pelletseldning och 110 mm insatrör

Skriv svar
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

pelletseldning och 110 mm insatrör

Inlägg av nyman »

Är det några som utan problem eldar pellets med ett 110 mm insatsrör i skorstenen?
Funderar på att montera ett 110 mm rör i skorstenen som är 8 meter lång.
Pannan kommer att bli en Ecoflex.
Hur lång skorsten har ni och med vilken normaleffekt går brännaren?

I värsta fall så kanske ett 120 mm rör går i men fungerar 110 mm bra så är det ingen risk att det fastnar vid monteringen. Nere vid pannan så är pipan som är helsten x halvsten 150 mm bred.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: pelletseldning och 110 mm insatrör

Inlägg av Vednisse »

Jag kör med 100 mm, 7,5m höjd sedan 2009 utan problem. Var meningen att jag skulle ha 110 mm, men såg inte att jag fått fel grejer förrän jag kommit så långt att jag murat fast bottenkonan.

Sotaren hade rekommenderade 100 mm eller ovalt för att det inte skulle bli för lite isolering runtom, då jag hade problem med kondens. Har inga problem med bakvärme eller inrykning varken på sommar eller vid konstig vind.

Kör på ca: 12-13kW, skulle vilja upp lite högre pga. låga rögastempraturer. Men pannans förbrännings utrymme har lågt till tak och lågan slår i vid 14-15kW. Har inget enormt mottryck i min panna, men har fått modifiera effektbaffeln lite för att komma upp i 130gr/13kw ut ur pannan nysotat. Låg på ca:105gr med originalbaffel.

EDIT: Min kanal är också hel/halvsten, men har en smalare passage där en kona suttit vid avslutet av ett gammalt "kondensrör" som var nedstucket ca :4-4,5m. Hade ingen lust att knacka hål inne i huset.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: pelletseldning och 110 mm insatrör

Inlägg av nyman »

Tack Vednisse!
Ja det du säger tål att tänka på. Ett 120 mm rör är 128 mm i diameter. En plastburk som är 134 mm i diameter går att fira ned precis. Blir ju inte mycket isolering på två sidor där. Så för isoleringens skull vore det alltså bättre att välja 110 mm.
Ecoflexpannan har som jag förstått hög- och lågeffekt så några 12 kW effekt kommer man nog inte ned i.
Effektbehovet kommer att bli lågt då en nymonterad Panasonic luftvärmepump klarade att värma hela kåken från februari med alla innerdörrar öppna. Varmvatten och källarvärme måste tas från pellets.
Den gamla vedpannan med pelletsbrännare som nu är utslängd hade en hopplöst hög pelletsförbrukning.

Det jag mest är rädd för är att ecoflexens normaleffekt blir för hög för ett 7,3 meters 100mm rör.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: pelletseldning och 110 mm insatrör

Inlägg av Vednisse »

Manualen till Ecoflexen anger lite konstigt inte någon höjd vid skorstensrekommendationen, men det brukar vara 6m. Då kan man räkna om arean till andra höjder, tillverkarna brukar ligga lite i överkant för att slippa ev. problem.

"Skorsten
Se svensk byggnorm angående skorstensbestämmelser. Skorstenen skall
vara minst 1 meter högre än yttertakets högsta punkt (enl. igur). En rätt
dimensionerad och väl isolerad skorsten ger säker och ekonomisk eldning.
Minsta rekommenderade skorsten är halvsten x halvsten (ca. 14 x 14 cm)
eller om rostfri slanginsats används diametern 100 mm. Om pannans
maxeffekt begränsas till 15 kW kan i undantagsfall 90 mm slanginsats
användas.
För liten skorstensarea medför dåligt drag i pannan vilket kan ge
driftstörningar med påföljande driftstopp.
Rekommenderat skorstensdrag är 1 - 2,5 mmvp.
"

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: pelletseldning och 110 mm insatrör

Inlägg av nyman »

Jaha där står det faktiskt i den nedladdade handboken. Blir en beställning på 110 mm rör då. :)

I den andra kåken som med tiden ska säljas säger den förnumstige sotaren/provtryckaren att de absolut inte skulle godkänna ett 9 meter långt insatsrör på 110 mm. Där eldas med en liten oljepanna och aldrig högre effekt än 12 kW!
Enligt honom skulle det vara Schädlerit dragmassa och inget annat, murbruk som dragmassa skulle inte godkännas.
Verkar vara extrainkomster som säljare och kundraggare för Schädlerit där.

Jag tänker köpa från Soliduct då de varit etablerade i många år och har bra priser.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Skriv svar