatik fungera, dock uppstod lite frågor om just själva pannan...

Pannan har två spakar uppepå varav en heter "mellanspjäll". Ska denna vara öppen eller stängd? Föregående ägare hävdar bestämt öppet mellanspjäll men efter att ha sotat och öppnat alla luckor för första gången verkar det som om rökgaserna i stort sett bara går rakt igenom med spjället öppet?

Hjälp mottages tacksamt! Har enbart haft fjärrvärme tidigare :lol:
CTC Ecoflex
KW Z150 dragbegränsare
MAFA Mini


Värmer 1½ plansvilla på 148kvm + 64kvm garage
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Spjäll på Euronom Keramex 25?

Inlägg av danei »

Mellanspjället är sannolikt ett direktspjäll va? Det ska enbart öppnas för att minimera inrykningen när man lägger på ved, och för att få drag när man tänder upp en ved brasa. Vid pelletseldning ska det vara stängt. Du bör även stänga primär och sekundärluft i pannan. När du eldar pellets ska luften gå via brännaren. Allt annat medför ökade förluster.
FredrikK
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 21 nov, 2016 14:40
Ort: Vretstorp / Viby

Re: Spjäll på Euronom Keramex 25?

Inlägg av FredrikK »

Tack för snabbt svar! Är dålig på pannterminologi men efter intensivt googlande lyckades jag hitta en gammal bild på en Keramex. Spjället ifråga är det som jag ringat in i rött. När jag såg pannan i genomskärning kändes det än mer rimligt att mellanspjället borde vara stängt.

Brännaren sitter för övrigt i nedre luckan och rostret för vedeldning är såklart då borttaget.

Bild
CTC Ecoflex
KW Z150 dragbegränsare
MAFA Mini


Värmer 1½ plansvilla på 148kvm + 64kvm garage
Skriv svar