Dra om skorsten från pannans topp till golvet?

Skriv svar
Jonaslatt
Entusiast!
Inlägg: 137
Blev medlem: mån 08 okt, 2012 16:47

Dra om skorsten från pannans topp till golvet?

Inlägg av Jonaslatt »

Om pannan har toppmonterad skorsten och min gamla har skorstenen Ibak på golvet in i väggen.

Kan man bygga ner från toppen av pannan ner till golvets originala skorsten?

Hängde ni med?
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Dra om skorsten från pannans topp till golvet?

Inlägg av rod02 »

Nytt hål o skorstenen kanske.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Jonaslatt
Entusiast!
Inlägg: 137
Blev medlem: mån 08 okt, 2012 16:47

Re: Dra om skorsten från pannans topp till golvet?

Inlägg av Jonaslatt »

Det blir svårt. Skorsten går i väggen och huset e från 59. Vill inte riva och bygga om. Skulle vart smidigare om det gick koppla ihop med mitt i golvet
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Dra om skorsten från pannans topp till golvet?

Inlägg av johano »

Går skorstenskanalen rakt upp från hålet nere vid golvet är det inget stort jobb att ta upp ett nytt hål i väggen lite högre upp.
Värre blir det om kanalen "viker av" åt nåt håll "inne i väggen" (som den gör hos oss...)

Vi byggde då "ner" rökgången något för att komma ut i samma hål (nya pannan var lite högre än den gamla),
men det rörde sig om kanske 15-20cm..sotaren hade inga synpunkter på det.

Men att dra kanalen rakt ner ända till golvet undrar jag om de är så förtjusta i ... men planera in ordentligt med
sotningsluckor så blir de nog nöjda :)

/j
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Jonaslatt
Entusiast!
Inlägg: 137
Blev medlem: mån 08 okt, 2012 16:47

Re: Dra om skorsten från pannans topp till golvet?

Inlägg av Jonaslatt »

Jag har något insats rör i skorstenen vet jag att sotaren prata om. Blir det inte svårare då att flytta hålet? Eller går inte röret så pass långt ner?
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Dra om skorsten från pannans topp till golvet?

Inlägg av nyman »

Köp en Ecoflex, där har du rökutgången uppåt. Antar att den gamla pannan står under en avslutad del av skorstenen. Hur hög är den gamla pannan och hur högt är det upp till där skorstenen börjar.
Man ska aldrig krångla till saker i onödan för då får man problem senare.
Är den gamla skorstenen i bra skick? Eftersom du har insatsrör är den förmodligen utdömd tidigare.
Om den gamla pannan inte står under utan vid sidan av skorstenen med ett vinklat rökrör ovanpå så är undre delen av rökkanalen förmodligen fylld med sand.
Följ forumreglerna och skriv i profilen vilken panna och brännare du har så slipper folk fråga "Vilken panna har du nu?"
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Skriv svar