Rökgasanalys

Skriv svar
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Rökgasanalys

Inlägg av thomasx »

Hejsan

När min panna var alldeles ny och justerades in av ett proffs, hade den följande värden. Som ni ser är O2 och CO2-värdena lite "omkastade". Han höll på ett bra tag och detta var vad han lyckades få till.

O2 = 13,1%
CO2 = 7,7%
CO ppm = 136

Pannan har gått utmärkt i många år sedan dess, med lite mindre justeringar då och då för bra förbränning. Bl.a. utifrån askan, m.m.

Så ikväll fick jag möjligheten att testa själv med en Testo 320. Som kan noteras ligger O2 och CO2 värdena ungefär som för 10 år sedan :) Även om jag testar att justera fläkten till max, så händer inte mycket, värdena närmar sig varandra ungefär en procent.

Men kolla på ppm CO !!! Vad är det som händer där, tro?

O2 = 12,7%
CO2 = 8,02%
CO ppm = 7622
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Rökgasanalys

Inlägg av AndersAA »

De övre värdena är ideala om de är riktiga. De nedre tolkar jag som om du har för mycket luft och därmed får ofullständig förbränning. Det är dock märkligt om mätningarna är gjorda på samma inställning.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Rökgasanalys

Inlägg av Eldvin »

Kolla först så pannan är tät! Sen får de inte ligga en massa oförbrända saker i pannan. Kolla så du inte mäter för nära dragbegränsaren.. Va har du för panna å brännare???
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Rökgasanalys

Inlägg av thomasx »

Pannan är en CTC 453B och brännaren en Thermia Bequem 20D.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Rökgasanalys

Inlägg av Eldvin »

I så fall tycker jag att nått e skumt!!! Din O2 och Co2 skulle vart omvänt! Å Co,n skulle vart lägre! Tippar de över pellets på botten??? Har du elda ved i pannan???? Ska inte bli sån tokhög Co om allt e rätt...
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Rökgasanalys

Inlägg av thomasx »

Ja, något är skumt. Har inte eldat ved i pannan, i alla fall inte de senaste 20+ åren. Har inte noterat att pellets tippar över. Askan har sett normal ut. Men ska ta en extra titt för säkerhets skull.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Rökgasanalys

Inlägg av Stegatorparn »

Tycker också det verkar som att luft läcker in i pannan och skickar upp O2.
Det finns ju två stycken sotluckor på varje sida varav de nedre har en sekundärluftsventil.
Kolla att de verkligen är stängda och helt täta.
Antar att brännaren sitter i nedre luckan och att luckan är ersatt av montageplåten. Då är i alla fall dragluckan borta som felkälla.

Dra ur mätröret när CO närmar sig 1000. Höga värden förkortar CO-cellens livslängd.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Rökgasanalys

Inlägg av Eldvin »

Nu vet jag inte om du har dragbegränsare , om inte så mät draget. Om de är högt så testa att stänga spjället så draget blir rätt och gör en ny mätning. Kolla även så att slitsarna är öppen.
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Rökgasanalys

Inlägg av thomasx »

Dragbegränsare finns.

Sotluckor och sekundärventil är stängda, sitter bra och är täta.

Ska ta och dubbelkolla så att allt övrigt är tätt också, kan vara någon av luckorna frampå som inte är tät längre. Men jag ska ju snart byta till ny panna så kommer inte vidta några större projekt.

Brännaren sitter i den övre luckan, bekvämt att serva och finns gott om plats för aska :)
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Rökgasanalys

Inlägg av Eldvin »

Ahaa!! Kan va lågan som slår i taket.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Rökgasanalys

Inlägg av Stegatorparn »

Finns det plats uppåt så inte lågan slår i taket?

Edit: För sen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Rökgasanalys

Inlägg av thomasx »

Avståndet är enligt spec.
Jag har aldrig sett att lågan gått så högt när jag kollat, eller ens nära, men då är ju luckan å andra sidan på glänt, vet inte hur det påverkar, men har svårt att tro att det skulle göra så stor skillnad.

Men om lågan slår i taket skulle man allltså kunna få sådana här effekter? Vad är det som gör det?

Noteras kan att det inte var några sådana problem vid installationen i alla fall.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Rökgasanalys

Inlägg av Stegatorparn »

När lågan slår i plåten kyls den och förbränningen blir ofullständig, vilket sänker verkningsgraden och ger oönskade utsläpp i rökgaserna.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar