Forumindex   FAQ   Sök  
Bli medlem  Logga in
Forumindex ALLMÄNT PELLETS - Eldning, Brännare, Pannor, Allmänt

Varmvattnet kommer och går

Varmvattnet kommer och går

Inläggav TMA-1 » sön 15 apr, 2018 21:03

Tjenare.

Har en NIBE Pellux pelletspanna och har börjat få problem med att varmvattnet kommer och går.
Oftast kommer vamvattnet först som vanligt, sen försvinner det efter ett tag. Sen är det kallt och har man tur kommer det ibland tillbaka efter ett tags spolande. Men det känns verkligen slumpmässigt.

Vad kan detta vara? Är det något som känns igen? Jag är ganska okunnig gällande detta.

Här är en bild på hela pannan.

Bild
TMA-1
Frö

Re: Varmvattnet kommer och går

Inläggav Miramithe » sön 15 apr, 2018 21:24

Spontant så kan det vara blandningsventilen. Skruva den fram och tillbaka ett par ggr och se om det blir bättre.
Miramithe
Späd planta

Inläggav TMA-1 » sön 15 apr, 2018 22:18

Tack för ditt svar. Jag antar att du syftar på den svarta ratten jag ringat in på bilden?
Bild

Jag upptäckte dock att efter jag spolat varmvatten i kranen och det blivit kallt så blir röret precis under den inringade ventilen också kallt vilket borde indikera att det är kallt vatten INNAN ventilen? Vilket också borde betyda att problemet sitter någonstans tidigare? Tänker jag rätt?

Använd inte citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Forumet blir då både svårläst och oöverskådligt. Citering borttagen. / Roli moderator
TMA-1
Frö

Inläggav Shokker » mån 16 apr, 2018 09:35

Har Nibe Pellux, ser dock inte riktigt lika ut som din, men har haft liknande problem. I mitt fall var det nån magnetkontakt i pannan som ska öpnna/stänga när man vrider på varmvattnet som strulade. Den behövde rengöras så funkade allt igen.
Nibe Pellux 2007, Viking Bio 20 2018, Tigex 25, Veckoförråd. 1-plans tegelvilla 90m2 + 90m2 källare.
Shokker
Frö

Inläggav rod02 » mån 16 apr, 2018 10:30

I min skållninsskddsventil sitter en termostat patron. Som behöver bytas ibland. Eller som här bara slopas. Risk för skållning finnes...

https://www.rinkabyror.se/artikel/esbe- ... ventil-15/

Bild
Egor duplomat D1F 1978 Pellex 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
rod02
Pannrumshärskare!

Inläggav Stegatorparn » mån 16 apr, 2018 16:09

Kommer det kallt vatten till blandningsventilen är det sannolikt att felet ligger i flödesvakten eller den interna cirkulationspumpen.

Kan bli beläggningar på flödesvaktens vattenberörda delar som gör att det kärvar och hindrar mikrobrytarens funktion. Kontrollera att det kommer fram ström till pumpen när varmvatten tappas.
Om ventilen behöver tas isär, ska tappvattnet till pannan stängas av.

Cirkulationspumpen kan ha svårt att starta om den är ställd på lägsta hastigheten. Ställ upp den ett steg för bättre startmoment. Eventuellt kan pumpaxeln behöva hjälpas igång med en skruvmejsel. Se i pannans instruktionsbok. Täck över elektroniken med plast då det kan komma några droppar.

För att komma åt pump och flödesvakt behöver pannans front med elektronik fällas fram.
BioBjörn 18 -14, VB Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Stegatorparn
Pannrumsmonster!!

Inläggav TMA-1 » tis 17 apr, 2018 09:36

Tusen tack alla för era svar. Nu har jag lite att kolla upp in helgen. Återkommer med resultat.
TMA-1
Frö

Inläggav TMA-1 » lör 05 maj, 2018 19:49

Tjenare.

Ville bara meddela att det var flödesvakten som var problemet om någon annan stöter på liknande problem.

Tack igen för alla svar.
TMA-1
Frö

Återgå till PELLETS - Eldning, Brännare, Pannor, Allmänt