Inkoppling av pelletsbrännare hjälp

johan_30
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: sön 15 jan, 2017 13:46

Inkoppling av pelletsbrännare hjälp

Inlägg av johan_30 »

Ja ska koppla in en begagnad bequem 15 i en ctc easyflex strömmen koplad rökgasgivare kopplad å panngivare är klar så den kan känna av temp men var kopplas brännarens maxtermostat?
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Inkoppling av pelletsbrännare hjälp

Inlägg av thomasx »

Jag kopplade den på den maxtermostat som redan fanns på min panna när jag installerade min brännare, den sitter i samma dykrör som panngivaren, på min panna (som är en CTC 453B) . Du har helt säkert också redan en maxtermostat som du antagligen kan använda.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
johan_30
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: sön 15 jan, 2017 13:46

Re: Inkoppling av pelletsbrännare hjälp

Inlägg av johan_30 »

Finns ju överhettningsskydd i pannan kommer inte åt nåt dykrör
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Inkoppling av pelletsbrännare hjälp

Inlägg av thomasx »

Panngivaren har du väl satt i ett dykrör?

Vad menar du med "överhettningsskydd"? Vad är det för typ av överhettningsskydd som du har?
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Inkoppling av pelletsbrännare hjälp

Inlägg av danei »

Du kan nog inte nyttja det överhettningsskydd som sitter i pannan om du har elvärme i den annars bör det hå att nyttja det befintliga. En termostat får dock inte användare till detta ändamål, maxtermostat är ett väldigt olämpligt begrepp efter som det inte är det det handlar om. Antar jag i alla fall.

Edit:Stavning
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Inkoppling av pelletsbrännare hjälp

Inlägg av thomasx »

Vad menar du "får inte användas"? Enligt vem?

"Maxtermostat" är det begrepp Thermia använder, ett alldeles utmärkt begrepp tycker jag.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Inkoppling av pelletsbrännare hjälp

Inlägg av Stegatorparn »

Brännaren ska anslutas till ett potentialfritt överhettningsskydd/maxtermostat och kan alltså inte anslutas direkt till pannans överhettningsskydd.
Pannan behöver därför kompletteras med ett separat överhettningsskydd med manuell återställning.

Nu vet jag inte vad det är för kontaktor som bryter elpatronerna när pannans överhettningsskydd löser ut, men går det att komplettera kontaktorn med en hjälpkontakt, kan befintligt överhettningsskydd utnyttjas och brännaren bryts via hjälpkontakten.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Inkoppling av pelletsbrännare hjälp

Inlägg av thomasx »

Jag måste säga att jag tycker det är märkliga påståenden ni kommer med.

Enligt vilka regler får man inte använda en termostat som överhettningsskydd, och varför skulle man inte kunna använda Easyflexens överhettningsskydd för dess avsedda ändamål?

Att hänga på en hjälpkontakt på en kontaktor gör inte heller någon skillnad, det är i praktiken samma sak om att använda kontaktorn direkt.

Däremot kan det finnas anledning att inte ansluta flera laster på en och samma plint i kontaktorn, men det kan också fungera alldeles utmärkt, helt beroende på hur de olika delarna är konstruerade.

Om TS panna har elpatroner är frågan om dessa har ett eget överhettningsskydd, eller om de är kopplade på pannans. Om de är kopplade på pannans så kan det finnas ett antal olika alternativ att lösa det.
Senast redigerad av thomasx den sön 26 feb, 2017 03:31, redigerad totalt 1 gånger.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
johan_30
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: sön 15 jan, 2017 13:46

Re: Inkoppling av pelletsbrännare hjälp

Inlägg av johan_30 »

Kopplade in brännarens maxtermostat på pannans drifttermostat är de rätt? Pannan har överhettningsskydd som går över elpatron å brännare
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Inkoppling av pelletsbrännare hjälp

Inlägg av thomasx »

Nej, du bör inte koppla brännarens max-termostatingång till pannas tempregleringsutgång. Den är styrd elektroniskt via panngivaren, om något pajar där är det inte säkert att du märker det, och om du får ett dubbelfel kan det hända att pelletsbrännaren inte märker en överhettning och fortsätter elda.

Vilken brännare är det som hänger på överhettningsskyddet tillsammans med elpatronen?
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Inkoppling av pelletsbrännare hjälp

Inlägg av danei »

En termostat är en pryl som reglerar temperatur. Den växlar läge beroende på temperaturen. Det får inte ett överhettningsskydd göra, det måste ha en mauell återställning.
Det finns brännare som har Max och Min termostater. Då handlar det om separata start och stop termostater.

Men ett överhettningsskydd får inte baseras på en termostat.
En möjlig lösning är att spännings mata brännaren efter pannans överhettningsskydd. Det är en inte helt ovanlig lösning.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Inkoppling av pelletsbrännare hjälp

Inlägg av Stegatorparn »

Jag har tittat på pannans kretsschema och konstaterar att matningen till brännaren från pannans kretskort passerar överhettningsskyddet, varför något ytterligare skydd är onödigt.
Brännarens plintar för överhettningsskydd ska därför byglas.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Inkoppling av pelletsbrännare hjälp

Inlägg av thomasx »

Aha, det förklarar min fråga.

Men nja, det förutsätter att brännaren verkligen matas den vägen. Vilket väl är det troligaste fallet. Men det är väldigt viktigt att vara medveten om vikten av att det är så, och att man inte ska använda det uttaget som ett vanligt uttag till något annat och koppla brännaren någon annanstans.

Sedan finns en fördel med att koppla in brännaren så som det är tänkt, och det är t.ex. larmfunktioner. Om brännaren bara slås ifrån, så funkar inte larmen. Använder man istället max ingången, så funkar det som tänkt.

Länka gärna till schemat, vore intressant att se.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Inkoppling av pelletsbrännare hjälp

Inlägg av thomasx »

I TS fall kan man då koppla brännaren på pannan uttag och max ingången på pannan temputgång precis som TS gjort. Och ställa pannan reglering strax under pannan maxtemp. Då får man en form av dubbel säkerhet där och brännarense larmfunktioner funkar i alla fall i första steget.


Skydden bör funktionstestas en gång om året eller så.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Inkoppling av pelletsbrännare hjälp

Inlägg av thomasx »

Danei, vad är överhettningsskyddet i din panna baserat på?
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Skriv svar