Hål under lock?

Skriv svar
Duetten
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: tor 15 nov, 2007 22:09
Ort: Umeå

Hål under lock?

Inlägg av Duetten »

Jag har eldats pellets sen 2006 och fick häromdagen en fråga av sotaren som jag blev lite konfunderad av.

Efter dragluckan finns ett litet plåtlock som sitter under avslutningen av det rostfria röret som går upp i skorstenen. Sotaren berättade att det fanns ett hål i locket som han inte tyckte borde vara där. Själv har jag aldrig sett eller känt till detta då det inte går att se, pannan är ju i vägen om man försöker trycka in skallen där. Då man känner med fingret sitter hålet centrerat i mitten och är c:a 20 mm i diameter.

Se bilden nedan. Hålet sitter alltså under röret som går upp mot skorstenen till vänster

https://www.pixeltopic.com/image/wjtghdqrztavumy/

Jag kan inte fatta vad hålet gör där. Har det med draget att göra? Tidigare husägare eldade med olja och då fanns det ingen draglucka. Kan hålet ha agerat "draglucka" för oljebrännaren och blivit kvar trots att en separat draglucka monterades i samband med pelletsbrännaren?

Jag lät göra en justering av brännaren för nåt år sedan av en av Värmebaronen auktoriserad kille. Allt skedde enligt konsten alla regler och jag fick ett snyggt protokoll efteråt. Tydligen gick det fint att ställa in brännaren trots detta hål.

Vad göra? Sotaren sa att då han sotade uppifrån taket och sen kom ner i pannrummet kände han att det luktade sot, något det inte borde göra enligt honom. (Ingen sotare har någonsin sagt detta tidigare) Det var då han upptäckte hålet. Då sotet mest faller nedåt känns det ju lite dumt att ha ett hål i fallriktningen, men jag kan inte påstå att det var speciellt mycket sot på golvet bakom pannan, trots att hålet troligtvis funnits där många år.

Nån som vet?
CTC 1100 Miljö (c:a 1995), Viking Bio (2006). Mafa 300, Pellets från BioNorr 8 mm. 150 kvm 1,5 plansvilla + 15 kvm garage
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hål under lock?

Inlägg av Stegatorparn »

Jag vet ju inte varför just din skorsten har ett hål, men man kan väl ge sig på en kvalificerad gissning.
En stålskorsten har ju inte samma möjlighet att suga upp regnvatten som en murad skorsten. Även i en murad skorsten kan det sippra fram vatten ur en sotlucka vid häftiga regn. Det har jag själv erfarenhet av innan jag skaffade insatsrör.
Så jag tror att det är ett dräneringshål för att slippa få in vatten i pannan, för det vill man inte, speciellt om skorstenstoppen saknar regnskydd.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Duetten
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: tor 15 nov, 2007 22:09
Ort: Umeå

Re: Hål under lock?

Inlägg av Duetten »

Du kan nog ha rätt i att det är ett dräneringshål, har inte tänkt i de banorna men visst kan det stämma. Hur som helst har det funnit där hela tiden och tydligen inte påverkat inställningen av draget.
CTC 1100 Miljö (c:a 1995), Viking Bio (2006). Mafa 300, Pellets från BioNorr 8 mm. 150 kvm 1,5 plansvilla + 15 kvm garage
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Hål under lock?

Inlägg av Eldvin »

Det är ett dreneringshål. När man kör olja så kan man ha torr drift eller komdenserandande. Vid kondenserande så satt man en slang ner i en plasthink med nått som bröt ner de sura kondensvattnet och ledde ut i avloppet. Kommer du åt så sätt i en plugg av nått slag.
Skriv svar