Brännare går igång ofta

Skriv svar
HankBro
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 10 mar, 2018 18:20

Brännare går igång ofta

Inlägg av HankBro »

Efter första vintern i huset med med pelletseldning med en ecotec A3 funderar jag om den går igång lite väl ofta och att det inte är optimalt inställt.

Ackumulatortanken är inställd att hålla 60 grader. Då temperaturen sjunker strax under går brännaren igång vilket ger många uppstarter under ett dygn.
Jag misstänker att detta är oeffektivt och att bättre vore om graderna i ackumulatortanken fick sjunka 10-15 grader innan brännaren går igång.

Värmen på vattnet ska ju fört upp i ca 70-grader innan det börjar ladda över. För att komma upp i denna temp krävs ju att brännaren går ett tag och går åt mycket energi, bara för att sedan ladda upp tanken några grader.
När väl det väl börjat ladda över borde det ju vara bättre att kunna trycka över mycket vatten ist för att slå ifrån bara för att strax igen behöva gå igång?

Det är även endast den övre delen av tanken (övre mätaren) som kommer upp i 60 grader, de två undre tempmätarna liger på runt 40-50 grader.


Är det någon som har någon bra input kring detta vore det fint!
BrokenArrow
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 15 sep, 2012 15:19

Re: Brännare går igång ofta

Inlägg av BrokenArrow »

Välkommen till Pelletsforum!

Berätta lite mer ur ditt system ser ut:
Panna, brännare, storlek på tank etc.
Hur bereds varmvatten?
Varifrån tas värme till element/golvvärme?

Lägg gärna in lämplig information i din signatur.
Janfire Flex-A, Norrahammar 2204, KW SID 012
AC-län
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Brännare går igång ofta

Inlägg av xdigger »

Den brännaren går på underhållsglöd så den går ofta bara på grund av det, när man kör underhållsfyr så tror jag det är bättre att brännaren startar ofta då den ändå glöder hela tiden. Det är i alla fall mina erfarenheter av samma brännare.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Skriv svar