Kontinuerlig drift eller ladda tanken?

phraggel
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 24 okt, 2017 21:28

Kontinuerlig drift eller ladda tanken?

Inlägg av phraggel »

Hej, ny på forumet och tack för insläpp!

Varning för långt inlägg, men jag har grubblat endel på detta!

Jag och min sambo flyttade nyligen till ett hus med kombinerad Solvärme-Pelletsanläggning. Fram tills för några veckor sedan har allt flutit på bra med att bara köra sol och toppa med lite el om det behövs, men nu börjar det ju bli lite kallare så det faktiskt känns värt att köra pelletspannan, så jag har kört ett par veckor och nu förstått lite hur den jobbar.

Systemet ser nästan ut som nedan:

Bild

(Hämtat härifrån: http://www.aquasol.se/docs/installation ... 091127.pdf)
Systemet för värmestyrning är som det som är beskrivet i länken.
Men i det system jag har så är brännaren en Bequem 20D i en Bionet-panna.

Det som skiljer mitt system från ovan (och i den länkade PDF:en) är däremot följande:
• Pannan och expansionskärl står med pelletsförråd i ett garage utanför på gården med kulvert in till hus. Tank och all annan värmestyrning finns i huset. Enda kommunikationen mellan hus+panna är att värmestyrningen vet panntemp och därigenom kan styra laddpumpen i punkt 8 ovan (som också sitter inne). Laddpumpen startar idag två grader under pannans börtemp. Så det finns givarkablar i kulverten in till huset (och flera oanvända vad jag kan se).
• Vid pannan sitter en Laddomat 21, öppningstemp 76 grader om jag förstår hur den fungerar rätt (den börjar ladda in till tanken vid denna temperatur). Laddomaten styrs bara med manuell brytare på pannan, ingen rökgasstyrning finns.
• Idag jobbar pannan med en börtemp på 76 grader och hysteres 5 grader. Eftersom lite förluster försvinner i kulverten så brukar tanken stanna på temp 72 grader i toppen och 69 grader i mitten på tanken (detta när det är när utetempen är som nu nån grad över nollan). Just nu verkar det som att pannan går upp i driftläge låg ungefär en gång i timmen och går i tio minuter till en kvart. Glödhållning är satt på 60 minuter och just nu kör inte pannan med någon tankdiff. Tempen på toppgivaren går sällan under 69 grader och mittgivaren brukar ligga kring 60 grader när pannan påbörjar en ny laddcykel. Bottengivaren i tanken ligger i princip alltid kring 25 grader, dvs kring returtempen från golvvärmesystemet

Nu till mina problem och vad jag ska försöka hitta en lösning på (och därför hör mig för med er som har mer samlad erfarenhet):
• En solig höstdag så laddar faktiskt solen relativt sett mycket värme till tanken. Detta förstörs dock lite av att pannan i princip ändå startar och går en stund och laddar toppen till mitten av tanken en gång i timmen med i princip 70-gradigt vatten. Jag behöver inte 70-gradigt vatten eftersom 45 är absolut max vad som går ut i golvvärmen (den är inställd på att skicka ut 34 grader vid 0 graders yttertemp.
• Jag kan förstå att om värmebehovet är stort i huset så att pelletspannan behöver gå mer eller mindre konstant så vore det vettigt att ha en sån lösning jag har nu. Men just nu känns det som att husets värmebehov ganska rejält understiger driftläge låg på pannan. Huset är inte många år gammalt och jag upplever det som att det är rätt välisolerat. Vi körde som sagt på el fram tills någon vecka sedan och jag hade bara 3kW effekt (steg 1) påslaget, men jag kan se på husets elförbrukning att elpatronen långt ifrån gick hela tiden.

Jag har funderat på ett par möjliga lösningar på detta:
• Jag skulle kunna programmera pannan att gå med tankdiff för att istället ladda tanken mer cykliskt. Problemet med det är att pannan efter en avslutad laddning ändå inte kommer förstå när det ska laddas igen och att laddomaten ändå går. Alltså skulle jag behöva ha rökgasstyrning eller något annat för den, det är väl iofs inte så svårt att ordna.
• En annan lösning är att använda en av de oanvända signalkablarna för att skicka mittgivarsignalen på tanken istället till pannan och låta den jobba mot ett börläge på säg 60 grader och tankdiff 15. Brännaren har ju överhettningsskydd så det borde gå ändå utan kokningsrisk, jag skulle dock ha samma problem med laddomaten och behöva rökgasstyrning av den så den inte står och går långa perioder när bränning inte sker. Kanske ett mindre problem iofs, med tanke på att jag då skulle styra på tanken istället.
• Den sista lösningen som jag funderar på, men som innebär mest jobb, är att använda värmestyrningen i husets möjlighet att starta/slå av hela pannan beroende på programmerbar start- och stopptemperatur på tankens mittgivare (finns bekskrivet i pdf). Detta skulle dock kräva att jag drar en 220V kabel för styrning av kontaktor i pannrummet när pannan ska gå. Fördelen är att då slår ju även laddomaten ifrån när tillräckligt mkt värme finns i tanken ändå. Läser jag instruktionen för mitt system rätt så kanske detta är mest rätt lösning.

Som det är just nu känns det lite som slöseri att låta pannan starta och gå, värma kulvert och toppa tanken från 60 till 70 grader, det går ju väldigt fort, typ 10-15 minuter iofs, men känns som att det vore vettigare att låta mittgivaren i tanken falla ner till 45 grader åtminstone innan en ny laddcykel påbörjas.
Vad har ni för erfarenheter? Vad vore effektivast, givet att mitt hus inte verkar ha så stort värmebehov (i alla fall kring nollgradigt ute)? Och vilken lösning skulle ni välja av de tre ovan?
Programmera tankdiff, styra på mittgivare i tank eller låta värmestyrningen starta hela pannan?
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: Kontinuerlig drift eller ladda tanken?

Inlägg av higgis »

Jag är ingen expert har heller ingen solvärme men jag har satt en sådan här http://ekontroll.com/styrboxar/termosta ... ingar/tk1b i min tank sen har jag kopplad ladomaten till att starta och stänga när brännaren går.
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
phraggel
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 24 okt, 2017 21:28

Re: Kontinuerlig drift eller ladda tanken?

Inlägg av phraggel »

Tack för tipset!

Ska fundera lite på det, för det kan ju fungera för mig eftersom jag har signalkablar mellan garaget och tanken som inte används idag, då kan jag ju bara förlänga dessa givare dit. Det som jag helst vill undvika är att behöva dra en 240 styrspänning från huset ut till garaget, kan tänka mig att just det blir lite knepigt...
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Kontinuerlig drift eller ladda tanken?

Inlägg av Stegatorparn »

Har du två laddpumpar som går i serie, en vid tanken och en i laddomaten?

Med tanke på tillgången på varmvatten samt legionellaproblem bör temperaturen i tanktoppen inte vara lägre än 55° - 60°.

Brännaren styrs av en panngivare som normalt sitter i pannan men som vid eldning mot ackumulator bör placeras i mitten på tanken. I ditt fall kan en lösning vara att flytta givaren till tanken och ställa in brännaren för tankdiff.
Nu vet jag inte vilken typ av givare brännaren har, men om förlängningskablarna har minst 1,0 mm2 area borde det inte kabelresistansen påverka nåt nämnvärt.

Det går också att styra brännaren från Aquasol-styrningen genom att utgången för pelletspanna styr ett relä som i sin tur kopplar in motstånd med resistans motsvarande start och stopp över brännarens panngivaringång. Lämpliga resistanser mäter man fram över panngivaren vid aktuella panntemperaturer.

Borde gå att samköra laddningspumparna med mellanrelä, annars är ju rökgastermostat ett enkelt sätt att lösa problemet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Eee
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 19 mar, 2017 04:03
Ort: Kalmar

Re: Kontinuerlig drift eller ladda tanken?

Inlägg av Eee »

Hej,
Jag har samma uppsättning som du men med lite andra fabrikat. Jag styr min brännare från solstyrningen med hjälp av ena relä utgången där. Givetvis kopplat via överhettningsskyddet på pannan.

Låter panna starta på 50 grader och stoppa på 80 grader i tank toppen. Dvs att det är ointressant vad pann temperaturen är, utan vad som man har och får i tanken. Samma utgång styr laddomaten. När pannan stoppar är i princip hela tanken 80grader. Använder topp tempen för det är den som styr om jag har varmvatten eller inte.

Nackdelen är att systemet är lite trögt på hösten när det är långt mellan eldningarna och pannan har blivit kall, man får testa sig fram till vilka temperaturer som man behöver använda sig av.

Tror inte du behöver vara rädd för legionella om du kommer under 55 grader ibland, du har varmvatten slinga, dvs inget stillastående vatten. Men att alltid bara jobba mot 45 är lite lågt.
IVT GEO 512 -(19) 170m brunn, Värmeväxlare pool, 150kvm 1,5 plans hus, Kalmar.

Tidigare: NibeCity, Vikingbio (-06) s, 500l tank, dubbla varmvattenslingor, laddomat 11-60, planasolfångare öst/väst 12kvm.
phraggel
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 24 okt, 2017 21:28

Re: Kontinuerlig drift eller ladda tanken?

Inlägg av phraggel »

Hej,

Ledsen för segt svar från mig!
Men tack för alla svar!

Enklast är nog som ni säger att utnyttja koppla in en givare till i tanktoppen (har faktiskt en extra) och styra pannan på det!

Ska prova det i helgen! Återkommer med hur det går!
phraggel
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 24 okt, 2017 21:28

Re: Kontinuerlig drift eller ladda tanken?

Inlägg av phraggel »

Hej igen,

Kopplade om så jag styr på temperaturen i tanktoppen, det verkar fungera att köra med tankdiff.
Ska bli spännande när jag kommer hem från jobbet ikväll och se hur mkt pellets som gått senaste dygnet, om det nu blivit någon minskning.

Det verkar däremot som att jag kommer behöva skaffa en rökgastermostat ändå för Laddomaten började skicka in lite kallare vatten när eldningen var klar så skiktningen blev konstig (hade 75 grader i tanktopp och 80 på mittgivaren en kvart efter eldning och det känns ju lite konstigt).

Jag har faktiskt ingen aning varför min anläggning både har laddomat och en laddpump vid tanken. Tankens laddpump skulle jag ju kunna styra så att den aldrig går om laddomaten kör (eller ställa så att den bara går om det finns risk för kokning i pannan). Då undviker jag, antar jag, att skicka kallt vatten rätt in i pannbotten utan låter laddomaten sköta det istället... En rökgastermostat går ju inte på många hundra har jag sett så det får bli en sån.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Kontinuerlig drift eller ladda tanken?

Inlägg av Stegatorparn »

Tankens laddpump är förmodligen onödig. Laddomatens pump klarar ju jobbet i alla andra anläggningar.
Testa att bara stänga av den.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: Kontinuerlig drift eller ladda tanken?

Inlägg av higgis »

Jag provade att montera en rökgastermostat men tyckte att det var svårt att få tillräcklig värme i rökröret för att starta och stänga den, så jag kopplade ladomaten på brännaren få ju inte ut dom sista graderna ur pannan när den stannar men vet att den starta när brännan går igång.
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Kontinuerlig drift eller ladda tanken?

Inlägg av AndersAA »

Jag har en laddpanna med en liknande systemlösning som din. Har följande lösning som jag är nöjd med.
En givare monterad mitt i tanken som sluter en termostat med fritt inställbar hysteres. Idag är den inställd på 40- 65C. Eftersom min laddomat öppnar vid 72C så ligger tanktoppen på ca 72C och den laddas alltså till dess att 65C i mitt fall uppnås i mitten av tanken. Genom att ändra stopptemp så kan jag välja hur mycket jag vill att tanken ska laddas. Laddpumpen styrs av en panntermostat Atmos original som är ställd så att pumpen stoppar när panntemperaturen sjunkit något vid stopp. Laddpumpen går ca 10-15min efter brännarstopp, då brukar panntempen ligga på kanske 65C.
Mvh Anders
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
phraggel
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 24 okt, 2017 21:28

Re: Kontinuerlig drift eller ladda tanken?

Inlägg av phraggel »

Tack för alla svar!

Efter mkt testande fram och tillbaka så kunde jag i helgen till slut förstå hur det fungerar (eller inte fungerar). Av någon anledning så beter sig laddomaten rätt besynnerligt i min anläggning. Har nu monterat rökgasgivare och det verkar fungera som det ska, däremot trycker laddomaten värme i båda rören in mot tanken när den drar igång. Innan laddomaten startar så kan jag känna att när pannan börjar bli varm så blir röret in mot tanken varm, medan röret från tanken är kallt, antar att det beror på självcirkulationen. När laddomaten startar av rökgasgivaren så blir båda rören varma direkt. Jag tänker att det måste vara något fel antingen på termostatpluggen eller backventilen för att det ska bli på det viset. Ingen värme hamnar i tanken förrän laddpumpen inne vid tanken startar på grund av att tempen ute vid pannan blir tillräckligt hög.

Försökte montera bort pluggarna på laddomaten, men det var ju inte det enklaste, så jag kommer nog få gå den långa vägen och montera bort hela laddomaten och kolla termostatplugg och backventil, unionventilerna verkar fungera som de ska (testade genom att stänga dem och öka trycket i laddomaten med påfyllningen och manometern ökade inte förrän jag öppnade en av ventilerna), men ja, det företaget får jag nog lägga på hyllan till i vår när solvärme+el kan ge värme under några dagar eftersom jag antar att jag kan behöva hålla på lite grann med laddomaten och få hem reservdelar om det behövs. Tack och lov verkar det som att det är ganska lätt att få hem alla tänkbara reservdelar även till en gammal laddomat 21 så det är ju skönt.. :)

Just nu "funkar" ju anläggningen skapligt, men jag misstänker att på grund av att backventil och eller termostatplugg inte fungerar som de ska så finns nog risk för att en hel del märklig självcirkulation i anläggningen, det blir ju värme som mer eller mindre försvinnner i kulverten in till huset, så optimalt är det ju inte... Går drygt en säck pellets om dagen nu när vi har någon plusgrad ser det ut som och det tycker jag är ganska mkt, värmer 150 kvm med framledningstemp 33 grader vid 0 ute.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Kontinuerlig drift eller ladda tanken?

Inlägg av Stegatorparn »

Det första som slår mig när jag läser ditt inlägg, är din Laddomat 21 rätt kopplad?
Det låter som tankbottenanslutning och pannbottenanslutning är växlade.
https://www.maskinisten.net/userpix/533 ... 417430.jpg
Ett foto kunde lösa mysteriet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
phraggel
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 24 okt, 2017 21:28

Re: Kontinuerlig drift eller ladda tanken?

Inlägg av phraggel »

Hej igen,

Nu har jag tagit bild på laddomaten och pannan, jag tror det bör vara rätt inkopplat om jag förstår det rätt.
Röret på högersidan in i laddomaten kommer från tanken inne, ovanpå från pannkretsen som är delad med inloppet in till huset och tanken, och den sista ser man ju på bilden går in i pannan:

Bild

Edit: förminskade bilden..


Vad mer kan det annars vara? Avluftning som inte fungerar som det ska? Gurglar till när man startar laddomatpumpen har jag märkt...
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Kontinuerlig drift eller ladda tanken?

Inlägg av Stegatorparn »

Onekligen rätt kopplat.
Borde vara backventilen som inte håller tätt när pumpen startar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
phraggel
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 24 okt, 2017 21:28

Re: Kontinuerlig drift eller ladda tanken?

Inlägg av phraggel »

Nej det kan nog vara så, lite irriterande då det också kan medföra att om värme finns i tanken så kan det självcirkulera åt fel håll om pannan är kallare än värmen i toppen på tanken...

Men men, får vänta tills i vår när jag kan montera ner och ordna med laddomaten.

Tack för all hjälp!
Skriv svar