Dåligt med varmvatten, behövs turbulatorer?

gbjork91
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 25 okt, 2016 14:32
Ort: Växjö

Dåligt med varmvatten, behövs turbulatorer?

Inlägg av gbjork91 »

Hej!

Senaste dygnet har vi haft lite kallare -10 till -17° på ett ungefär.
Då klarar inte pannan att komma upp i temperatur, står bara och tuggar kring 60°. Pannan går vanligen upp till 80° innan brännaren slår i från. Resultatet blir nästan att jag får stänga shunten till radiatorerna helt för att få varmvatten när sambon ska tvätta håret..

Är detta normalt? Finns det någon lösning?

-Pannan har inga turbulatorer alls, släpper jag ut all värme genom skorstenen?
Ska jag beställa 4 st?

Anläggningen är en panna från Värmebaronen (Star från 2000). Brännaren är från Green Energy, osäker på vilken modell. Kan jag öka effekten på brännaren? Som jag förstår det kan man inte styra fläkten på brännaren, jag kan bara ändra matningarnas storlek och frekvens. Däremot har jag inte vågat ändra några inställningar än.

Bor i ett timmerhus i södra Småland. Äldre fönster och kutterspån på vinden. Ytterväggar har isolerats inifrån på 1970-talet, ca 45 mm. Sedan jag flyttade in i höstas har väl förbrukningen av pellets varit runt 1pall per månad. Upplysningsvis sotar jag ur både panna och brännare regelbundet och har inga problem med driftstopp.
Senast redigerad av gbjork91 den fre 06 jan, 2017 12:55, redigerad totalt 1 gånger.
Värmebaronen Star
Viking Bio
Dragbegränsare Wipex, Skorsten med insatsrör
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Dåligt med varmvatten, låg effekt?

Inlägg av Stegatorparn »

Går det inte att ändra fläkten, lär det inte gå att ändra effekten heller.
Manualen är synnerligen torftig.
Du kan ju slå en signal till dom och fråga hur det fungerar.

Starpannan är en oljepanna, kommer inte ihåg vilken effekt den klarar, men halvera oljeeffekten så får du fram max pelletseffekt du kan köra.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
gbjork91
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 25 okt, 2016 14:32
Ort: Växjö

Re: Dåligt med varmvatten, låg effekt?

Inlägg av gbjork91 »

Tack för svar :)

Pannan saknar ju helt turbulatorer? Har aldrig tänkt på detta innan (novis inom pellets) med det kan väl vara anledningen. Kan inte mäta rökgastemp men tycker att plåten kring dragbegränsaren är riktigt varm.

Är det så att jag släpper ut all värme genom skorstenen?

Citering av inlägget ovan. Citering borttagen. / Roli moderator
Värmebaronen Star
Viking Bio
Dragbegränsare Wipex, Skorsten med insatsrör
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Dåligt med varmvatten, behövs turbulatorer?

Inlägg av Stegatorparn »

Visst kan det vara så.
Turbulatorer tillverkar du enkelt själv av hålband som du kan köpa på Byggmax.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Dåligt med varmvatten, behövs turbulatorer?

Inlägg av danei »

Jag skulle rekommendera att du skaffar dig en stektermometer eller något att mäta rökgas temperaturen med. Känner man den är det lättare att ge rekomendationer.
gbjork91
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 25 okt, 2016 14:32
Ort: Växjö

Re: Dåligt med varmvatten, behövs turbulatorer?

Inlägg av gbjork91 »

Ska jag borra hål i rökkanalen under dragbegränsaren för mätning?
Eller kan man mäta genom luckan vid dragbegränsaren?

Bild

Citering av inlägget ovan. Citering borttagen. / Roli moderator
Värmebaronen Star
Viking Bio
Dragbegränsare Wipex, Skorsten med insatsrör
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Dåligt med varmvatten, behövs turbulatorer?

Inlägg av danei »

Precis till högre om silen på kallvattenröret tycker jag att det ser ut att sitta en plugg för ett mäthål i rökröret. Kolla om det finns en sådan.
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Dåligt med varmvatten, behövs turbulatorer?

Inlägg av Haseld »

Titta i den här gamla tråden. Där står det en hel del om GreenEnergy och inställningarna.

viewtopic.php?f=1&t=12830&hilit=GreenEnergy&start=45

Det finns tydligen olika versioner med fläkt på 230 V eller 24 Volt.
Brännaren ska jo kunna ge 20 kW och det går att ställa matningtiden i sek. och hur länge
skruven ska stå stilla mellan matningarna.
Kanske det är förprogrammerad med fläktvarvtalet i förhållandet till matningstiden ???
Borde man kunna mäta med en multimeter, om det blir någon skillnad i fläktspänningen vid
ökad matningstid.

http://www.greenenergy.se/produktkatalo ... nnare.html

Välj sedan "PDF" Manualer till brännare

Skriv upp värdena innan du ändrar något, då kan du alltid gå tillbaka till dom som var tidigare.
Sen är det väl bara att prova sig fram lite.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Dåligt med varmvatten, behövs turbulatorer?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Star är ju samma panna som vår Joker, men med en växlare istället för beredare.
Pannan levererades troligen med en rökgastermometer, och ett hål finns troligen förborrat strax under dragbegränsaren.
Avsaknaden av turbulatorer är självklart att elda för kråkorna.
Pannan har tre tuber. Om du kan ha turbulatorer i alla beror på skorstenen/draget och om brännaren klarar det (eller larmar för övertryck).

Den senaste köldknäppen gör ju att brännarna får jobba hårt, i synnerhet i en växlarpanna när man vrider på duschen.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
gbjork91
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 25 okt, 2016 14:32
Ort: Växjö

Re: Dåligt med varmvatten, behövs turbulatorer?

Inlägg av gbjork91 »

Hittade fyra gamla turbulatorer bakom pannan som jag tryckte in i tuberna.
Och nu kommer pannan upp i 80°grader, dock tar det någon timme, men iaf :)

Finns det någon risk att köra med alla turbulatorer i?
Turbulatorerna jag hade var för oljeeldning (45 cm), funderar på att beställa längre (75cm) vilka ska vara lämpligare för pelletseldning. Sen blir det till att skaffa en rökgastermometer.

-Är det viktigt att mäta temperaturen vid skorstenens topp? Vilken utrustning använder man till sånt?
Värmebaronen Star
Viking Bio
Dragbegränsare Wipex, Skorsten med insatsrör
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Dåligt med varmvatten, behövs turbulatorer?

Inlägg av d_anders »

Du kan mäta den med i princip vilken termometer som helst. Ta en digital termometer för inne-/utebruk t ex och släpp ned den en bit i skorsten. Om du har tegelskorsten utan insatsrör så vill du inte ha för låg temp då kondensen kommer att göra att murbruket bryts ner nödigt fort.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
gbjork91
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 25 okt, 2016 14:32
Ort: Växjö

Re: Dåligt med varmvatten, behövs turbulatorer?

Inlägg av gbjork91 »

Då jag har insatsrör behöver jag egentligen inte bry mig om kondensen?
Vilken rökgastemperatur är eftersträva vid pannan?

Citering av inlägget ovan. Citering borttagen. / Roli moderator
Värmebaronen Star
Viking Bio
Dragbegränsare Wipex, Skorsten med insatsrör
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Dåligt med varmvatten, behövs turbulatorer?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Du ska köra med så många (och långa) turbulatorer i som möjligt, utan att brännaren börjar att larma för övertryck i brännkammaren. Jag klarar bara av att ha två långa i vår Joker.

Motdragsluckan ser ju till att förse skorstenen med torr luft även när pannan inte är igång, och det motverkar ju problem med kondensproblem i toppen.
Jag ligger inte mer än på runt 100° på rökgastermometern vid nysotad panna, och har rör på cirka 7m.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
gbjork91
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 25 okt, 2016 14:32
Ort: Växjö

Re: Dåligt med varmvatten, behövs turbulatorer?

Inlägg av gbjork91 »

Jag har insatsrör i skorstenen som inte är så hög med då pannan står på entréplan i ett 1 1/2-plans hus.

-Rökgastemperatur runt 190-210 vid nysotad panna. Med andra ord kan jag lika väl köra direkt på längre turbulatorer för att pressa ner den temperaturen ännu mer?

-Men varför i hela världen har tidigare ägare kört utan turbulatorer? Finns det risk att jag får övertryck i pannan vid andra väderförhållanden som gör att jag behöver plocka väck turbulatorerna?
Värmebaronen Star
Viking Bio
Dragbegränsare Wipex, Skorsten med insatsrör
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Dåligt med varmvatten, behövs turbulatorer?

Inlägg av nyman »

Halloj GoForIt Pellets! Ser att du har insatsrör på 7 meter. Verkar ju fungera fint. Vilken innerdiameter har röret? I min blivande kåk ser skorstenspipan inte för rolig ut. Den är 7,5 meter helsten x halvsten.
Funderar på insatsrör där.
I min gamla kåk sade sotarn usch, nej och det går inte när jag nämnde insatsrör. Där är skorstenspipan 9 meter. Nej det skulle dras med Schädlerit annars blev det inte godkännt. Gissar på något avtal där med sotarmästarn för att göra reklam och försvåra. Andra sotardistrikt godkänner dragning med C-bruk.

Ontopic: Så Greenenergy har inte styrbar fläkt trots den fina Millenium3 PLC:n. Då finns det i praktiken bara en inställning på brännaren som är "riktig". Har för mig att 20 kW är lite mycket i en Star panna som har alla turbulatorer i.
Låter helt otroligt att brännaren på full effekt inte klarar att få pannan över 60 grader.
Två nätter sedan hade jag -23 grader som mest och elpatronen gick inte in fast brännaren gick på 12 kW i en gammal träkåk med tunna väggar, oisolerad källare hölls också frostfri vid 6 grader.

Tror att du behöver mäta på klassiskt sätt under 6 minuter hur många gram pellets som matningsskruven ger samtidigt som du för hand stoppar in pellets i brännarens fallrör. Brännaren kanske är felinställd. För hög fläktstyrka nöter på plåtdelarna och kyler av pannan i onödan.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Skriv svar