Problem med elpatron.

Skriv svar
vasara

Problem med elpatron.

Inlägg av vasara »

Hej, ny medlem här, hoppas på att få lite råd om min panna.

Jag har en Baxi Baltic O-25 VX med en Eurofire brännare. Pannan är en oljepanna som inte är optimal för pellets men jag har fått ganska bra ordning på den nu förutom en sak.
Det är så att elpatronens överhettningsskydd löser ut hela tiden och de gånger som det blir driftstopp i brännaren så har vi ingen värmetillförsel alls. Inte helt optimalt.
Elpatronen sitter precis ovanför (snett ovanför, kl 1) brännaren och pga att eldstaden är trång så sitter det en förlängningsstos på luckan.
Jag misstänker att det är pga att brännarens mynning hamnar ganska grunt inne i eldstaden pga förlängningen, som elpatronens överhettningsskydd löser ut. Kan det vara så, eller kommer det att bli för liten skillnad även om jag monterar brännaren dikt an mot luckan?
Jag utgår ifrån att överhettningsskyddet inte löser ut pga strålningsvärme utanför pannan utan för att vattentemperaturen blir för hög precis där?
Jag har mätt djupet på pannan och den är djupare än vad Eurofire kräver, så det borde fungera utan förlängningsstos.

Anledningen till att jag frågar istället för att bara prova är att luckan sitter med 4st skruvar och de är tyvärr precis på sånt avstånd (cc) att de tar i fästet på pelletsbrännaren så jag kommer att bli tvungen att modifiera antingen brännarens fäste eller luckan för att testa.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Problem med elpatron.

Inlägg av danei »

Jag fick samma fenomen om jag satte stoptermosten på Max. Vad har du för stopp temperatur?
vasara

Re: Problem med elpatron.

Inlägg av vasara »

Stoppar på 76 grader. Hysteresen är 65-76.
Displayen till brännaren visar vattentemp på 78 som mest, men jag vet inte vart den mäter.

Elpatronen är i botten av tanken, precis ovanför brännkammaren.
vasara

Re: Problem med elpatron.

Inlägg av vasara »

Är det ingen annan som har problem med att elpatronen löser ut när man eldar?

Nåväl, gjorde om lite i pannrummet idag och fick helt plötsligt en massa plats bredvid pannan och då fick jag några idéer om hur jag ska lösa backupen med elpatron.
Det är även så att vårat tappvarmvatten är på marginalen, det händer att sambon får lite svalare vatten mot slutet av duschen.
Vi har ingen varmvattenberedare utan en plattvärmeväxlare och ganska liten vattenvolym i pannan, ca 100 l.
Att hon ska sluta stå i skållhett vatten i en kvart är svårare att få till än att öka mängden varmvatten.
Så nu när jag ändå har problem med elpatronen så skulle jag kunna sätta en extern beredare eller ack-tank och ha en patron i denna.
Frågan är vad som är bäst?

1. En liten varmvattenberedare i serie med tappvarmvattnet, det är ju enkelt att montera och löser duschproblemet. Ger dock ingen hjälp när brännaren har stannat.

2. En liten ack-tank på några hundra liter, med elpatron. Nackdelen med den här lösningen är att det blir stor vattenvolym som ska hållas varm på sommaren bara för att vi ska få ut tappvarmvatten.

2'an leder mig till att strunta i både beredare och ack-tank och montera en luft/vatten-pump istället. Då får jag ju större volym, extern backup till pelletsen och ganska smärtfritt sätt att få varmvatten på sommaren. Det kanske kostar mer än det smakar dock...

Styr in mig på rätt spår nu, tänk på att jag är fattig och dessutom snål :mrgreen:
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Problem med elpatron.

Inlägg av Stegatorparn »

Vilken effekt är brännaren injusterad på? Den kanske är för hög och orsakar överhettning lokalt.
Baxi rekommenderar 10 - 13 kW i din panna.
http://old.baxi.se/visa_produkt24a8.html?produktid=87
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
vasara

Re: Problem med elpatron.

Inlägg av vasara »

Den är inställd på 10kW för tillfället. Spelar ingen roll om jag kör med 8-12kW, elpatronen är sällan redo att ta över om brännaren lägger av. Nu har det funkat så bra under de senaste åren att jag hade glömt bort det här.

Hur funkar överhettningsskyddet på elpatronen egentligen? Vad är det som triggar den om den inte har en extern givare nånstans på pannan?
Antar att jag har en sån här:
http://www.baxi.se/produkter/tillbehor/ ... lpatroner/
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Problem med elpatron.

Inlägg av danei »

Det brukar sitta ett dykrör integrerat i elpatronen. En lösning skulle ju vara att flytta överhettningsskyddet till ett annat dykrör.
vasara

Re: Problem med elpatron.

Inlägg av vasara »

Intressant.
Pannan har ju en egen temp-mätare med dykrör och den visar lite mer än displayen till brännaren, men inte mer än 80C som mest. Den gör ju ingen nytta nu längre när jag inte styr panntemperatur via den panelen.
vasara

Re: Problem med elpatron.

Inlägg av vasara »

Bestämde mig för att testa utan förlängningsstos, tänkte att luckan går väl att återställa med vinkelslip och svets ifall jag måste punkta på nya fästöron på den. Det visade sig att jag kunde borra och gänga hål för en M5 på var sida om brännaren så det gick att hänga dit den även fast originalskruvarna till luckan är på plats. Hade till o med nån millimeter till godo mellan skruv och luckans tätning på insidan.

Verkar som att jag var inne på rätt spår, med brännaren djupare inne i pannan så blir inte elpatronen överhettad! Grymt skönt, men jag ska inte ropa hej riktigt än, det kan ju komma ett bakslag efter några varmkörningar på raken.
Höjde hysteresen ett snäpp, nu är det 66-78C.
Nu är det intressant att se om jag nu eldar för kråkorna istället, med mindre utrymme i brännkammaren.

Det här med sensor i dykrör verkar intressant som backup men kan man lägga till det i efterhand på min patron? Vad elpatronen går efter fattar jag inte då den inte såg ut att ha nåt annat än de 3 värmeelementen i den. Eller är det två element och en värmesensor?

Hade för övrigt 4st givare i det enda dykröret jag har i pannan :shock:
En till eurofiren
en till pannans tempmätare
en till pannans termostat (förstår inte varför den är kvar, om jag ställer ner den så stängs pelletsbrännaren av helt, blir svart i displayen.)
en till pannans överhettningsskydd, nån sorts säkring.
Skriv svar