Trimma in Värmebaronen pellets anläggning?

Jimmyxn
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 30 jan, 2017 12:55
Ort: kristianstad

Re: Trimma in Värmebaronen pellets anläggning?

Inlägg av Jimmyxn »

Hej,

Nu är pannan rengjord och här är en samling bilder på hur det ser ut : http://imgur.com/a/AyiaA

Det man kan konstatera är följande :

1. Bildas fortfarande en "puck" av kol i brännarröret.
2. Fläkten blåser på bättre vilket man kan se inne i "skeden" där kolet har fördelat sig på annat vis.
3. Det finns fortfarande pellets rester i kolen
4. Även om jag uppfattar att det är mindre kol så är det väldigt svart, de e inte förrns man gräver lite i högen så den blir ljusgrått.
5. Tabulatorerna har fått märkbart mindre sot i sig men dock något svartare i toppen.

Finns det något annat jag kan göra för att förbränna mer av kolet så att det får en vit färg?
Pelletseldare sen 2015. Panna : Värmebaronen Comet (El/Olja/Pellets) med TIGEX, Brännare : Viking Bio 20 installerad 2008, renoverad(Yttre/innre brännarrör, packningar, gavel) 2016. Pellets : Svenska Derome á 16 kg/påse Förråd : Vecka.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Trimma in Värmebaronen pellets anläggning?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag tycker det ser ganska normalt ut på dina bilder.
Vårat roster har inte varit lika rent i år, vilket jag hänvisar till dålig pelletskvalité.
Jag har testat både med äldre, tunna roster och de nya tjockare, men märker ingen större skillnad.
En "puck" eller kulle framför rostret blir det alltid.
Dina turbulatorer tycker jag också ser helt okej ut.

Gällande pellets kvar i askan, har du lång fallslang? Brant vinkel? Risk för att pelletsen "flyger" förbi rostret?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
storstu110
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 25 feb, 2017 16:22

Re: Trimma in Värmebaronen pellets anläggning?

Inlägg av storstu110 »

Jag kör min panna på 80-85 gr. hoppar igång ca 70, om du ökar luften eller minskar pelletsmängden så får du troligare bättre färbränning
CTC Family ,Viking Bio 2007
Jimmyxn
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 30 jan, 2017 12:55
Ort: kristianstad

Re: Trimma in Värmebaronen pellets anläggning?

Inlägg av Jimmyxn »

Så jag ska öppna TIGEX ventilen lite till, hjälper inte det så minska hur mycket pellets som trillar ner? Får kolla upp hur man gör det då.

Bör jag även ändra när den börjar bränna och till vilken temp? Känns som en ändring i veckan är rimlig för att se vad som gör nytta.

Citering av ovanstående inlägg, citering borttagen.
Pelletseldare sen 2015. Panna : Värmebaronen Comet (El/Olja/Pellets) med TIGEX, Brännare : Viking Bio 20 installerad 2008, renoverad(Yttre/innre brännarrör, packningar, gavel) 2016. Pellets : Svenska Derome á 16 kg/påse Förråd : Vecka.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Trimma in Värmebaronen pellets anläggning?

Inlägg av Stegatorparn »

Du ska inte ändra Tigex dragbegränsaren. Den är rätt inställd för din brännare och panna.
Förbränningen är bra nu, kanske kan du öka pelletsmatningen ytterst lite om du kör på hög effekt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
storstu110
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 25 feb, 2017 16:22

Re: Trimma in Värmebaronen pellets anläggning?

Inlägg av storstu110 »

Har du termostatventiler på elementen är det nog bättre att du kör ut lägre temp. på shunten ca. 45 på framledningen då får du varmare på hela elementen annars är det lätt att dom blir varma bara upptill å då blir det golvdrag,är vad jag lärt mej 75 gr. låter häftigt, 45 gr. vid 0-10 gr. kallt.
CTC Family ,Viking Bio 2007
Jimmyxn
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 30 jan, 2017 12:55
Ort: kristianstad

Re: Trimma in Värmebaronen pellets anläggning?

Inlägg av Jimmyxn »

Stegatorparn skrev:Du ska inte ändra Tigex dragbegränsaren. Den är rätt inställd för din brännare och panna.
Förbränningen är bra nu, kanske kan du öka pelletsmatningen ytterst lite om du kör på hög effekt.
Okay, när reperatören bytade kretskort och lite så så satte han den i botten så att den alltid var öppen. Troligen en snabblösning för att få igång det. Han sa att det kunde ta lite längre tid att få igång bränningen.

Jag har sedan själv satt den halvvägs för någon månad sen. Så nuvarande inställning är ganska godtycklig.

Får kolla på hur man ändrar pelletsmatningen, antar att det är någon meny i pannan som styr det.
Pelletseldare sen 2015. Panna : Värmebaronen Comet (El/Olja/Pellets) med TIGEX, Brännare : Viking Bio 20 installerad 2008, renoverad(Yttre/innre brännarrör, packningar, gavel) 2016. Pellets : Svenska Derome á 16 kg/påse Förråd : Vecka.
Jimmyxn
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 30 jan, 2017 12:55
Ort: kristianstad

Re: Trimma in Värmebaronen pellets anläggning?

Inlägg av Jimmyxn »

storstu110 skrev:Har du termostatventiler på elementen är det nog bättre att du kör ut lägre temp. på shunten ca. 45 på framledningen då får du varmare på hela elementen annars är det lätt att dom blir varma bara upptill å då blir det golvdrag,är vad jag lärt mej 75 gr. låter häftigt, 45 gr. vid 0-10 gr. kallt.
Jo, vi har temostater på de flesta elementen, något vi satte in när vi flyttade in för 1 1/2 år sen. De har hjälpt till att ge en mer jämn värme i huset.

Elementen är varma över hela ytan så som det är nu. sänker vi Nivån på vad pannan skickar ut till elementen, ex kurva 1,5 så får vi för kallt i huset när graderna kommer ner runt < 5 grader.
Pelletseldare sen 2015. Panna : Värmebaronen Comet (El/Olja/Pellets) med TIGEX, Brännare : Viking Bio 20 installerad 2008, renoverad(Yttre/innre brännarrör, packningar, gavel) 2016. Pellets : Svenska Derome á 16 kg/påse Förråd : Vecka.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Trimma in Värmebaronen pellets anläggning?

Inlägg av Stegatorparn »

Jimmyxn skrev: Jag har sedan själv satt den halvvägs för någon månad sen. Så nuvarande inställning är ganska godtycklig.
Du fick ju en länk till en anvisning hur Tigex skulle ställas in på 10 Pa i ett tidigare inlägg.
Tror du att din godtyckliga inställning är bättre?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jimmyxn
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 30 jan, 2017 12:55
Ort: kristianstad

Re: Trimma in Värmebaronen pellets anläggning?

Inlägg av Jimmyxn »

Om man tittar på denna bilden http://i.imgur.com/5xr6vDF.jpg så ser den ut att kunna vara runt 15 Pa vilket manualen anger att man ska använda vid pellets. Man ska dock inte se det som exakta värden, vill man uppnå detta så måste man ha någon typ av dragmätare vilket jag inte har.

Använd inte citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Citering borttagen. /Roli moderator
Pelletseldare sen 2015. Panna : Värmebaronen Comet (El/Olja/Pellets) med TIGEX, Brännare : Viking Bio 20 installerad 2008, renoverad(Yttre/innre brännarrör, packningar, gavel) 2016. Pellets : Svenska Derome á 16 kg/påse Förråd : Vecka.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Trimma in Värmebaronen pellets anläggning?

Inlägg av Stegatorparn »

Då tycker jag att du ska öppna brännarens manual och under Uppstart se vad som rekommenderas för brännaren.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Trimma in Värmebaronen pellets anläggning?

Inlägg av Haseld »

Jimmyxn skrev: 1. Bildas fortfarande en "puck" av kol i brännarröret.
Om du tycker att det är för mycket, får du väl rensa röret och rostern en gång emellan,
efter ca 3 – 4 dagar. Det skriver ju många i olika trådar att dom måste göra.
Var också därför jag monterade trycklufturaskning på min brännare.
”Pucken” inkräktar såklart på platsen för startdosen och luftflödet genom rosterslitsarna.

I övrigt håller jag med ”GoForit Pellets” och är imponerad av ”Stegatorparn”s tålamod.

Beträffande den hiskeliga ut-temperaturen från shunten, tycker jag du ska prova och öka flödet
på cirkulationspumpen. Läge 1 kan vara för lågt.
På mitt veka enrörssystem blir det betydligt jämnare värme med pumpen på läge 2,
returtempen och sista elementet blir inte heller lika nerkyld. Och då har jag ändå allt i samma plan.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
Jimmyxn
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 30 jan, 2017 12:55
Ort: kristianstad

Re: Trimma in Värmebaronen pellets anläggning?

Inlägg av Jimmyxn »

Du missar att jag är ganska ny när det kommer till pellets förbränning eller ens hus för den delen så självklart har jag inte den grund som många av er har. Min uppfattning var att det inte skulle finnas någon hög i brännaren och att kolet skulle vara vitt för då hade man utvunnet all energi.

Vidare uppfattade jag att anledningen till att jag får en puck av kol i brännaren berodde på att luften tog andra vägare då rören var slitna.

Nu när grejerna är bytt men pucken består och då säger du att det egentligen inte är några konstigheter och att man får rengöra lite oftare om man vill bli av med det?

Än så länge ser jag egentligen ingen större skillnad jämfört med innan jag bytade delarna merän möjligen att kolet har blåst runt lite mer inne i skeden.

Tålamod? Jag tvingar ingen till att hjälpa mig trimma in pannan, jag startade tråden med en förfrågan och efter som folk verkar villiga och intresserade av att hjälpa till så följde jag råden.

Kom inte och säg att jag inte gör något själv, de e bara till att titta tillbaka i tråden så ser du.

Som sagt, jag förstår inte varför man läser eller för den delen ens svarar i en tråd som man anser vara jobbig.

Vad jag kunnat mäta mig till med IR-termometern så värmer elementen ganska jämnt och är jämnt varma över ytan. Retur värmen ligger på ca 10 grader mindre än utgående när temperaturen utomhus är +-0.

Jag kan såklart höja shunten för att se om det gör någon skillnad.

Använd INTE citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Forumet blir då både svårläst och oöverskådligt. Detsamma gäller citering i citering. Citeringar borttagna. / Roli moderator
Pelletseldare sen 2015. Panna : Värmebaronen Comet (El/Olja/Pellets) med TIGEX, Brännare : Viking Bio 20 installerad 2008, renoverad(Yttre/innre brännarrör, packningar, gavel) 2016. Pellets : Svenska Derome á 16 kg/påse Förråd : Vecka.
Jimmyxn
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 30 jan, 2017 12:55
Ort: kristianstad

Re: Trimma in Värmebaronen pellets anläggning?

Inlägg av Jimmyxn »

Stegatorparn skrev:Då tycker jag att du ska öppna brännarens manual och under Uppstart se vad som rekommenderas för brännaren.
I manualen står det följande :
there is a draught damper and it is adjusted to -5 Pa.
Jag provar att ställa in enligt detta värde.
Pelletseldare sen 2015. Panna : Värmebaronen Comet (El/Olja/Pellets) med TIGEX, Brännare : Viking Bio 20 installerad 2008, renoverad(Yttre/innre brännarrör, packningar, gavel) 2016. Pellets : Svenska Derome á 16 kg/påse Förråd : Vecka.
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Trimma in Värmebaronen pellets anläggning?

Inlägg av Haseld »

Jimmyxn: Nej jag har inte missat att du är ganska ny på pellets.

Betr. tålamod: Stegatorparen har läkad till en anvisning hur Tigex skulle ställas in,
ändå skriver du efter ”storstu110” att du ”ska öppna TIGEX ventilen lite till”
Du kan inte påverka förbränningen nämnvärt med dragbegränsaren, om det inte är så
att du har enormt högt drag i skorstenen.

Jag har ingen dragbegränsare, visste inte ens vad det var när jag började med pellets och
de som levererade brännaren sa inte heller att man bör ha det. Eftersom det fungerat utan
i många år, har jag inte brytt mig sen heller.

Jag säger inte att du inte gör något själv, har läst hela tråden igen, innan jag svarade och
den är väl inte jobbigare än andra trådar.
Returvärmen på 10⁰ mindre är ganska stor diff, jag har bara ca 5⁰ mindre vid +-0.
Du ska inte höja shunten, utan ställa vredet på cirkulationspumpen i mittläge.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
Skriv svar