Varmvattnet kommer och går

Skriv svar
TMA-1
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 15 apr, 2018 20:33

Varmvattnet kommer och går

Inlägg av TMA-1 »

Tjenare.

Har en NIBE Pellux pelletspanna och har börjat få problem med att varmvattnet kommer och går.
Oftast kommer vamvattnet först som vanligt, sen försvinner det efter ett tag. Sen är det kallt och har man tur kommer det ibland tillbaka efter ett tags spolande. Men det känns verkligen slumpmässigt.

Vad kan detta vara? Är det något som känns igen? Jag är ganska okunnig gällande detta.

Här är en bild på hela pannan.

Bild
Miramithe
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 18 jun, 2017 16:50

Re: Varmvattnet kommer och går

Inlägg av Miramithe »

Spontant så kan det vara blandningsventilen. Skruva den fram och tillbaka ett par ggr och se om det blir bättre.
TMA-1
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 15 apr, 2018 20:33

Re: Varmvattnet kommer och går

Inlägg av TMA-1 »

Tack för ditt svar. Jag antar att du syftar på den svarta ratten jag ringat in på bilden?
Bild

Jag upptäckte dock att efter jag spolat varmvatten i kranen och det blivit kallt så blir röret precis under den inringade ventilen också kallt vilket borde indikera att det är kallt vatten INNAN ventilen? Vilket också borde betyda att problemet sitter någonstans tidigare? Tänker jag rätt?

Använd inte citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Forumet blir då både svårläst och oöverskådligt. Citering borttagen. / Roli moderator
Shokker
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 08 dec, 2010 23:01
Ort: Älvsjö, Stockholm

Re: Varmvattnet kommer och går

Inlägg av Shokker »

Har Nibe Pellux, ser dock inte riktigt lika ut som din, men har haft liknande problem. I mitt fall var det nån magnetkontakt i pannan som ska öpnna/stänga när man vrider på varmvattnet som strulade. Den behövde rengöras så funkade allt igen.
Nibe Pellux 2007, Viking Bio 20 2018, Tigex 25, Veckoförråd. Laxå pellets 8mm. 1-plans tegelvilla 90m2 + 90m2 källare i Stockholm.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Varmvattnet kommer och går

Inlägg av rod02 »

I min skållninsskddsventil sitter en termostat patron. Som behöver bytas ibland. Eller som här bara slopas. Risk för skållning finnes...

https://www.rinkabyror.se/artikel/esbe- ... ventil-15/

Bild
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Varmvattnet kommer och går

Inlägg av Stegatorparn »

Kommer det kallt vatten till blandningsventilen är det sannolikt att felet ligger i flödesvakten eller den interna cirkulationspumpen.

Kan bli beläggningar på flödesvaktens vattenberörda delar som gör att det kärvar och hindrar mikrobrytarens funktion. Kontrollera att det kommer fram ström till pumpen när varmvatten tappas.
Om ventilen behöver tas isär, ska tappvattnet till pannan stängas av.

Cirkulationspumpen kan ha svårt att starta om den är ställd på lägsta hastigheten. Ställ upp den ett steg för bättre startmoment. Eventuellt kan pumpaxeln behöva hjälpas igång med en skruvmejsel. Se i pannans instruktionsbok. Täck över elektroniken med plast då det kan komma några droppar.

För att komma åt pump och flödesvakt behöver pannans front med elektronik fällas fram.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
TMA-1
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 15 apr, 2018 20:33

Re: Varmvattnet kommer och går

Inlägg av TMA-1 »

Tusen tack alla för era svar. Nu har jag lite att kolla upp in helgen. Återkommer med resultat.
TMA-1
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 15 apr, 2018 20:33

Re: Varmvattnet kommer och går

Inlägg av TMA-1 »

Tjenare.

Ville bara meddela att det var flödesvakten som var problemet om någon annan stöter på liknande problem.

Tack igen för alla svar.
DLS
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 25 okt, 2012 13:28
Ort: Vingåker

Re: Varmvattnet kommer och går

Inlägg av DLS »

Jag verkar ha fått samma problem.
Kunde man rengöra flödesvakten eller måste man köpa ny?
Jobbar som: Drifttekniker Katrineholms Kraftvärmeverk
114+114kvm byggt 1976.
Villapanna: Nibe Pellux
Brännare: Janfire Flex
Pellets som jag kör: Hälleforsnäs Pellets
Pellets som jag kört: Booforssjö, Bioenergi, Rindi, ABG pellets, Fågelfors.
Shokker
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 08 dec, 2010 23:01
Ort: Älvsjö, Stockholm

Re: Varmvattnet kommer och går

Inlägg av Shokker »

Det ska funka bra att enbart göra rent den.
Nibe Pellux 2007, Viking Bio 20 2018, Tigex 25, Veckoförråd. Laxå pellets 8mm. 1-plans tegelvilla 90m2 + 90m2 källare i Stockholm.
DLS
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 25 okt, 2012 13:28
Ort: Vingåker

Re: Varmvattnet kommer och går

Inlägg av DLS »

Behöver man plocka bort den o rengöra i själva röret eller är det elektroniken på utsidan som behöver rengöras från oxidation?
Jobbar som: Drifttekniker Katrineholms Kraftvärmeverk
114+114kvm byggt 1976.
Villapanna: Nibe Pellux
Brännare: Janfire Flex
Pellets som jag kör: Hälleforsnäs Pellets
Pellets som jag kört: Booforssjö, Bioenergi, Rindi, ABG pellets, Fågelfors.
Shokker
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 08 dec, 2010 23:01
Ort: Älvsjö, Stockholm

Re: Varmvattnet kommer och går

Inlägg av Shokker »

Rörisen som var hos oss gjorde bara rent röret om jag minns rätt. Han gjorde inget med elektroniken.
Nibe Pellux 2007, Viking Bio 20 2018, Tigex 25, Veckoförråd. Laxå pellets 8mm. 1-plans tegelvilla 90m2 + 90m2 källare i Stockholm.
DLS
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 25 okt, 2012 13:28
Ort: Vingåker

Re: Varmvattnet kommer och går

Inlägg av DLS »

Tack för infon 👍
Jag fick igång min pump genom att knacka på ventilen. Testade 4-5 gånger sen o då starta pumpen direkt.
Men slutar den funka igen så plockar jag bort vakten o rengör den.
Jobbar som: Drifttekniker Katrineholms Kraftvärmeverk
114+114kvm byggt 1976.
Villapanna: Nibe Pellux
Brännare: Janfire Flex
Pellets som jag kör: Hälleforsnäs Pellets
Pellets som jag kört: Booforssjö, Bioenergi, Rindi, ABG pellets, Fågelfors.
Skriv svar