Högtempererat system ??

Skriv svar
QueenRome
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 13 dec, 2016 15:23
Ort: Nybro

Högtempererat system ??

Inlägg av QueenRome »

Hejsan,
Ska ställa in värmekurvan på min comet-panna med pelletseldning.
Förut körde vi vedeldning med vattenradiatorer i en diompanna och det är ju ett högtempererat system.
Räknas det nya pellets-systemet också som högtemperarat ??
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Högtempererat system ??

Inlägg av Stegatorparn »

Skillnaden mellan hög- och lågtemperatursystem är hur radiatorerna är dimensionerade.
Med högtemperatur avses i detta sammanhang radiatorer dimensionerade för 80-60° t/r vid dimensionerande utetemperatur. Denna metod användes fram till 1975 då en ny byggnorm kom ut SBN 75 som föreskrev lågtemperatursystem, i regel 55-45° t/r i nybyggda fastigheter.

Vad det är för värmeproducerande system har ingen betydelse i sammanhanget mer än att värmepumpar är effektivare vid ett lågtemperatursystem.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
QueenRome
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 13 dec, 2016 15:23
Ort: Nybro

Re: Högtempererat system ??

Inlägg av QueenRome »

Så om jag fattat saken rätt så är mitt system fortfarande högtempererat och det har ingen betydelse att vi har bytt till pellets och för att få rätt värme i huset så ska jag ställa in min värmekurva efter ett högtempererande system och då ska jag ha 70 grader i framledningstemperatur vid min orts kallaste dag.

Så långt okej. Nästa fråga:

Den "kallaste" dagen är den lägsta temperaturen som normalt finns på orten 0 till -10.
Eller ska jag gå efter -20 och -25 för det händer ju typ 1-2 ggr om året ??
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Högtempererat system ??

Inlägg av Stegatorparn »

Vad jag får fram är dimensionerande utetemperatur (DUT) för Nybro -21°.
Det kan bli kallare än så men det är inget man tar hänsyn till vid dimensioneringen av värmesystemet.

Normalt är radiatorer dimensionerade för 80° tilloppstemperatur och 60° returtemperatur vilket ger 20° temperaturfall över radiatorn. Det förekommer ibland även andra temperaturer som 90-70°, 75-60° m.fl. beroende på förutsättningarna vid konstruktionsarbetet.
Vid ettrörs-system dimensioneras temperaturfallet för hela slingan till 10-20°.

Värmesystemen blev ofta lite överdimensionerade beroende på beräkningsmetoden, så erforderlig tilloppstemperatur vid DUT ligger troligen lägre t.ex. 70-60°. Vilken kurva som är lämplig får du prova dig fram till.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar