Blir det för varmt? (Novis)

icka
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 16 okt, 2011 15:22

Blir det för varmt? (Novis)

Inlägg av icka »

Har efter krångel sen vi flyttade in i huset bytt brännare, från bequem till Viking i en biomatic panna. Efter 1 mån fick installatören komma då det blev så varmt att pannans väggar och asklådan bågnat så den inte gick få ut utan våld. Det justerades, plockades bort nån plåt i asklådan så att rök skulle passera, men jag tycker fortfarande asklådan verkar bli varm och är rädd att det ska bli nåt stort fel...
Råd!!!
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Blir det för varmt? (Novis)

Inlägg av msh16 »

Du måste lämna lite mer uppgifter. Var det en VikingBio brännare som sattes in eller en Viking B16?
Varför böt man ut marknadens bästa brännare som sitter originalmonterad i biomaticpannan.
Låter som om installatören öppnade en tjyvväg för röken så att den går rakt ut i utgångspipan. Mycket oekonomiskt och en sak du måste återställa direkt.

Enda råd som går att ge är sätt tillbaka bequembrännaren och släpp aldrig in den där installatören i huset.
Bra råd kan du få från biomaticeldare här på forumet om pannan är utrustad som den ska vara men egna lösningar och byta brännare kräver att du är expert inom området.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
icka
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 16 okt, 2011 15:22

Re: Blir det för varmt? (Novis)

Inlägg av icka »

Det är en Viking bio 20 och hade gärna bytt till en nyare bequem, men jag hittade inga återförsäljare/service inom rimligt avstånd.
Fick också info att vi behöver större motdragslucka.....
Tjuvvägen för röken öppnades ju för att det blev varmt, se första inlägget.

Frågan är dock om jag behöver oroa mig för värmen i asklådan?
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Blir det för varmt? (Novis)

Inlägg av msh16 »

Då har du blivit grundlurad av säljaren. Du ser ju själv att VikingBio inte passar i din fina panna. Du har väl bequembrännaren kvar så att du kan återställa förstörelsen.
Det ska absolut inte öppnas några tjyvvägar för röken för att kunna använda en för pannan olämplig brännare.
Du har en fin ekonomisk panna som många inklusive mig drömmer om att ha.
En tjyvväg kan ge skadligt hög rökgastemperatur förutom att den ökar din pelletsförbrukning kraftigt.

Köpte du en ny VikingBio så kräv att köpet återgår då brännaren fastän installerad av en auktoriserad vikingbiosäljare åsamkade betydlig skada på din panna.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
icka
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 16 okt, 2011 15:22

Re: Blir det för varmt? (Novis)

Inlägg av icka »

Bequemen är kvar men utdömd av en kunnig vän...och som sagt. Ingen återförsäljare i närheten.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Blir det för varmt? (Novis)

Inlägg av GoForIt Pellets »

Invänta en lite mer seriös bedömning och hjälp av din fråga.
Bäste msh16 sågar gärna Viking Bio trots att han inte själva använder brännaren och att vi är många som är nöjda användare av en av de brännare som det sålts flest av.

Jag kan brännaren men tyvärr inte din panna, och kan därför inte hjälpa dig med den.
Det låter ju dock som att du behöver hjälp med att justera in anläggningen.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
icka
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 16 okt, 2011 15:22

Re: Blir det för varmt? (Novis)

Inlägg av icka »

Den ska enligt installatör vara injusterad och det är också dubbelkollat mot huvudkontoret vad jag förstod.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Blir det för varmt? (Novis)

Inlägg av GoForIt Pellets »

Bra att veta kan vara att Viking Bio, på grund av sin uppbyggnad får en ganska ojämn matning av pellets, vilket ger en ganska ojämn förbränning. Flertalet användare (inkl mig) har helt lämnat att göra några injusteringar med instrument av denna orsak. Vi ställer istället in brännaren efter parametrar som vägning av pelletsmängd, utseende på askan i förbränningsrum/på turbulatorer, utseende på röken i skorstenen m.m.
Mer om detta finns beskrivet i flera trådar i underforumet för Värmebaronen.

Vet du vilken effekt brännaren går på?
Har du någon motdragslucka monterad?

Har du köpt brännaren ny helt nyligen inkl installation, ska du självfallet kräva att säljaren hanterar problemen. Där har jag inga invändningar. Men det kan vara bra att suga upp tips här för att kunna säkerställa att installatören verkligen kan sin sak.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
broberg
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 10 mar, 2009 18:29
Ort: Söderhamn

Re: Blir det för varmt? (Novis)

Inlägg av broberg »

Har du kontaktat Ariterm och blivit anvisad någon installatör till din anläggning eller slog du bara upp närmaste installatör i katalogen? Gå inte vidare med den här installatören för han kan inte sitt jobb utan är bara ute efter lättförtjänta pengar.
En biomaticpanna med sin brännare kan du elda en månad utan åtgärder och det är så du ska ha det.
En Vikingbio får du ta bort från pannan och rensa från aska två gånger i veckan. Går du vidare med VikingBio kommer du att ångra dig framtiden och ändå till slut byta brännare - ändå mer pengar kastade i sjön.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Blir det för varmt? (Novis)

Inlägg av xdigger »

Fortsätter du med den brännaren och dom inte monterat en plåt som riktar om lågan så kommer du elda sönder pannan misstänker jag.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
icka
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 16 okt, 2011 15:22

Re: Blir det för varmt? (Novis)

Inlägg av icka »

, aritherm har anvisat en snubbe, men han säger när jag ringde att han helst inte vill ha med pelletsbrännare att göra...så det kändes inte bra och han vill inte sälja nya och ngn annan inom 20 mils radie finns inte.

Vikinginstallatören ska montera ny motdragslucka då den som finns var för liten, och eftersom jag inte kan något om detta får jag lita på installatören och er :lol: Antar att han tar ansvar då han sagt att det ska fungera, eller

Ingen plåt riktar om lågan vad jag vet, och askan ser mörkgrå nästan silvrig ut, förbrukningen av pellets har sjunkit, och ngt litet kvitto med siffror säger att den kör på 91% när det är hög effekt.
broberg
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 10 mar, 2009 18:29
Ort: Söderhamn

Re: Blir det för varmt? (Novis)

Inlägg av broberg »

Svårt att ta ansvar för någonting när brännaren inte passar till din panna. Fusklösningar som att öppna en genväg för röken är ju redan gjorda. Det förlorar du mycket på i bränsleekonomi.
Varje gång det blir problem med brännaren kostar det 1000 i framkörning och 1000 för lite funderande och skruvande på rattarna. Titta i forumdelen för Värmebaronen vad många olika fel och driftstörningar den brännaren råkar ut för. Det bir dyrt med VikingBio.
När du har sveriges bästa panna och kan elda pellets på billigt och modernt sätt är den enda bra lösningen att bed hjälp av forumexperterna få fart på pannans egen brännare. Jag hoppas du har den kvar.

Hur gör ni med rökgasfläkten i pannan? Den regleras av pannan och brännarens styrsystem? En VikingBio passar inte in där. Biomatic 20 är avsedd att eldas med rökgasfläkt.

Bondfångartrick av installatören av typ "jag kan inte din brännare" bara för att få sälja på dig en annan helt obehövlig brännare. Installationsanvisningar finns att ladda ned för vem som helst.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
icka
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 16 okt, 2011 15:22

Re: Blir det för varmt? (Novis)

Inlägg av icka »

Nu var det återförsäljaren av aritherm som inte ville ha med vår gamla brännare/panna att göra.

Den andre med Viking svarar iallafall när man frågar och kommer....
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Blir det för varmt? (Novis)

Inlägg av nyman »

Kallar man sig pelletsinstallatör ska man klara av att göra en enklare justering på vilken brännare som helst.
Om du åker i en Mazda och remmen till styrservon går av så åker du in till en verkstad. Inte försöker verkstaden sälja på dig en vit Opel då utan de byter remmen som är ett enkelt jobb.
Biomaticbrännaren har inte heller några "svåra jobb" som en installatör eller allmänteknisk person inte kan klara av.
Din panna kan inte vara gammal då Biomatic inte har funnits så länge.
Vad hände med originalbrännaren du skrev att det krånglade?
Sätter du tillbaka den och rapporterar problemen här på forumet så kommer skickliga biomaticexperter att kunna svara på alla frågor och förmodligen får du problemen lösta. Har du ingen rörmokare i byn, de brukar kunna en hel del om värme.
Är det möjligen sprintmatningen som spökar? Då kostar en ombyggnadssats till kedjematning 2815 hos Eldkraft. Brännaren blir mekaniskt nästan som ny.
http://www.eldkraft.se/produkt/ombyggna ... jedrift961

Att öppna opp en genväg för röken nere vid asklådorna visar väl på kompetensen hos personen. Asklådorna är gjorda av vanligt konstruktionsstål och blir snabbt sönderbrända av röken så du får köpa nya.
En nätt kostnad för dig på 3195 + frakt.
http://www.eldkraft.se/produkt/Asklada-BM20-Ariterm

Om du nu fortsätter med Viking Bio. Vad händer om installatören avlider eller lägger ned sitt företag?
Då står du där ensam med ett hokuspokus som ingen alls kan eller vill hjälpa dig med. Och din Viking Bio kommer inte att gå problemfritt.
Viking Bio säljs allt sämre och det blir allt färre återförsäljare kvar eftersom brännarkonatruktionen är gammal och omodern.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Blir det för varmt? (Novis)

Inlägg av André »

Hoppas du har bequemen kvar.
Till att börja med vad är det för årsmodell på pannan och är det en biomatic 20+?
Att brännaren skulle vara så slut att det skulle bära sej att köpa en ny kan inte vara möjligt då man i det närmaste kan byta ut alla slitdelar inkl motor och fläkt för ett antal tusen men tveksam att man fått en brännare med så jämn kvalité att allt rasar samtidigt :wink:
Ge info om brännaren så ska du få hjälp så den blir som ny igen plus att du kommer öka din kunskap om anläggningen så du inte kommer behöva hjälp av någon installatör. :D
Bara en sådan sak som om den har kedjedrift el äldre stiftmatningen är värdefull info för att hjälpa.
Det som brukar va vanligaste orsakerna till att den slutar funka är, stiftmatningen där backspärren inte är rätt justerad så stiften kan slå stopp, otät sluss så glödbädden brinner ut, fläkten/lagren i denna har gjort sitt så den går fet och sotar igen pannan, växellådan rasar, kretskortet pajar vilket kan ge följdfel liknande fläkt/växellådsmotor fel el att externskruven slutar funka, optovakt trasig, ja detta är det jag kan komma på nu att jag hjälpt folk med alt läst om här på forumet har hänt men som sagt aldrig samtidigt..
Vart bor du?

2800:- ombyggnad kedjedrift
1000:- fläkt
2000:- kretskort i pannan
500:- sluss
400:- växellåda
2300:- motor inkl växellåda
250:- optovakt
Sen bussningar för några hundra så är den som ny och allt bytt utom brännarskruv och brännarkopp som kostar ca 3000:- men som iaf hållit hos kompisen för ca 200 ton pellets sedan våren -06
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar