Mäta rökgastemperatur

Skriv svar
Quilding
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 14 jun, 2016 15:37

Mäta rökgastemperatur

Inlägg av Quilding »

Monterade ett dykrör på rökröret för att kunna koppla in min PellMon-logger och passade då på att testa några olika varianter.

Jag har en Pentronic k-prob som visar 100 grader i kokande vatten. Denna har jag använt varje gång jag haft behov av att kolla rökgastempen. Nu provade jag även en k-trådgivare, alltså en sån med endast den lilla svetspluppen i änden. Resultat vid osotade tuber:

K-prob i rökrör: 230 grader. Detta är vad jag hittills har ansett vara korrekt temperatur.
K-tråd i rökrör: 270 grader.
K-prob i dykrör: 140 grader.
K-tråd i dykrör: 130 grader.

Vad drar vi för slutsats av detta? Dykröret verkar ju kyla ner givaren så pass mycket så det visar för låg temperatur. Hur är det då med "vanliga" rökgastermometrar? De består ju av en metallstav som skruvas fast. Visar de också för lite?

Och tråden direkt i röret då? Visar den den egentliga temperaturen som man aldrig får fram för att en prob eller ett dykrör kyler givaren mer? Vad ska man lita på egentligen?

/Q
Iwabo Villa S1 i Nibe City VX. KW 012. 6 ton silo och 230 kg veckoförråd.
Hembyggd doserskruv. PellMon på RPi 2 för loggning.
191 kvm uppvärmt (plus 70 kvm garage vid behov)
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Mäta rökgastemperatur

Inlägg av AndersAA »

Hej Helt riktiga iaktagelser du gör, dykrör plus sensor ger alltid ett lägre mätvärde än om sensorn mäter direkt i rökgaserna. Själv använder jag en PT1000 prob direkt i rökgaserna och mätvärdena varierar med hur ren den är. Ca 2 dagars eldning ger en sådan nersmutsning att mätvärdet blir ca 10c lägre. Min slutsats är att man får bestämma sig för en metod och bara använda värdet som en indikator på när man tex ska sota. K givaren utan prob gav ju i ditt fall det högsta rökgastemperaturen och då är den säkert såpass hög, för den blir ju reellt inte lägre av att man byter mätmetod om du förstår vad jag menar. Slutsats:Att mäta rgt är svårt att mäta rätt är ännu svårare.
Dock är det förvånande att ett dykrör kan sänka rgt med så mycket som ca 100C.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Quilding
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 14 jun, 2016 15:37

Re: Mäta rökgastemperatur

Inlägg av Quilding »

Eller som min chef brukar säga: "Det är lätt att mäta temperaturer men inte lika lätt att veta vilken temperatur man mäter."

Dykröret har jag gjort själv av ett 8 mm kopparrör och nu ser jag att det har ju ganska hög värmeledningsförmåga. Kanske var ett olämpligt val av material?
Iwabo Villa S1 i Nibe City VX. KW 012. 6 ton silo och 230 kg veckoförråd.
Hembyggd doserskruv. PellMon på RPi 2 för loggning.
191 kvm uppvärmt (plus 70 kvm garage vid behov)
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Mäta rökgastemperatur

Inlägg av AndersAA »

Vet inte det, dykröret ska ju leda in värmen så det bör ju ha 3n god värmeledningsförmåga. Dock vore det ju bra om det kunde isoleras så att värme inte leda till själva rökröret. Men som sagts utan dykrör så får man antagligen ett mätvärden som är närmare sanningen.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Quilding
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 14 jun, 2016 15:37

Re: Mäta rökgastemperatur

Inlägg av Quilding »

Snabblösningen blev att lägga till en faktor och en offset så jag loggar den "riktiga" temperaturen. Nu ligger jag rätt med ca 5 grader jämfört med K-proben direkt i rökröret.

/Q
Iwabo Villa S1 i Nibe City VX. KW 012. 6 ton silo och 230 kg veckoförråd.
Hembyggd doserskruv. PellMon på RPi 2 för loggning.
191 kvm uppvärmt (plus 70 kvm garage vid behov)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Mäta rökgastemperatur

Inlägg av André »

Behövs som sagt inte mycket sot på givare/dykrör så blir värdena mycket fel, ang ts rökgastemperaturer liknar de det jag hade innan pannbytet. Har nu 125-130 grader nysotat och årsförbrukningen sjönk med nära 2 ton/år.
Hade 250 grader nysotat och efter 1-2 veckor 300 grader :shock: iof så va det varmt och skönt på toan då jämfört med nu då murstocken går genom wc :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Mäta rökgastemperatur

Inlägg av Haseld »

Hur monterade du dykröret? Kommer man åt det och borsta rent genom t.ex. en sotlucka ?
Annars är det nog ingen bra lösning, det bygger väl på sot mer och mer,
och faktorn som läggs till, måste förändras hela tiden.
En mätare direkt i rökröret kan man i varje fall ta ut och göra rent emellanåt.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Mäta rökgastemperatur

Inlägg av André »

Ang ren/sotiga givare, skulle setet inte påverka där skulle setet inte heller påverka verkningsgraden på pannan heller
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Mäta rökgastemperatur

Inlägg av Honda »

Hur mycket sotet påverkar beror på hur bra isolerad givaren är mot pannrummet.

Om vi som tankeexperiment tänker oss att givaren är fritt upphängd mitt inne i rökröret helt utan mekanisk koppling mot någonting, då finns det ingenting som kan leda bort värmen från givaren och den kommer med tiden att få exakt samma temperatur som rökgasen. Eller rättare sagt, den kommer att närma sig rökgasens temperatur mer och mer i all oändlighet, men då skillnaden är tillräckligt liten så slutar man bry sig...

På riktigt så finns det alltid någon koppling mot 'utsidan' som kommer att leda bort värme från givaren. Givaren kommer nu att närma sig en temperatur som inte beror bara på rökens temperatur, den beror på rökens temperatur, pannrummets temperatur och förhållandet mellan värmeledningsförmågan från röken till givaren och värmeledningsförmågan från givaren till pannrummet.

Om givaren sitter i ett dykrör så leds värmen bort via metallen till rökrörets utsida och vidare till pannrummets luft. Metall leder värme mycket bra och med bra värmeledning bort från givaren så måste vi ha mycket bra värmeledning till givaren för att inte får stor felvisning. Då kommer lite sot på dykröret att göra stor skillnad.

Sotet kan man inte förhindra men men kan enkelt kompensera för det genom att bromsa väremöverföringen från givaren till pannrummet lika mycket som sotet bromsar värmeöverföringen från röken till givaren. Helt enkelt genom att isolera rökröret runt givaren, förutsatt att givarens anslutningstrådar tål det utan att smälta förstås. Skillnaden blir bara att givaren reagerar långsammare på förändringar i rökgasens temperatur.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Mäta rökgastemperatur

Inlägg av CPMS »

Om man tar en kompensationsledning och svetsar ihop ändarna och låter den få hänga fritt i mitten av ett 150-200mm rökrör med spetsen i mitten, skulle det fungera i längden tro? Isolering brinner väl bort efter ett tag men den mäter väl ändå i spetsen som är svetsad?
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Mäta rökgastemperatur

Inlägg av Olle45 »

Angående att mäta rökgasens temperatur med eller utan dykrör...
= givare med eller utan sot..
Alltså ger direkt mätning av rökgastemperaturen kommer man sanningen närmast.

Men det är ju inte så viktigt att veta på några 10 tals °C
Det räcker att notera rökgastemperaturen vid samma drift tid
varje gång och notera ändringen i °C och mäta upp mängd sot
på en viss tid ...
På så vis får vi fram hur ofta sotning behöver göras.
Tillverkar rökgasutrustning
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Mäta rökgastemperatur

Inlägg av AndersAA »

Hej Olle Hur menar du? Mäta upp mängd sot?
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Mäta rökgastemperatur

Inlägg av Olle45 »

Hej

Här är ett enkelt sätt att ta reda på hur bra förbränningen är,
Jag har använt mig av en vanlig galvad 4" spik som jag stoppar in i lämpligt

mät hål som används till rökgastermometern.
Provet görs före en eventuell dragbegränsare.

Låt spiken sitta i tex ett dygn avläs mängd och färg på beläggningen...
Om jag minns rätt ger 1 mm sot inne i pannan 10 % i förlust, 2 mm = 20 % 3 mm = 30 %
Tillverkar rökgasutrustning
Skriv svar