Inställningar Eurofire

Skriv svar
Zit
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 15 dec, 2016 15:39

Inställningar Eurofire

Inlägg av Zit »

Hej på er gott folk.
Jag undrar lite om inställningarna jag använder mig av kan vara rätt, en annan är ju bara van med fjärrvärme sen tidigare.
Utrustning är enl följande.

Baxi bonus 30.
Eurofire 20kw.
4x planasolfångare Delsol.
2x acktankar a 750 liter styck.

Frågan är om det jag har inställt är korrekt. Givaren till brännaren sitter monterad i dykröret för elpatronen, den startar vid 50 grader och stoppar vid 80 grader jag har den ena ack tanken avstängd har för mig jag läst någonstans att man bara ska använda en tank vid pellets eldning.
Ni som kan detta verkar detta vara korrekt?
Tack på förhand
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Inställningar Eurofire

Inlägg av Stegatorparn »

Antar att elpatronen sitter mitt på acktanken med förrådsberedaren för varmvatten och det är här brännarens givare är monterad.

Eftersom skiktningen i tanken är god, kan du sänka brännarstarten till +40°C utan att varmvattenkapaciteten påverkas.

Sedan beror det på vilken öppningstemperatur termostaten har i den termiska ventilen. Panna och ackumulatorer är egentligen avsedda för vedeldning och då förekommer antingen 72° eller 80° öppningstemperatur. Med en 72° termostat är 80° en lämplig stopptemperatur och vid 80° termostat är stopp vid 85-88° bättre. Ger solfångarna något tillskott under vinterhalvåret, så är väl det här vad man kan göra.

Det går att optimera brännarstyrningen ytterligare om man använder extern styrning av brännaren och monterar två termostater kopplade i en hållkrets. Starttermostaten sitter i samma dykrör som brännargivaren och stopptermostaten sitter i botten av tanken eller som anliggningstermostat på returröret. Då blir även tankens nedre del uppvärmd till 80° och tankens volym utnyttjas bättre, men som sagt, inte lämpligt i kombination med solfångare lite beroende på hur det är kopplat.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Zit
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 15 dec, 2016 15:39

Re: Inställningar Eurofire

Inlägg av Zit »

Tackar för svaret.
Det stämmer som du skriver att elpatronen sitter i ack tanken.
Vilken termostat som sitter i vet jag inte men pannan verkar ha ca 90grader som arbetstemperatur. Jag har kopplat om brännaren så att pannan går med bbrännaren i vedläge, i pelletslager så gick laddomatpumpen kontinuerligt.
Då ska jag ta och testa att sänka starta temperaturen, är det korrekt att man enbart ska ha den ena ack tanken i drift eller ska jag köra över bägge?

E total novis på detta så alla tips uppskattas
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Inställningar Eurofire

Inlägg av Stegatorparn »

Acktank nr 2 skall inte vara inkopplad. Den ökar bara förlusterna och sänker verkningsgraden.
Man stänger en ventil t.ex. i tilloppsledningen för att förhindra cirkulation.

Laddningsventilens termostat bestämmer när laddningen av ackumulatorn kan börja och styr returtemperaturen till pannan.
Laddningspumpen kan styras av en termostat i pannan och/eller en rökgastermostat.

Jag förstår inte vad du menar med Jag har kopplat om brännaren så att pannan går med bbrännaren i vedläge, i pelletslager så gick laddomatpumpen kontinuerligt.

Har du Millenium 2 eller 3 styrning på brännaren eller kanske den nya med display o ratt på brännaren?

Vid pelletseldning skall primär- och sekundärluftspjäll vara stängda och rökgasfläkten borttagen och ersatt med en täckplåt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Zit
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 15 dec, 2016 15:39

Re: Inställningar Eurofire

Inlägg av Zit »

Tack för svaret.

Det som är omkopplat är helt enkelt att man kan få laddomaten att starta och stoppa på termostaten, av någon anledning så går pumpen annars kontinuerligt när man valt pellets läge på den här pannmodellen.

Det sitter en millenium 2 styrning till brännaren.
Skriv svar