Placering av brännare i panna

FredrikK
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 21 nov, 2016 14:40
Ort: Vretstorp / Viby

Re: Placering av brännare i panna

Inlägg av FredrikK »

Ja det vore såklart vettigt att nyttja även eldningen till varmvatten. Det är min ambition någon gång i framtiden 8)

Jag har egentligen två ackumulatortankar, den äldre har 110L förrådsberedare men denna tank har jag kopplat bort. Dels är den rätt stor men också dåligt isolerad. Den tank jag har kvar, där elpatronen sitter är från Borö och har typbeteckning TI-500L B 10 och efter lite googlande innebär B10 Varmvattenslinga Ø22 L=10m. Ovanpå tanken sitter två outnyttjade anslutningar som inte är pluggade, troligtvis är ju detta då varmvattenslingan. :)

Hur skulle jag nyttja denna slinga på bästa sätt? Låta "kallvattnet" till elberedaren först passera genom varmvattenslingan?

Hade faktiskt inte forskat i det här förens du frågade André. :lol:
CTC Ecoflex
KW Z150 dragbegränsare
MAFA Mini


Värmer 1½ plansvilla på 148kvm + 64kvm garage
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Placering av brännare i panna

Inlägg av Stegatorparn »

Naturligtvis ska du värma kallvattnet med slingan först och sedan via elberedaren.
Blir ju bättre ekonomi på det sättet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Placering av brännare i panna

Inlägg av Taxen »

Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
FredrikK
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 21 nov, 2016 14:40
Ort: Vretstorp / Viby

Re: Placering av brännare i panna

Inlägg av FredrikK »

Mycket intressant. Jag tror dock att inkopplingen av varmvattenslingan får vänta till i sommar när det finns lite mer tid och möjlighet att ha värme och varmvatten avstängt :lol:

Hur som, pannan har nu gått lite mer än en vecka efter brännarflytten och allt fungerar finfint. :mrgreen: :mrgreen:
CTC Ecoflex
KW Z150 dragbegränsare
MAFA Mini


Värmer 1½ plansvilla på 148kvm + 64kvm garage
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Re: Placering av brännare i panna

Inlägg av OPEC »

Kolla så att vippedippflärpen (som skall bromsa farten) hänger kvar i pannas gavel. Min lite lägre begåvade sotare plockade bort min i "förebyggande" syfte en gång eftersom han "visste" att de bara utgjorde problem.
Sotare verkar "veta" väldigt mycket imho. Själv har jag aldrig haft problem med den sedan jag satte in VB-Bion 2005/2006, men han visste tydligen bättre. Som tur var så fick jag syn på flärpen i askhinken där han slängt den. Och nej, inte ens "sotet" har han tagit med sig vid två eller tre tillfällen efter sotning, tur att jag alltid askar ur innan idioten tvingar sig på mig. Naturligtvis hängde jag tillbaka flärpen nästa gång jag askade ur då jag till min förvåning såg pellets i askan som jag aldrig varken förr eller senare sett. En rekommendation: Plocka bort brännaren så att sotarn inte kommer åt den vid besök. Jag har dessutom limmat fast vikten på motdragsluckan eftersom den också ALLTID blivit flyttad hursomhelst.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
FredrikK
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 21 nov, 2016 14:40
Ort: Vretstorp / Viby

Re: Placering av brännare i panna

Inlägg av FredrikK »

Flärpen sitter på plats så det var nog en halvtokig vinkel på fallslangen som var problemet. Efter att ha justerat ett par gånger så har jag hittat ett läge där det bara trillar något tiotal pellets på en veckas drift. Tidigare rasade det hejvilt vid varje matning.


Du verkar ha ett ganska tråkigt förhållande till din sotare må jag säga. Synd när det blir så! Jag har faktiskt aldrig träffat vår sotare ännu eftersom vi bara bott i huset några månader och det sotades precis innan vi flyttade in. Däremot har jag pratat med honom på telefon ang. min installation av dragbegränsaren och uppfattade honom som en väldigt trevlig och medgörlig person. Däremot fick jag förklarat från husets tidigare ägare att den som utförde brandskyddskontrollen var en jäkla jobbig person. Tydligen hade han krävt att det huxflux skulle upp dubbelgips i väggar och tak, nya brandklassade dörrar osv. annars skulle det bli eldningsförbud. Tidigare ägare valde då att sluta elda, men något eldningsförbud blev det inte. Vi får se hur det går nästa gång!
CTC Ecoflex
KW Z150 dragbegränsare
MAFA Mini


Värmer 1½ plansvilla på 148kvm + 64kvm garage
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Placering av brännare i panna

Inlägg av Haseld »

Det där, med dubbelgips, har jag faktist funderat på ibland.
Mitt hus är från 1973, enkelgips där pannan står, och i ritningarna från byggfirman
står det ordagrant Pannrum.
Men det som är godkänd en gång efter de byggregler som var då, fortsätter väl att vara godkänd
också framöver. Eller har jag fel där ???
Har haft brandskyddskontroll 5 ggr, 3 olika kontrollanter och aldrig fått några anmärkningar på
pannrummet eller skorsten.

Förutsättningen är väl att man inte ändrar något väsentligt, då klassas det kanske som om-/nybygge ?
Och det är där mina funderingar kommer in.

Pannrummet är nämligen så väldigt trångt och jag har funderat på om man skulle flytta en vägg,
ta upp en dörr till till angränsande förråd (också gipsklädd, oljetanken har stått där från början)
eller göra en liten utbyggnad och flytta ut pannrumsdörren en bit.
Då kanske de nyare regler tillämpas ???
Detta är väl en fråga främst till ”veteranerna” på forumet, men jag tyckte det passade här,
eftersom frågan kom upp här ovanför.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Placering av brännare i panna

Inlägg av Roli »

Gör man en ombyggnad, tillbyggnad eller en förändring som kräver bygganmälan eller bygglov så skall man förvänta sig att det är de senaste byggreglerna som gäller.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Placering av brännare i panna

Inlägg av Haseld »

Ja, så tänkte jag också, därför har jag inte rört något än.

Då är det altså bara Kommunen/byggnadsnämnden, som kan svara på vart gränsen går
i varje enskild fall, om det krävs bygganmälan eller bygglov.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
FredrikK
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 21 nov, 2016 14:40
Ort: Vretstorp / Viby

Re: Placering av brännare i panna

Inlägg av FredrikK »

Av ren nyfikenhet forskade jag lite i vad min kommun (Hallsberg) säger om byte av panna.
Bygglov behövs ej, men en bygganmälan ska göras vid:
Byte av eldstad till en ny som kräver murningsarbete, väger mer, eller har ett annat bränsleslag än den gamla.
Så om jag som har skorsten som inte kräver murning byter till en nyare pelletspanna som är lika tung eller lättare skulle alltså inte behöva anmäla detta. Känns konstigt, men ja får väl vara glad att jag kan spara några kronor och slipper en blankett :lol: Ny panna kommer krävas tids nog då vår börjar närma sig 30 år snart.

Jag tycker faktiskt själv att vårt "pannrum" är ganska taffligt gjort då det bara är gipsat runt pannan och i övrigt spånskivor. Ytterdörren till pannrummet var en gammal förrådsdörr med fnösktorr plywoodbeklädnad som jag nu bytt till en vanlig modernare ytterdörr. Kommer på eget intiativ att gipsa upp resten av pannrummet i sommar, dock med enkelgips då det blir väldigt omständigt att sätta ytterligare ett lager bakom pannan och acktanken.
CTC Ecoflex
KW Z150 dragbegränsare
MAFA Mini


Värmer 1½ plansvilla på 148kvm + 64kvm garage
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Re: Placering av brännare i panna

Inlägg av OPEC »

Det där med dörren verkar enligt brandskyddsinspektören vara så att den skall ha en speciell märkning för att vara rätt klassad. I mitt fall så hade jag förvånansvärt det, trots att huset är ifrån 60-talet. Jag frågade då av nyfikenhet vad som hänt om den inte varit det. Bara att byta fick jag till svar. Jag frågade då om man klädde dörren med plåt eller gips skulle duga, men icke. Men sedan tillade han att skulle så vara fallet så hade nog ingen brytt sig om att kolla märkningen. Nu i efterhand så har jag kollat hur den är märkt man kan inte hitta någon märkning öht. Lite märkligt kan man tycka.
I övrigt: Ja, sotaren är ett kapitel i sig. Men brandskyddsinspektören är mycket trevlig och vettig även om ovanstående kan te sig lite konstigt.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Placering av brännare i panna

Inlägg av Haseld »

Min dörr till pannrummet är klädd med en galvad plåt, men jag hittar ingen märkning.
Men dörren går ut i det fria, en ytterdörr alltså.
Dörren till förrådet, (där oljetanken har stått från början) är märkt med en B 30 skylt,
den är mellan de övriga bostadsytorna.
Är nöjd med både sotare och brandskyddsinspektör.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
Skriv svar