Pellux 200 installera ny shunt med inomhusgivare

Apelgren
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 10 nov, 2016 15:17

Pellux 200 installera ny shunt med inomhusgivare

Inlägg av Apelgren »

Hejsan,

Jag har nyss köpt ett hus med en Nibe Pellux 200 panna med en Esbe automatik shunt. Till pannan är det kopplat en utomhusgivare.

Häromdagen när jag städade pannrummet hittade jag en ny shunt liggandes där, en Thermomatic Era 10 med inomhusgivare, hörde då av mig till en kompis och han sa direkt att den shunten är mycket bättre, speciellt ihop med golvvärme och Kamin som jag har i vardagsrummet.

Tänkte direkt på att jag skulle byta den shunten till den nya, så jag bara kör på inomhusgivare istället.

Började dra kabeln till inomhusgivaren och borrade hål i väggen var den skulle sitta på övervåningen.

När jag sedan skulle byta shunt, så märkte jag att den esbe shunten som sitter där är kopplad till ett kretskort i pannan. Så den vågade jag inte mig på att byta. Prövade då att installera inomhusgivaren direkt till kretskortet i pannan, (fanns en kopplingsplint för de). Men när jag startade pannan såg jag inget "nytt" på displayen, inga inställningar man kunde göra för inomhusgivaren.

Idag så ringde jag Nibe, dem sa att pellux 200 inte går att köra utan utomhusgivare. Han jag pratade med var inte så speciellt pratglad, så fick inte så mycket mer info. Då tänkte jag direkt att allting sket sig, och jag har borrat hål i väggen för inomhusgivaren i onödan.

Men eftersom att utomhusgivaren sitter på kretskortet, borde det inte gå att installera den nya shunten, dra alla kablar likadant som sitter på den gamla, och sedan installera inomhusgivaren direkt på den? Eller tror ni att man måste installera inomhusgivaren på kretskortet i pannan ?. Eller kanske blir någon konflikt mellan utomhusgivaren och inomhusgivaren ?

Hoppas ni förstår med min förklaring.

Tack på förhand
Pellux 200, Ecotech Bioline 20. 3Ton bulkförråd.
tillberg
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 12 feb, 2014 13:08

Re: Pellux 200 installera ny shunt med inomhusgivare

Inlägg av tillberg »

När du har ett bra väl genomtänkt system, varför ska du då byta till något som är sämre.
Till golvvärmen har du väl en separat golvvärmeshunt redan och på elementen har du väl termostater.
Innegivare är en nödlösning för dem som har värmepump och inte kan framställa hög framledningstemperatur.
De som snackar om innegivare brukar ha dåliga värmekunskaper och bra munväder. :D
Kaminen förstår jag inte vad den har med saken att göra eller är den kopplad till en acktank?
Eurofire M3 i en ctc1100
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pellux 200 installera ny shunt med inomhusgivare

Inlägg av Stegatorparn »

Det går att koppla in en rumstermostat till pannans styrkort vars funktion är att förskjuta kurvan enligt inställning i meny 1.3 när termostatens kontakter sluts. Det är alltså ingen styrande givare utan en maxbegränsande termostat.

Man kan ta bort ventilmotorn från shuntventilen och montera Thermomatic-styrningen separat utan att blanda in pannans kretskort, men varför välja bort ett väl fungerande alternativ som tillberg påpekar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Apelgren
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 10 nov, 2016 15:17

Re: Pellux 200 installera ny shunt med inomhusgivare

Inlägg av Apelgren »

Tack för svar, kan inte alls mycket om sådant här men förstår vad ni menar, men om jag kopplar in inomhusgivaren på kretskortet på pannan så att ute och inne samarbetar så borde det ju ha ett positivt resultat? Innegivaren gör väll att när jag eldar i kaminen, och det blir 23+ grader i huset, så stängs ju värmen av. Istället för att pannan fortsätter pumpa ut varmt vatten till element+golvvärme?

Mvh
Pellux 200, Ecotech Bioline 20. 3Ton bulkförråd.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pellux 200 installera ny shunt med inomhusgivare

Inlägg av Stegatorparn »

Du kan inte använda den innegivaren som hör till Thermomatic-styrningen.
Vad du behöver är en mekanisk rumstermostat med en växlande kontakt kopplad för kylfunktion som den här https://www.conrad.se/?websale8=conrad- ... debox=box1
eller den här http://www.clasohlson.com/se/Rumstermostat/36-5263

Då får du en begränsning av tilloppstemperaturen till radiatorerna som påverkar alla rum i hela huset.
Har huset en öppen planlösning fungerar det, men stängda rum kan bli kallare än önskvärt.
Termostater på radiatorerna stryper ju automatisk värmen i de rum som påverkas av kaminen, så jag ser ingen större vinst med en rumstermostat.
Saknar radiatorerna termostater är det mer befogat.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
karlsson-peter
Prima virke
Inlägg: 54
Blev medlem: sön 19 aug, 2012 17:44

Re: Pellux 200 installera ny shunt med inomhusgivare

Inlägg av karlsson-peter »

tillberg skrev:När du har ett bra väl genomtänkt system, varför ska du då byta till något som är sämre.
Till golvvärmen har du väl en separat golvvärmeshunt redan och på elementen har du väl termostater.
Innegivare är en nödlösning för dem som har värmepump och inte kan framställa hög framledningstemperatur.
De som snackar om innegivare brukar ha dåliga värmekunskaper och bra munväder. :D
Kaminen förstår jag inte vad den har med saken att göra eller är den kopplad till en acktank?
Du verkar inte va så haj du heller. Mest munväder.

Eldar man i kaminen blir det varmare i huset, och då behöver inte pannan shunta ut lika mycket.
Är det då ett hus utan termostater på elementen så är innegivaren ett bra komplement till annläggningen.
Jag har det själv på min Pellux 200 och styr på så sätt temperaturkurvan.
Vid under +20grader inomhus styrs pannan via utegivaren, över +20grader justeras värmekurvan ner via innegivaren, i mitt fall stängs shunten helt.
Nibe Pellux 200
Nibe NB20
Eberle INSTAT+ 868
Eberle INSTAT 868-A1A
Hafa Midi


Inte intresserad av annan dragbegränsare
broberg
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 10 mar, 2009 18:29
Ort: Söderhamn

Re: Pellux 200 installera ny shunt med inomhusgivare

Inlägg av broberg »

Har inte sett något hus där man saknat termostater på elementen sedan jag var barn.

Köper man ett hus med ny panna och utegivare installerad är det ytterst osannolikt att det saknas termostater på elementen.
Thermomatic Era 10 med inomhusgivare blev väl obehövlig när man fattade beslutet att installera en ny fin panna i stället för att gå vidare med den gamla.

Tyvärr har inte TS berättat om det finns termostater eller inte så fakta saknas.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Re: Pellux 200 installera ny shunt med inomhusgivare

Inlägg av Abbe »

Hej!

Denna oändliga diskussion om inne kontra utegivare...

I *mitt* hus fungerar en innegivare kanon. Sparar minst en pall per säsong än utan. Sitter en innegivare i största och kallaste rummet, termostatventiler i resten av huset. Perfekt. Och snabbt. Och smidigt. Så slipper jag förluster i väggar, källare och bjälklag och shuntar inte ut mer än vad som behövs. I ett annat hus fungerar det uppenbarligen uselt, vad vet jag.

Med vänlig hälsning
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Pellux 200 installera ny shunt med inomhusgivare

Inlägg av danei »

Hur kom du fram till den besparingen? Den verkar stor.
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Re: Pellux 200 installera ny shunt med inomhusgivare

Inlägg av Abbe »

Mellan tummen & pekfingret, de två första säsongerna utan och sen dess med. Klart kännbart, jo. :D

Med vänlig hälsning
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Pellux 200 installera ny shunt med inomhusgivare

Inlägg av danei »

Det låter inte rimligt. I marknadsföringen nämns det inte sänka besparingar på upp till 20%. Men en sådan besparing förutsätter att det saknas reglering helt tidigare. Har man en reglering dom lyckas hålla temperaturen på den nivå man vill ha den så finns det i princip inget att vinna.
BrokenArrow
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 15 sep, 2012 15:19

Re: Pellux 200 installera ny shunt med inomhusgivare

Inlägg av BrokenArrow »

broberg skrev:Har inte sett något hus där man saknat termostater på elementen sedan jag var barn.

Köper man ett hus med ny panna och utegivare installerad är det ytterst osannolikt att det saknas termostater på elementen.
När vi köpte vårt hus 1997 hade förra (eller förrförra) ägaren plockat bort alla termostater. Vedanläggning med manuell shunt :roll: Det fanns rester av en TA regleringsutrustning med utegivare och fäste för en motorshunt, men inget av det var längre i drift.

Vi installerade då en shuntstyrning med enbart innegivare istället för att sätta termostater på alla element. Det har fungerat utmärkt. Vi uppgraderade sedemera vedanläggningen och behöll då reglersystemet som det var.
Janfire Flex-A, Norrahammar 2204, KW SID 012
AC-län
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Re: Pellux 200 installera ny shunt med inomhusgivare

Inlägg av Abbe »

Hur utlästes en besparing på 20%!? Jag säger att det fungerar väldigt bra, komfortmässigt och förbrukningsmässigt, med en enkel shuntstyrning med innegivare i mitt hus, det är allt. Sen hur det fungerar hos andra får de kommunicera. Jag tänker inte ge mig in i nå'n semitrevlig diskussion/argumentation, som det här forumet tyvärr börjar bli känt för, utan levererar *mina* erfarenheter rakt av.

Med vänlig hälsning
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Pellux 200 installera ny shunt med inomhusgivare

Inlägg av danei »

Jo är alternativet att köra helt utan reglering kan jag tänka mig att set blir en märkbar besparing. Men det ser jag inte som ett alternativ.
karlsson-peter
Prima virke
Inlägg: 54
Blev medlem: sön 19 aug, 2012 17:44

Re: Pellux 200 installera ny shunt med inomhusgivare

Inlägg av karlsson-peter »

broberg skrev:Har inte sett något hus där man saknat termostater på elementen sedan jag var barn.

Köper man ett hus med ny panna och utegivare installerad är det ytterst osannolikt att det saknas termostater på elementen.
Thermomatic Era 10 med inomhusgivare blev väl obehövlig när man fattade beslutet att installera en ny fin panna i stället för att gå vidare med den gamla.

Tyvärr har inte TS berättat om det finns termostater eller inte så fakta saknas.

Du kan inte vara så gammal då för det finns många hus utan termostater.

Har ett Hultsfredshus från 1972
Inga termostater, däremot kan man ställa in hur mycket varmvatten det ska passera elementet, men som sagt inga termostater.
Nibe Pellux 200
Nibe NB20
Eberle INSTAT+ 868
Eberle INSTAT 868-A1A
Hafa Midi


Inte intresserad av annan dragbegränsare
Skriv svar