Sätta in pelletsbrännare i en ctc v35?!

OverlordSWE
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 20 dec, 2016 21:27
Ort: Värnamo

Sätta in pelletsbrännare i en ctc v35?!

Inlägg av OverlordSWE »

Jag tänkte sätta in en pelletsbrännare i min vedpanna. Det är en ctc v35. Vilken typ av brännare rekommenderas av er? Vad ska man tänka på? Måste man komplettera pannan med något, eller ta bort något för att det ska funka? Alla tips, råd och info är välkommet!
Vedpanna CTC V35. 2st ack.tankar à 750l
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Sätta in pelletsbrännare i en ctc v35?!

Inlägg av msh16 »

Är det sugande rökgasfläkt på pannan? Om du inte tänker elda ved i fortsättningen kanske den kan kopplas bort. En 35 kW panna kanske behöver en brännare för 30 kW maxeffekt. Den frågan har varit uppe tidigare på forumet och medfört bråk. Jag tycker det är en bra ide att slippa elda en brännare på absolut maxeffekt som man förmodligen får göra men en brännare för 20 kW.
Är det insatsrör i skorstenen och i så fall vilken dimension? Är det vanlig tegelskorsten, halvsten x halvsten eller större? Kan ha en betydelse för hur hög effekt du ska ha vid eldningen. Generellt ger pannor bästa verkningsgraden om man inte sänker effekten för mycket i förhållande till den angivna maxeffekten.

En dragbegränsare behövs för att få ordning på eldningen.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Sätta in pelletsbrännare i en ctc v35?!

Inlägg av danei »

Nej, verkningsgraden blir bättre på lägre effekt, men det kan finnas andra nackdelar. Men du kan helt klart gå ner i effekt en hel del.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Sätta in pelletsbrännare i en ctc v35?!

Inlägg av msh16 »

Nu börjar bråket. :D :D
Energimyndighetens test av pelletspannor visar på verkliga mätbara fakta.
Men religiös tro kan man inte göra något åt.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Sätta in pelletsbrännare i en ctc v35?!

Inlägg av danei »

Du får gärna visa ett test som visar på lägre verkningsgrad för en panna om man sänker den tillförda effekten. Jag har mycket svårt att tro att det finns. Däremot är det allmänt känt att brännare i allmänhet får dålig verkningsgrad om man skruvar ner effekten på dem.
OverlordSWE
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 20 dec, 2016 21:27
Ort: Värnamo

Re: Sätta in pelletsbrännare i en ctc v35?!

Inlägg av OverlordSWE »

msh16 skrev:Är det sugande rökgasfläkt på pannan? Om du inte tänker elda ved i fortsättningen kanske den kan kopplas bort. En 35 kW panna kanske behöver en brännare för 30 kW maxeffekt. Den frågan har varit uppe tidigare på forumet och medfört bråk. Jag tycker det är en bra ide att slippa elda en brännare på absolut maxeffekt som man förmodligen får göra men en brännare för 20 kW.
Är det insatsrör i skorstenen och i så fall vilken dimension? Är det vanlig tegelskorsten, halvsten x halvsten eller större? Kan ha en betydelse för hur hög effekt du ska ha vid eldningen. Generellt ger pannor bästa verkningsgraden om man inte sänker effekten för mycket i förhållande till den angivna maxeffekten.

En dragbegränsare behövs för att få ordning på eldningen.
Det var mycket frågor jag inte har svar på. Sugande rökgasfläkt?! inte en aning! hur vet jag det?
Jag har inte tänk att elda med ved längre.
Jag antar att det sitter insatsrör i skorstenen då jag har 3 kanaler, men dimension vet jag ej?
I husbeskrivningen står det bara murad skorsten sen om det är vanligt tegel eller halvsten x halvsten vet jag inte heller, har det stor betydelse vid val av brännare?
Men vad jag har förstått så behöver jag en brännare mellan 25-30kW eller?!
Vedpanna CTC V35. 2st ack.tankar à 750l
OverlordSWE
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 20 dec, 2016 21:27
Ort: Värnamo

Re: Sätta in pelletsbrännare i en ctc v35?!

Inlägg av OverlordSWE »

En Viking Bio 20 skulle vara för "klen" enligt dig?!

Ingen citering i citering! Det måste redigeras, citerar man så skall citeringen vara mindre än det egna inlägget annars blir forumet både svårläst och oöverskådlig. Dessutom ingen citering under det inlägg man svarar på. Citering borttagen. / Roli moderator
Vedpanna CTC V35. 2st ack.tankar à 750l
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Sätta in pelletsbrännare i en ctc v35?!

Inlägg av msh16 »

VikingBio är en känslig brännare med dyra "slitdelar" som måste bytas och kostar mycket pengar. Är också knepig att justera och tål inte högt drag från skorstenen. VikingBio skulle vara mitt sistaval.
Det som säljs på blocket mest är det som folk inte vill ha.
En 20 kW brännare kan gå om den körs på full effekt men det sliter då hårt på brännaren. Brännarrör till sk. rörbrännare kan vara tokdyra.
Klättra upp på taket och mät upp skorstenspipan vet du bättre. Ett insatsrör kan eldas med lägre effekt.
http://www.ctc.se/files/manuals/16220123.pdf
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Sätta in pelletsbrännare i en ctc v35?!

Inlägg av Stegatorparn »

CTC V35 har en sugande rökgasfläkt som vid pelletseldning monteras bort och ersätts med en täckplåt.
Det behövs en framåtbrinnande brännare i pannan, gärna med en modern styrning och automatisk uraskning om man vill ha en bekväm eldning med sotning ungefär en gång i månaden.
Primär och sekundärluftsspjäll skall vara stängda och en dragbegränsare måste vara monterad i rökkanalen eller i skorstenens sotlucka.
Eventuellt kan brännplåtarna i askutrymmet behöva tas ur.

Jag skulle monterat en Eurofire 30 eller Biobjörn 30 i övre luckan. Bägge brännarna har modern styrning och aut. uraskning och effekten kan justeras mellan c:a 20 - 30 kW. Biobjörn levereras med 2m skruv medan Eurofires skruv får beställas separat.
Skulle inte fundera på Viking Bio 20 som är en gammal konstruktion som behöver tillsyn minst en gång i veckan likt dom flesta rörbrännare.

http://www.ekosystem.se/
http://www.energibiten.net/
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
BrokenArrow
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 15 sep, 2012 15:19

Re: Sätta in pelletsbrännare i en ctc v35?!

Inlägg av BrokenArrow »

Brännplåten förbättrar konvektionen, så om den tas bort så blir pannans verkningsgrad lägre.

Ingen citering under det inlägg man svarar på. Citering borttagen. / Roli moderator
Janfire Flex-A, Norrahammar 2204, KW SID 012
AC-län
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Sätta in pelletsbrännare i en ctc v35?!

Inlägg av danei »

[quote="OverlordSWE]
Jag antar att det sitter insatsrör i skorstenen då jag har 3 kanaler, men dimension vet jag ej?
I husbeskrivningen står det bara murad skorsten sen om det är vanligt tegel eller halvsten x halvsten vet jag inte heller, har det stor betydelse vid val av brännare?[/quote]
Står det inte att det är instatsrör så är det antagligen inte det. Det normala är att det är murade pipor, insatsrör är ofta en renoveringslösning.
[quote="OverlordSWE]
Men vad jag har förstått så behöver jag en brännare mellan 25-30kW eller?![/quote]

Jag har inte detaljkunskaper om din panna. Men jag har svårt att tro att du behöver en så kraftigbrännare. Det kommer definitivt inte att leda till högre verkninggrad, det leder till en högre rökgastemperatur.
OverlordSWE
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 20 dec, 2016 21:27
Ort: Värnamo

Re: Sätta in pelletsbrännare i en ctc v35?!

Inlägg av OverlordSWE »

Stegatorparn skrev:CTC V35 har en sugande rökgasfläkt som vid pelletseldning monteras bort och ersätts med en täckplåt.
Det behövs en framåtbrinnande brännare i pannan, gärna med en modern styrning och automatisk uraskning om man vill ha en bekväm eldning med sotning ungefär en gång i månaden.
Primär och sekundärluftsspjäll skall vara stängda och en dragbegränsare måste vara monterad i rökkanalen eller i skorstenens sotlucka.
Eventuellt kan brännplåtarna i askutrymmet behöva tas ur.

Jag skulle monterat en Eurofire 30 eller Biobjörn 30 i övre luckan. Bägge brännarna har modern styrning och aut. uraskning och effekten kan justeras mellan c:a 20 - 30 kW. Biobjörn levereras med 2m skruv medan Eurofires skruv får beställas separat.
Skulle inte fundera på Viking Bio 20 som är en gammal konstruktion som behöver tillsyn minst en gång i veckan likt dom flesta rörbrännare.

http://www.ekosystem.se/
http://www.energibiten.net/
Tack för informationen! Så montering i övre luckan är att föredra, jag har läst att många monterar i undre p.g.a. att det blir för varmt i övre?! Men dom brännarna kanske inte justerar på rätt sätt?
Med "brännplåtarna i askutrymmet" menar du plåtarna i undre luckan?
Vedpanna CTC V35. 2st ack.tankar à 750l
OverlordSWE
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 20 dec, 2016 21:27
Ort: Värnamo

Re: Sätta in pelletsbrännare i en ctc v35?!

Inlägg av OverlordSWE »

danei skrev:
OverlordSWE] Jag antar att det sitter insatsrör i skorstenen då jag har 3 kanaler, men dimension vet jag ej? I husbeskrivningen står det bara murad skorsten sen om det är vanligt tegel eller halvsten x halvsten vet jag inte heller, har det stor betydelse vid val av brännare?[/quote] Står det inte att det är instatsrör så är det antagligen inte det. Det normala är att det är murade pipor, insatsrör är ofta en renoveringslösning. [quote= skrev: Men vad jag har förstått så behöver jag en brännare mellan 25-30kW eller?!
Jag har inte detaljkunskaper om din panna. Men jag har svårt att tro att du behöver en så kraftigbrännare. Det kommer definitivt inte att leda till högre verkninggrad, det leder till en högre rökgastemperatur.
[/quote]

Nä då har jag inte insatsrör :-)
Så du menar att jag skulle klara mig med en brännare på runt 20kW monterad i övre luckan?
Vedpanna CTC V35. 2st ack.tankar à 750l
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Sätta in pelletsbrännare i en ctc v35?!

Inlägg av Stegatorparn »

Sätter man brännaren i undre luckan måste keramiken och brännplåtarna tas ur samtidigt som eldstadens värmeöverförande ytor inte utnyttjas. Kommer sannolikt att ge en högre rökgastemperatur.

Min vedpanna är märkt 22 kW och i den kör jag brännaren med 15 kW vilket ger en lagom rökgastemperatur på 140 - 170° före dragbegränsaren. Har brännaren monterad i övre luckan och det har fungerat utmärkt.
I din panna skulle det motsvara en brännareffekt på c:a 24 kW lite beroende på hur effektiv pannan är att ta vara på värmen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
OverlordSWE
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 20 dec, 2016 21:27
Ort: Värnamo

Re: Sätta in pelletsbrännare i en ctc v35?!

Inlägg av OverlordSWE »

msh16 skrev:VikingBio är en känslig brännare med dyra "slitdelar" som måste bytas och kostar mycket pengar. Är också knepig att justera och tål inte högt drag från skorstenen. VikingBio skulle vara mitt sistaval.
Det som säljs på blocket mest är det som folk inte vill ha.
En 20 kW brännare kan gå om den körs på full effekt men det sliter då hårt på brännaren. Brännarrör till sk. rörbrännare kan vara tokdyra.
Klättra upp på taket och mät upp skorstenspipan vet du bättre. Ett insatsrör kan eldas med lägre effekt.
http://www.ctc.se/files/manuals/16220123.pdf
Denna pannan har jag.
http://www.ctc.se/files/pd_old/CTC_V35_-1998-2002.pdf
den är från 2000.
Vedpanna CTC V35. 2st ack.tankar à 750l
Skriv svar