Sätta in pelletsbrännare i en ctc v35?!

OverlordSWE
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 20 dec, 2016 21:27
Ort: Värnamo

Re: Sätta in pelletsbrännare i en ctc v35?!

Inlägg av OverlordSWE »

Stegatorparn skrev:Sätter man brännaren i undre luckan måste keramiken och brännplåtarna tas ur samtidigt som eldstadens värmeöverförande ytor inte utnyttjas. Kommer sannolikt att ge en högre rökgastemperatur.....

Skulle denna vara vettig?
https://www.blocket.se/alvsborg/Pellets ... ?ca=17&w=2

Citerar man så skall citeringen vara mindre än det egna inlägget annars blir forumet både svårläst och oöverskådlig. Citering redigerad. / Roli moderator
Vedpanna CTC V35. 2st ack.tankar à 750l
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Sätta in pelletsbrännare i en ctc v35?!

Inlägg av Stegatorparn »

En ovanlig brännare här på forumet. Vet inget om den mer än att det är en kopia av KMP PX21 och andra liknande rörbrännare. Har inbyggd manuell askraka som i Ulma´s fall brändes sönder efter en tid.
Frågan är hur lätt det är att få tag på reservdelar. Jag har inte sett någon nätbutik som säljer delar.
Manual http://greenenergy.se/produktkatalog/pd ... 0[2]SE.pdf

Funderar du på köp så se till att få med montageplåten som skall sitta på luckan. Ibland åker den med den gamla pannan till skroten.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Sätta in pelletsbrännare i en ctc v35?!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag monterade igår in en begagnad Viking Bio i en ungefär 10 år äldre CTC VedKombi.
Där hamnade den i mellanluckan, där oljebrännaren ursprungligen satt.

Allt skitsnack om Viking Bio kommer mest från de som inte använder den, och inte vet hur den fungerar.
Så särskilt dyra är inte de slitagedelar man behöver byta. Jag har lagt 300 kr (ett nytt roster) på vår egen brännare sedan 2009. Det mesta i brännaren är original sedan 2003. Svår att justera är den inte heller, och har särskild inställning för högt drag.

Det är en enkel brännare med högt säkerhetstänk som tydligt indikerar för användaren vad som händer.
Den är såld i mycket stort antal, och tillverkas fortfarande hos Värmebaronen.
Jag tror den skulle fungera bra även i din panna.

Är det primärt en begagnad eller ny brännare du söker?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
OverlordSWE
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 20 dec, 2016 21:27
Ort: Värnamo

Re: Sätta in pelletsbrännare i en ctc v35?!

Inlägg av OverlordSWE »

Jag har väl funderat på en begagnad då plånboken mer tillåter det. Det negativa med det är att teknisk support och hjälp är begränsad och man har ingen garanti på grejerna. Har pratat med ett företag som ska ta fram ett förslag till mig. Väntar nyfiket på svar.

Men du tror att en viking Bio 20kW skulle fungera bra i min panna? Monterad i övre luckan eller? Var köper man monteringsplåt till panna? Har CTC det för olika brännare eller är det brännar-företaget som har sånt?
Vedpanna CTC V35. 2st ack.tankar à 750l
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Sätta in pelletsbrännare i en ctc v35?!

Inlägg av nyman »

Behöver du teknisk support så köp en ny brännare.
Värmebaronen som tillverkar VikingBio ger ingen support till privatpersoner så kan inte förstå varför du är så begeistrad i just den brännaren. De flesta andra tillverkare ger support till privatpersoner.
VikingBio är utan tvivel den brännare på forumet som har flest frågor om problem. Rör och roster betecknas av Värmebaronen själva som slitdelar därför att de behöver bytas rätt ofta.
Mitt roster från 2007 till en bionordicbrännare är fortfarande i utmärkt skick och något dyrt brännarrör som blir buckligt och måste bytas finns inte på den brännaren.

Att folk monterar små brännare i stora effektiva vedpannor av snålhet är ingen anledning till att du måste göra det. Den lilla extrakostnad du får lägga på för att få en ny självuraskande lättskött 30 kW brännare är liten jämfört med vad det senare kan kosta att renovera en skorsten som skadats pga. felaktig eldning.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Sätta in pelletsbrännare i en ctc v35?!

Inlägg av GoForIt Pellets »

OverlordSWE skrev:Men du tror att en viking Bio 20kW skulle fungera bra i min panna? Monterad i övre luckan eller? Var köper man monteringsplåt till panna? Har CTC det för olika brännare eller är det brännar-företaget som har sånt?
Jag hade valt att montera den i övre luckan som förstahandsalternativ.
Monteringsplåtar finns i vissa fall (ofta kräver de viss modifiering). Kolla med CTC. Värmebaronen har tagit fram ett kitt för CTC 1100/1200/2200 men jag tror inte de fungerar för dig.
Alternativt så pratar du med en lokal smed/plåtslageri/mekanisk verkstad om de kan fixa en utbyteslucka eller modifiera din befintliga lucka.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Sätta in pelletsbrännare i en ctc v35?!

Inlägg av Eldvin »

Om utrymme tillåter, varför inte ta upp ett hål på sidan av pannan ?? Vill man elda ved så sätter man dit en plugg . Dom luckorna som sitter på värme baronen tex är ju samma som på Albin med fler. Arbetet med att skära hål å svetsa dit den tar inte längre tid än att modifiera nån ny lucka. Å man kan enkelt öppna å svänga ut brännaren.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Sätta in pelletsbrännare i en ctc v35?!

Inlägg av André »

En kompis kör pellets i sin v35, men janfire gick ej att köra trots demontering av rökgasfläkt och brännaren på 12 kW så han fick sätta in en varvtalsregulator till pannfläkten och ställa den så lågt de bara gick utan att den börjar hacka. Sen janfire flex på 27 kW och i de närmaste avstängd brännarfläkt då fick vi upp Co2 i 10%.
Brännaren sitter i nytillverkade vedluckan så askutrymmet blir stort och keramiken är kvar i pannan så bara byte av luckan för skiftning mellan ved/pellets, eldar mot en 2500 liters acktank och den laddas nästan lika snabbt med pellets som med ved men rökgastempen når inte lika högt med pellets (120-126 grader med pellets)
Utan pannfläkten löser överhettningsskyddet i brännaren ut, ryker bakvägen genom brännarens internförråd. Med bortplockad fläkt trodde man ju att det skulle funka men icke, hjälpte inte med dragbegränsaren ställd på 25 pa heller och fattar inte varför pannan är så besvärlig att få drag igenom.. Men som sagt funkar ändå fint med nerställd pannfläkt och hög effekt på brännaren, 30 kW hade nog blivit riktigt bra effekt på brännaren
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Misse1
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 04 mar, 2019 15:53

Re: Sätta in pelletsbrännare i en ctc v35?!

Inlägg av Misse1 »

André skrev: ons 28 dec, 2016 15:00 En kompis kör pellets i sin v35, men janfire gick ej att köra trots demontering av rökgasfläkt och brännaren på 12 kW så han fick sätta in en varvtalsregulator till pannfläkten och ställa den så lågt de bara gick utan att den börjar hacka. Sen janfire flex på 27 kW och i de närmaste avstängd brännarfläkt då fick vi upp Co2 i 10%.
Brännaren sitter i nytillverkade vedluckan så askutrymmet blir stort och keramiken är kvar i pannan så bara byte av luckan för skiftning mellan ved/pellets, eldar mot en 2500 liters acktank och den laddas nästan lika snabbt med pellets som med ved men rökgastempen når inte lika högt med pellets (120-126 grader med pellets)
Utan pannfläkten löser överhettningsskyddet i brännaren ut, ryker bakvägen genom brännarens internförråd. Med bortplockad fläkt trodde man ju att det skulle funka men icke, hjälpte inte med dragbegränsaren ställd på 25 pa heller och fattar inte varför pannan är så besvärlig att få drag igenom.. Men som sagt funkar ändå fint med nerställd pannfläkt och hög effekt på brännaren, 30 kW hade nog blivit riktigt bra effekt på brännaren
[/quote

Tjennare Andre !

Jag har samma problem med min v35a har plockat fläkten askoppen den keramiken som går men får ändå baktändning vid start så röken går baklänges.. har du några tips så tar ja gärna i mot dom då både rörmokkarn och sotarn ej förstår något och jag börjar få kramp över detta då ja vill ha igång värmen innan huset ska säljas..

kontakta mig gärna på tele annars 0725008226
lead22
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 15 jul, 2019 14:10

Re: Sätta in pelletsbrännare i en ctc v35?!

Inlägg av lead22 »

Mina erfarenheter med CTC V35 och pellets.
Jag kör en Viking B30 GL i en CTC V35 panna. Körde först med barkpellets och nu mer med vita pellets. Brännare sitter i den övre luckan och plåten i nedre luckan borttagen. Rökgasfläkten sitter kvar. Kör med en effekt runt 22-28 kW beroende på årstid/pellets.
Nu efter ca 10 år med pellets så har packningen runt översta luckan börjat ge efter. Så det är dags att byta eller kanske justera luckan.

Pannan är byggd för sugande fläkt men fungerar fint med tryckande fläkt. Viktigt är dock att effekten/fläkten inte är för låg.
Laddomat 21 kör på 2'an och jag har 1" rör till tanken på 1000L. Viktigt att laddomat kan ta hand om värmen från pannan annars så löser maxtempgivare ut.

En annan sak, jag har inte bytt något på brännare Viking B30 GL. Helt otroligt vad slitstark brännare är. :D
Skriv svar