Lite halv-akut hjälp!

Skriv svar
IR655
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 09 nov, 2015 16:18
Ort: Nyköping

Lite halv-akut hjälp!

Inlägg av IR655 »

Kommer ner till pannrummet för att sätta igång pannan och märker att det ligger en pöl med vatten under en av cirkulationspumparna. Jag tittar närmre och ser att det läcker från någon slags skruv när kopplingsdelen av röret till pumpen.

Det går som tur att isolera läckan med hjälp av avstängningsventiler på in/retur sidan.

Pillar man på skruven som läcker så går det att trycka in den (fjäderbelastad) och skruva åt båda hållen, men tätar inte. Fick till och med en stråle när jag höll på pilla.

Vad kan jag göra?

Bild

Bild

Bild


Sent from my iPhone using Tapatalk
Pellx 20kw (Gordic), Effecta Woody Panna, 1500l tank (2x750l), Luft-vatten och solfångare sammankopplat på något magiskt sätt.
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Lite halv-akut hjälp!

Inlägg av AndersAA »

Det är en avstängningsventil/ kulventil för att kunna byta cirkulationspump utan att tappa av systemet. Tyvärr så är den defekt och måste bytas ut. Jag tror inte att den kan repareras. Dvs om du är säker på att det vattnet kommer ut sär som det verkar oå bilden.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Lite halv-akut hjälp!

Inlägg av AndersAA »

Ps skåran ska vara parallellt med röret annars är ventilen stängd.
Senast redigerad av AndersAA den fre 14 apr, 2017 14:21, redigerad totalt 1 gånger.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
IR655
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 09 nov, 2015 16:18
Ort: Nyköping

Re: Lite halv-akut hjälp!

Inlägg av IR655 »

Ok! Tack för snabb svar!

Det enda jag har ändrat på sen igår är att jag tyckte hela systemet hade lite högt tryck när jag eldat en stund och ack-tankarna blivit varma. Trycket låg på strax under 2 bar. Enligt pannans klistermärke vid sidan är max övertryck på den 1.5 bar. Så jag dumpade trycket tills allt låg på 1.5 bar vid pannan och expansionskärlet.

Nu när jag skulle starta igång maskineriet låg trycket på 1.0 bar. Undrar om detta orsakat avstängningsventilen att läcka då trycket bakom den sjunkit. Ventilen verkar som sagt vara fjäderbelastad så jag ska se om den tätar när man eldat en stund nu och fått upp trycket lite.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Pellx 20kw (Gordic), Effecta Woody Panna, 1500l tank (2x750l), Luft-vatten och solfångare sammankopplat på något magiskt sätt.
IR655
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 09 nov, 2015 16:18
Ort: Nyköping

Re: Lite halv-akut hjälp!

Inlägg av IR655 »

Hmm, den läcker inte när tempen i tankarna är uppe och trycket ligger på 1.5 bar. Hmm...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Pellx 20kw (Gordic), Effecta Woody Panna, 1500l tank (2x750l), Luft-vatten och solfångare sammankopplat på något magiskt sätt.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Lite halv-akut hjälp!

Inlägg av Stegatorparn »

Kulventilen på bilden står i ett halvöppet läge som innebär att tätningarna i ventilhuset inte ligger an mot kulan hela vägen runt utan vatten läcker fram till en otät spindeltätning.
I det är läget blir tätningen deformerad med tiden och ventilen kommer inte att hålla tätt samt bli svår att stänga.
En kulventil har bara två lägen. Antingen helt öppen eller helt stängd.
Öppna ventilen helt med en mejsel eller sexkantnyckel så mejselspåret är parallellt med röret, så skall droppet sluta.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
IR655
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 09 nov, 2015 16:18
Ort: Nyköping

Re: Lite halv-akut hjälp!

Inlägg av IR655 »

Bilden togs efter att jag pillat lite på ventilen. Den står parallell med röret nu, trycker är runt 1.25 bar och vattnet i röret är varmt nu.

Det slutade läcka nu. :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Pellx 20kw (Gordic), Effecta Woody Panna, 1500l tank (2x750l), Luft-vatten och solfångare sammankopplat på något magiskt sätt.
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Lite halv-akut hjälp!

Inlägg av AndersAA »

Man behöver oftast inte ha så högt tryck i systemet. Är högsta punkten på värmeledningen 7m ovanför manometern så räcker det med 0.7bar som lägst. Är det 8m så 0.8bar och så vidare.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
IR655
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 09 nov, 2015 16:18
Ort: Nyköping

Re: Lite halv-akut hjälp!

Inlägg av IR655 »

Man kanske skulle släppa på trycket ännu mer? En-plans villa med pannrummet i källaren så känns det som att jag skulle kunna komma undan med max 2 meter från manometer till elementen vertikalt. Dvs 0.2 bar minimum?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Pellx 20kw (Gordic), Effecta Woody Panna, 1500l tank (2x750l), Luft-vatten och solfångare sammankopplat på något magiskt sätt.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Lite halv-akut hjälp!

Inlägg av Stegatorparn »

Förtrycket i expansionskärlet är som standard 0,5 bar, så systemtrycket måste överstiga detta för att kärlet överhuvudtaget ska ha en funktion. Vid 1,0 bar systemtryck är halva volymen vatten och resten luft.
I ditt fall kan det vara lämpligt att sänka förtrycket till 0,3 bar och ha ett systemtryck på 0,6 bar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
IR655
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 09 nov, 2015 16:18
Ort: Nyköping

Re: Lite halv-akut hjälp!

Inlägg av IR655 »

Tack för tipset! Får släppa på trycket när jag kommer hem :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Pellx 20kw (Gordic), Effecta Woody Panna, 1500l tank (2x750l), Luft-vatten och solfångare sammankopplat på något magiskt sätt.
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Lite halv-akut hjälp!

Inlägg av AndersAA »

Man ska dock inte ha för lågt tryck det finns en faktor till att ta hänsyn till, nämligen att man inte får navigation på sugsidan på cirkulationspumpen vilket kan uppstå vid låga systemtryck. Själv understiger jag aldrig 0,6 bar.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Skriv svar