Viking Bio effecta200 ryker sotar

Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking Bio effecta200 ryker sotar

Inlägg av Stegatorparn »

Som jag ser det var skruvbytet nödvändigt eftersom Pellx-skruven gav alldeles för mycket.
Fortfarande ger din skruv konstigt nog mer pellets än brännarens originalskruv.
Du behöver alltså strypa matningen mycket mer.
När jag körde Viking Bio med originalskruven på låg effekt stod matningen kl 11 och fläkten kl 10 för 15 kW.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Maleviksbrännarn
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 10:29

Re: Viking Bio effecta200 ryker sotar

Inlägg av Maleviksbrännarn »

Hej
Nu har pannan varit igång ett dygn och fungerar bra, ingen rök, lite pelletsskräp ( skidbacke ) i brännaren, ingen rök när pannan går, däremot lite blåaktigt sotlager i pannan, men den verkar inte gå tillbaka i tändläge eller något sådant stök, skall ner och lyssna när jag jobbar i källaren, så fortsättning följer
Effecta 200 Viking Bio acktank 500L värmer ca 200 kvm
Maleviksbrännarn
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 10:29

Re: Viking Bio effecta200 ryker sotar

Inlägg av Maleviksbrännarn »

mera körinfo,
Mätte rökgas i skorstenen en meter ned och det är 83 grader, rökgas i pannan 200 grader, så det verkar fungera, men lågan tycker jag ser lite spretig och klen ut i slutet av varje pelletsdos, kanske normalt, vad vet jag, Mera info kommer,
Effecta 200 Viking Bio acktank 500L värmer ca 200 kvm
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking Bio effecta200 ryker sotar

Inlägg av Stegatorparn »

Du verkar ha fått till det till slut. :)
Är du nöjd med sotets färg på eldstadsväggarna så rör inte fläkten mer.
Skriv upp matningen under 6 minuter som stöd för minnet.

När du får en ny leverans pellets eller om förbränningen förändras, t.ex. vitt sot i eldstaden, så kontrollera matningen under 6 minuter och justera till samma vikt som matningen har nu.
Sedan är brännaren injusterad och klar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Maleviksbrännarn
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 10:29

Re: Viking Bio effecta200 ryker sotar

Inlägg av Maleviksbrännarn »

tänkte bara på det du sa om att köra på lågeffekt, om man har samma temp 2 dygn och jämföra modulerande eller bara lågeffekt, vad tror du om det?
tror du det går åt mindre pellets på endast lågeffekt?
Effecta 200 Viking Bio acktank 500L värmer ca 200 kvm
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking Bio effecta200 ryker sotar

Inlägg av Stegatorparn »

Enligt men mening är modulerande på en Viking Bio värdelös eftersom den inte kan anpassa effekten efter behovet. Kan bara gå upp i hög effekt efter 20 minuter, inte gå ner på låg effekt igen om måltemperaturen närmar sig.
Gjorde ett test en gång, inte särskilt vetenskapligt, där resultatet blev c:a 10% större förbrukning vid hög effekt än vid låg. Högre rökgastemperatur är sannolikt förklaringen till merförbrukningen.
Om skorstenen klarar den lägre rökgastemperaturen, ska du absolut gå på lågeffekt vilket ger längre gångtider och bättre totalverkningsgrad.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Maleviksbrännarn
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 10:29

Re: Viking Bio effecta200 ryker sotar

Inlägg av Maleviksbrännarn »

Bra inspel, då skall jag pröva att ställa in bra lågeffekt och se hur det blir, har ju ca 15 grader i rökgas temp att gå på , fortsättning följer
Effecta 200 Viking Bio acktank 500L värmer ca 200 kvm
Maleviksbrännarn
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 10:29

Re: Viking Bio effecta200 ryker sotar

Inlägg av Maleviksbrännarn »

Så var det lördag och nya inställningar, har nu kört 6 dagar med modulerande och då är förbrukningen 2 säckar per dag,
Så endast lågfart, blå ratt uppställd till nästan kl 12 och grön ratt på kl 6 om det nu gör något på lågeffekt, stod fläktfart kl 11 så kom det fortfarande rök, så därför mera luft,
Rökgas 72 så nu får jag prova i 6 dagar igen och se vad som händer, tur att man har tålamod,
Effecta 200 Viking Bio acktank 500L värmer ca 200 kvm
Skriv svar