Sotning

Skriv svar
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Sotning

Inlägg av mt4base »

Har ju eldat pellets i många år och sotat med men eftersom jag inte är utbildad sotare så finns det ju rätt kraftiga kunskapsluckor i det kunnandet.

Förbränningsrummets väggar. Hur noga ska dessa skrapas? Jag drar ju av sidorna med sotskrapan varje gång man sotar men, inte hårt. Det är en beläggning där. Det slog mig att man kanske ska skrapa detta stenhårt så det är plåtrent? Det går nästan inte eftersom jag inte kommer åt tillräckligt bra för att få kraft samt att förbränningsrummet är "rundat" så det är ingen enkel manöver att skrapa "helt rent". Nu funkar det ju men det är klart, det påverkar antagligen verkningsgraden negativt men, är det mycket det påverkar?

Fick väl en fundering på att skaffa en båtskrapa (trekantig modell) och gå loss på väggarna därinne men, som sagt, jag kommer inte åt. Hur gör ni?
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Sotning

Inlägg av johano »

beläggning?? Det enda jag får på väggarna är sot och flygaska som sitter väldigt lätt - skulle nog gå
att "blåsa bort" med typ tryckluft (om det inte hade yrt runt så f-b)

Jag brukar dra av väggarna med en vanlig borste och sen dammsuga upp från botten.

/j
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Re: Sotning

Inlägg av mt4base »

Ja, sot som beläggning. Detta sitter hårt så det är inte tjäraktigt utan "torrt" men sitter fast.
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Sotning

Inlägg av AndersAA »

Konstigt att det sitter hårt fast. Själv använder jag en toa borste i plast för att dra ren tuberna. Fungerar utmärkt.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Re: Sotning

Inlägg av mt4base »

Nja, jag menar inte tuberna, där har jag en viska/borste som drar bra men detta är in förbränningsrummet där brännaren sitter. Väggarna där har en hård beläggning som är svår att rå på.
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Sotning

Inlägg av GoForIt Pellets »

Men bidrar det negativt på verkningsgraden om du har en beläggning i förbränningsrummet?
Det är väl snarare ökad isolering, vilket borde ge varmare rökgaser in i tuberna..

Jag rengör aldrig väggarna i förbränningsrummet.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Sotning

Inlägg av AndersAA »

Något är inte optimalt om det uppstår en hård beläggning i förbränningsrummet. Mitt förbränningsrum har en grå/blå färgton och det är damm som är lätt att borsta bort. Undrar om du har luftunderskott så att någon form av tjärbildning uppstår? Sotar din panna mycket? Hur ser färgen på sotet ut i tuberna? Eller om det kan finnas någon annan förklaring till att den hårda beläggningen uppstår?
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Re: Sotning

Inlägg av mt4base »

Det är ju det som är så underligt. Det borde ju synas i askan isf. Askan är mörkt grå, inte vitaktig, men inte "fet". Tuberna sotar jag ju och river av relativt ofta och ärligt talat har jag inte tittat ned i dem speciellt noga men, det gör ju sugen att sota för när man mäter med instrumentet, före och efter sotning, skiljer det ju, minst sagt, en hel del i rökgastemp. Kanske inget att oroa sig över då. Ska ta en bättre koll och se om jag kan fota hur det ser ut. Dock är det kanske inte enkelt att lägga upp bilder här?
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Skriv svar