Esbe shuntautomatik går inte in i automatläge?

Skriv svar
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Esbe shuntautomatik går inte in i automatläge?

Inlägg av FRS05 »

Skulle dra igång värmen idag men min esbe shunt, crc 121, vill inte gå in i automatläge. Någon som vet varför det kan trilskas? Drog ut ringen till sitt yttersta läge och satt den på "noll" när jag stängde av värmen i våras. Har inte rört den sedan dess så förstår inte varför den inte går att trycka in någonstans på skalan nu.

Det är egentligen inte en crc 121 jag har utan budget varianten av den utan flashig inställning av rumstermostaten. Jag har bara ett vred men den fungerar likadant som crc121 med shuntmotorn...
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Esbe shuntautomatik går inte in i automatläge?

Inlägg av FRS05 »

Problem löst...
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
karlsson-peter
Prima virke
Inlägg: 54
Blev medlem: sön 19 aug, 2012 17:44

Re: Esbe shuntautomatik går inte in i automatläge?

Inlägg av karlsson-peter »

Tack, då vet alla andra hur man gör om samma problem skulle uppstå

Använd inte citering vid svar rakt under det inlägg som avses. Forumet blir då både svår läst och oöverskådligt om "alla" gör på Dett a vis. Citeringen borttagen. / Roli moderator
Nibe Pellux 200
Nibe NB20
Eberle INSTAT+ 868
Eberle INSTAT 868-A1A
Hafa Midi


Inte intresserad av annan dragbegränsare
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Esbe shuntautomatik går inte in i automatläge?

Inlägg av Roli »

Håller med ovanstående. En "liten" förklaring på vad som felade hade inte varit fel....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Esbe shuntautomatik går inte in i automatläge?

Inlägg av FRS05 »

Anledningen till att jag skrev "problemet löst" endast var därför att jag hade väldigt ont om tid. Ville inte att någon här skulle ödsla någon energi på det. Jag brukar ALLTID skriva vad lösningen var på mina problem i alla forum jag skriver i.

Problemet var att "spåret" innanför ratten och som den skall gå in i för att komma i sitt innersta läge/automatläget hade hamnat utanför ena ändläget. Spåret hade hamnat någon millimeter utanför max tempen så jag fick lirka och trycka i ratten en hel del för att den skulle falla ner i "spåret". Hade annars fått lossa på skruven bakom ratten och justerat in det hela. Hur "spåret" hamnat där det var är för mig dock fortfarande en stor gåta.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Skriv svar