Olika principer för dosering av pellets?

Skriv svar
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Olika principer för dosering av pellets?

Inlägg av AndersAA »

Hur många olika priciper känner nu till för att dosera pelletsmängden vid pelletsförbränning känner ni till,
finns det?
Kan nämna några:
- Extern doserskruv vid övermatad förbränning.
- Intern doserskruv i brännaren vid övermatad förbränning.
- Intern doserskruv vid undermatad förbränning.
Härom dagen lärde jag mig av CPMS att Biovarm har eller har haft någon form av fingrar/armar som skrapar ner pelletsen från en plåt. Detta då i samband med fallrörsbrännare.
Finns det ytterligare principer möjligen:
Senast redigerad av AndersAA den sön 15 jan, 2017 14:05, redigerad totalt 3 gång.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Olika principer för dosering av pellets?

Inlägg av Haseld »

Du ger dig inte, fast du höll med mej nyss i den andra tråden?
BIONA, har jag läst malar sönder pellets innan förbränningen, mer vet jag inte om den.

http://afabinfo.com/pelletsbrannare.php
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Olika principer för dosering av pellets?

Inlägg av danei »

Det stämmer. Men doseringen sköts dom vanligt av skruven. Däremot kör den inte med fasta tider utan anpassar efter förbränningstemperaturen.
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Olika principer för dosering av pellets?

Inlägg av AndersAA »

Biona var en intressant teknik, uppenbarligen fanns det nackdelar eftersom ingen verkar gå längs det teknikspåret idag? Vad tror ni om att dosera med en cellsluss?
Senast redigerad av AndersAA den sön 15 jan, 2017 18:40, redigerad totalt 1 gånger.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Olika principer för dosering av pellets?

Inlägg av nyman »

Utjämningsskruv.Altbergs EP18A har en horisontell skruv som ständigt roterar med konstant hastighet när brännaren är igång. Den jämnar ut pulsmatningen från förrådsskruven så en jämn ström pellets ramlar ned i förbränningsutrymmet.
Fungerar mycket bra som jag ser det men en extra motor behövs.

PellEko där både fläkt och horisontell skruv styrs av ett modulerande styrsystem.
Ett slags doserskruv utan doserpulser
http://www.traenergi.se/index.php?optio ... Itemid=195
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Olika principer för dosering av pellets?

Inlägg av AndersAA »

Intressant Nyman, två principer samt fabrikat jag inte kände till. Tillverkas dessa även idag?
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Olika principer för dosering av pellets?

Inlägg av nyman »

Jo jag tror att de tillverkas. Träteknik har till och med kommit med en ny modell av PellEko sedan jag sist tittadepå deas sida.
Altberg EP18A tillverkades förra vintern då jag beställde delar där.
På samma sätt som Bionordic med sina felkonstruerade fläktar från Torin som måste bytas just när pelletsruschen var som störst 2006 så hade Altbergs vid samma tid problem med 220 volts Millenium 2 PLC:er. De var också felkonstruerade och byttes till Millenium 3 med stor arbetsinsats av återförsäljarna och sedan var pelletsruschen slut. Millenium 3 PLC:n fungerade sedan utan problem.

Har inte hittat någon flank i styrningen som kunde trigga en vippa som drar igång en tryckluftsventil i styrningen till EP18A. Med uraskning skulle det bli en toppenbrännare.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Olika principer för dosering av pellets?

Inlägg av AndersAA »

Ytterligare lärdom, jättebra. Vad tror ni skulle man kunna dosera med en cellsluss? Eller används dessa i brännarna bara för bakbrandsskydd? I andra sammanhang så används dessa för dosering.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Olika principer för dosering av pellets?

Inlägg av danei »

AndersAA skrev:Biona var en intressant teknik, uppenbarligen fanns det nackdelar eftersom ingen verkar gå längs det teknikspåret idag? Vad tror ni om att dosera med en cellsluss?
Det blev en mer komplicerad produkt som då blev dyrare. Det var nog det den föll på. Att den var lite udda gör ju att det är svårare att hitta någon som kan med den. I dagsläget tror jag att lambda sonder har gått ner i pris så pass att det spåret är mer naturligt att ta för att kompensera matningen. Pellets är ju dock så pass homogent att det funkar ganska bra med att köra fastmatning. Vedpannor bör däremot ha en del att vinna på en blandnings sensor. Jag har planer på att sätta in en vettigare panna och lambdastyra, får se om jag kommer till det projektet.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Olika principer för dosering av pellets?

Inlägg av André »

Tanken som sådan va väl bra med bionan men tyvärr funkade den inte nått vidare.
Köpte en sådan vid pannbyte men funkade kast då sa dom att det va nog för dåligt drag så då köptes en rökgasfläkt men inte hjälpte de, Sagt och gjort skickade dom ännu en brännare men ingen skillnad så då åkte båda brännarna hem och en bequem installerades, vilken skillnad både ljud och på askmängden.
Bionan blev pannan full med aska inom en vecka vilket va samma mängd från janfiren och bequemen får på ca 6 veckor, va helt sjukt och hade jag inte haft janfiren i ett år innan hade man nog trott de skulle va så.
Brännaren va man tvungen ha avstängd från morgon till kväll innan man sög ut askan om inte både grovis och dammsugare skulle brinna upp pga att de va extremt mycket glöd i askan..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Olika principer för dosering av pellets?

Inlägg av AndersAA »

Andre' Såg att du bytte bort din Janfire, får man fråga vsrför? Verkar bra att man inte provat någon Biona verkar det som.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Olika principer för dosering av pellets?

Inlägg av André »

De va den gamla gula flex utan eltändning och då pannan rostat sönder så valde jag byta allt och få eltändning för eldning på sommaren, sålde den till en kompis som körde 2 år med den tills husen brann upp/ner men den är fixad om jag inte har fel och i drift nånstans..
Var pga dom som sålde bionan jag köpte liten vedpanna och acktank, hade man vetat de jag vet idag hade jag köpt en ariterm biomatic istället. Ja erfarenheten av bionan behöver du inte ha ont av :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Olika principer för dosering av pellets?

Inlägg av AndersAA »

Ok då hade jag ochså uppdaterat till brännare med el tändning. Lite utanför ämnet men jag hoppas att det inte var pannan eller pelletseldningen som brände ner din kompis hus. Om det vore så kanske man skulle värma huset på något annat sätt.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Olika principer för dosering av pellets?

Inlägg av André »

Enligt utredningen va det elfel, elskåp med flagsäkringar som satt snett ovanför/framför brännaren men allt va smällt och hall/pannrum rätt ordentligt utbränt. Nya huset ordentlig jordvärme anläggning (inget eltillskott sen december -07) kompisen är helnöjd med den billiga driften och att de sköter sej själv.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar