Trimma in Värmebaronen pellets anläggning?

Jimmyxn
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 30 jan, 2017 12:55
Ort: kristianstad

Re: Trimma in Värmebaronen pellets anläggning?

Inlägg av Jimmyxn »

Ja, jag uttryckte mig klumpigt när det gäller TIGEX, tittar jag på den nu så är den inställd enligt vad som först angavs i tråden. Jag ska justera ner den till 5 ikväll enligt manualen för brännaren.

Jag ökade trycket på cirkulationspumpen till nivå 2 så jag kan göra en mätning i kväll, skillnaden nu är dock att det är runt 6 grader ute istället för 0 så den lär säkert skilja sig en del. Totalt har vi 15 element plus ett större golv med vattenburen värme som ligger under hall och toalett, så gott som alla har termostater.

Citera-knappen använder vi inte vid svar rakt under det inlägg som avses, se tidigare anmärkning. Citering borttagen. / Roli moderator
Pelletseldare sen 2015. Panna : Värmebaronen Comet (El/Olja/Pellets) med TIGEX, Brännare : Viking Bio 20 installerad 2008, renoverad(Yttre/innre brännarrör, packningar, gavel) 2016. Pellets : Svenska Derome á 16 kg/påse Förråd : Vecka.
storstu110
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 25 feb, 2017 16:22

Re: Trimma in Värmebaronen pellets anläggning?

Inlägg av storstu110 »

ursäkta en ny medl på forumet! vart trycker man för att svara i en viss "ruta" nu skriver jag här jag sotar var 14:e dag,nu har jag varit borta ocd den har gått en hel nånad ,stannat en gång,men var bara att slå av och på spänningen det var en skaplig hög med aska i röret och i pannan 25 säck hade det gått,nu har jag fått en leverans med 6 mm. har kört 8 i flera år får se hur det går nu måste man dra ner på skruvmatning eller?
CTC Family ,Viking Bio 2007
storstu110
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 25 feb, 2017 16:22

Re: Trimma in Värmebaronen pellets anläggning?

Inlägg av storstu110 »

appropå aska i brännarröret det har jag haft hela tiden och jag tycker inte det gör nå't så länge det funkar har försökt att ändra lite på pelletsdos.för att få till det och kör du på fulleffekt så är det på pelletsmängden man ändrar om jag förstår rätt luften är ju för lågeffekt som jag förstår,hade mycket sintring på rostret förrut men det har försvunnit varför vet jag inte men på den tiden när man fick prata med tekniker på värmebaronen så sa han att det kunde vara sand med i pelletsen som sintrade hade dom problemen med diamantpelletsen men det är många år se'n,nu är jag mest intresserad att se vad som händer från 8-6 mm. lyssnar gärna om det är nå'n som bytt .Jag kör med Stora Enso nu har oxå använt Stenvalls
CTC Family ,Viking Bio 2007
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Trimma in Värmebaronen pellets anläggning?

Inlägg av Haseld »

Jimmyxn: Det spelar inte så stor roll om det är 0 eller 6⁰ ute, får du ner differensen,
kan du troligtvis också sänka ut-temperaturen på shunten.

Där får du prova dig fram, det är ju lite olika om det är enrörs- eller tvårörssystem,
uppdelad i olika kretser med mera. Går cirkulation i golvvärmen inom samma kretsar eller
har den en egen cirkulationspump ?

Elda pannan till 80⁰, då får du lite mer ”resrserv” och brännaren startar inte lika fort igen.
Kan också vara bra för skorsten, om det är en murad.
Fyll i vad du har för anläggning under ”Kontrollpanel” > Profil > Ändra signatur.
Då syns det automatisk nertill i inlägget.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Trimma in Värmebaronen pellets anläggning?

Inlägg av Haseld »

storstu110 skrev: ursäkta en ny medl på forumet! vart trycker man för att svara i en viss "ruta" nu skriver jag här ......
Förstår inte riktigt vad du menar. Vill du citera, klickar du på den vita ”Citera”-knappen som blir synligt
när du är inloggad. Svarsrutan öppnas då med citeringen ifyll. RADERA DÅ det som inte är aktuellt,
oftast behöver man väl bara citera en mening, för att ansluta med svaret.
Vill du skriva i en ny tråd, klickar du på ”Nytt Ämne” överst i kategorin.

Vid byte av pellets får du ställa om både luft och skruvmatningen!!

Har själv bytt förra året från 6 mm till 8 mm, har skrivit en hel del om det på forumet och
det finns även en del andra, som har skrivit om det.
Använd sökfunktionen överst på sidan, rakt under ”10 års stjärnan”
där kan du söka på enstaka ord och får hänvisningar till trådarna.

Fyll i vad du har för anläggning under ”Kontrollpanel” > Profil > Ändra signatur.
Då syns det automatisk nertill i inlägget.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
Jimmyxn
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 30 jan, 2017 12:55
Ort: kristianstad

Re: Trimma in Värmebaronen pellets anläggning?

Inlägg av Jimmyxn »

Har nu mått med Ir termometern, just nu skickar den ut 50 grader med 2-3 grader utomhus. Uppmätt temp på röret är 48 grader på röret ut och 45 grader på röret in.

Även pannan ställdes upp till 80 grader vilket innebär att pannan börjar bränna vid 60-65 och stänger av vid 75-80 grader.

Ingen aning om detta kommer påverka hur mycket energi som dras ut från pelletsen, det återstår att se vid nästa sotning om ett par dagar.
Pelletseldare sen 2015. Panna : Värmebaronen Comet (El/Olja/Pellets) med TIGEX, Brännare : Viking Bio 20 installerad 2008, renoverad(Yttre/innre brännarrör, packningar, gavel) 2016. Pellets : Svenska Derome á 16 kg/påse Förråd : Vecka.
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Trimma in Värmebaronen pellets anläggning?

Inlägg av Haseld »

Tycker det går åt rätt håll. 3⁰ differens hade jag också idag. 43⁰ ut och 40⁰ tillbaka
(har 13 element och ingen golvvärme)
Differensen ökar naturligtvis om det blir mycket kallare.

Men du kommer nog inte att se så stor skillnad av det vid sotningen, antar att du redan har läst
tråden viewtopic.php?f=1&t=17673
Det visar jo att det dels kan beror på pellets, men också hur olika vi bedömer vad som är nödvändigt.
En del vill ha det så rent som möjligt medans andra kör i princip så länge det går,
om inte brännaren stannar!
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
Jimmyxn
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 30 jan, 2017 12:55
Ort: kristianstad

Re: Trimma in Värmebaronen pellets anläggning?

Inlägg av Jimmyxn »

Hej,

Sotade pannan i helgen och det var fortfarande ganska svart kol. Vi kan konstatera eter ca 5000 kr i reperation så verkar vi inte ha kommit mycket längre med förbränningen. Kolen blir inte nämnvärt ljusare trotts diverse inställningar.

Den ända stora skillnaden som jag ser är att kolet inne i skeden utstår högre tryck från fläkten vilket säkert är bra. Vi får dock fortfarande en puck i brännarröret vilket jag först uppfattade som en dålig sak men vad jag förstår är detta standard mer eller mindre.

Kanske är det dags att ta in en expert för att ställa in pannan?
Pelletseldare sen 2015. Panna : Värmebaronen Comet (El/Olja/Pellets) med TIGEX, Brännare : Viking Bio 20 installerad 2008, renoverad(Yttre/innre brännarrör, packningar, gavel) 2016. Pellets : Svenska Derome á 16 kg/påse Förråd : Vecka.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Trimma in Värmebaronen pellets anläggning?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Uppdatera din profil med var du finns geografiskt, så kanske det finns någon annan forumdeltagare i närheten som kan hjälpa dig, mer handgripligt. Det har hänt förr..

Du ska också veta att det finns ganska många som utger sig för att vara experter på ditt system, men där kunskap och kompetens inte är i närheten av den som finns här på forumet.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Jimmyxn
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 30 jan, 2017 12:55
Ort: kristianstad

Re: Trimma in Värmebaronen pellets anläggning?

Inlägg av Jimmyxn »

Har ändrat min profil nu, tack för påminnelsen, hade glömt det.

Jo jag har märkt att rörläggarnas kunskap skiljer sig en hel del, vi har åkt på ett par dyrare reparationer som inte hade behövts på grund av att man inte gjort felsökningen i rätt ordning. Dessutom har inställningarna man gjort varit minst sagt höftade(det är iallafall så som jag uppfattat det när jag varit på plats).

Frågan är bara hur man ska kunna veta vilken rördragare som har koll på ens anläggning. De som vi haft än så länge har blivit rekommenderade av Värmebaronen själva.
Pelletseldare sen 2015. Panna : Värmebaronen Comet (El/Olja/Pellets) med TIGEX, Brännare : Viking Bio 20 installerad 2008, renoverad(Yttre/innre brännarrör, packningar, gavel) 2016. Pellets : Svenska Derome á 16 kg/påse Förråd : Vecka.
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Trimma in Värmebaronen pellets anläggning?

Inlägg av Haseld »

Här har du en annan tråd om samma fråga och samma brännare:
viewtopic.php?f=1&t=17273
där ”Stegatorparn” bl. annat skriver:
Färgen på askan säger inget om förbränningen.
Däremot är sotets färg på eldstadsväggarna och turbulatorn intressant.
Eldstadsväggarna skall ha en mellangrå färg.

En tråd till,sida2: viewtopic.php?f=12&t=17658&start=15

Du kan ju också prova med annan pellets, som ju inte alltid är lika från en tid till annan. t.ex. här: viewtopic.php?f=21&t=18029
och här ett ex. till, båda prover är SCA 8 mm, det ljusa är märkt med Energiinnehåll/kg minst 4,9 kWh,
det mörkare som vanligt vid 8 mm: 4,8 kWh.
Bild
Hade aldrig sett så ljus pellets, så därför sparade jag ett prov.
Det blir säkert också olika i askan, nu hade jag bara 4 säckar av det ljusare, så jag har inte koll på det.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
Skriv svar