Ny med pellets!

Skriv svar
pjotr2k
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 16 sep, 2018 23:24

Ny med pellets!

Inlägg av pjotr2k »

Hej!

Jag har precis flyttat in i ett hus med pellets.
Jag är totalt novis på detta och många frågor har snurrat i huvudet på mig.

Kan ta det lite från början.

Testkörde systemet lite under sommaren och det fungerade bra i ca 2 veckor, fick problem med matninen.
ringde föregående ägare och han sa att det behöver matas fram ordentlig så tvångsmata matarskruven,
fine gjorde detta och det verkade fungera.

Någon dag senare så började systemet tjuta igen och jag tänkte då tvångsmatar jag fram igen..
detta fungerade i ca en timma och sedan så var det dags igen....
tvångsmatade fram och det fungerade i ca 5 min.
samma visa några gånger till och det bara pep efter en stund.

Servade maskineriet och det visade sig att motorn var kass tom jag kunde se problemet (plasten hade spruckit runt motorn och det var gnistbildning innuti.

Servicekille som var väldigt professionell och duktig bytte motor, motor fläkt och vingar ( de som matar ner pelletsen). Åter till servicekillen han var väldigt bra och kunnig och jag fick mycket tips och råd, efter detta känner jag mig lite mer bekväm med systemet.

Men nu till mitt problem och det som skapat mig mycket funderingar i Fredags 14/9 så började det helt plötsligt ryka in från öppna spisen (spjället var helt öppet då vi använt spisen dagfen innan och jag inte stängt detta efter det).

Men min fru blev väldigt orolig angående detta och jag gjorde som vilken god man som helst för att hålla frun nöjd började med att ringa sotarn och även sotarns jour utan framgång för att där efter ringa till räddningstjänsten för att rådfråga ( då man hört mycket om soteld etc).
Räddningstjänst ledarn sa att det inte lät som någon fara då det ej mullrade i skorssten eller lät något nämnvärt därifrån.

Och som sagt inga konstigheter under kvällen och lördagen gick åt till att leta info om detta, hittade massvis med trådar där de flesta trådar pekar på att vi gjorde mat samtidigt och hade på fläkten i köket vilket kan skapa undertryck och därav detta fenomen.

Efter lite googlande så hittade jag hit och det verkar finnas väldigt mycket kunnigt folk här så ni får ursäkta mitt långa inlägg men jag har lite frågor runt allt detta som vi precis upplevt.

Fråga 1. Är detta ett vanligt fenomen att undertryck och även väder förutsättningar (som jag förstått genom att läsa runt) kan skapa denna effekt så att röken dras in i huset? Sotarn har sotat 17/4 enligt protokoll och sotarn har även varit här och sotat den öppna spisen runt 20/7.

Fråga 2. När jag läst runt så pratas det mycket om förbättringar för att få optimal förbränning etc och då kommer frågan om rökgas temperaturer etc upp hur kollar man sådant? Skrivs lite att för hög temperatur kan vara farligt och för låg är inte bra pga koldioxid ( om jag förstått det rätt).

Fråga 3. Fick från sotarn veta att det kan bli tjärbildning i skorstenen, speciellt om man använder pellets på sommaren, så följdfrågan är följdaktligen är det inte bra att köra med pellets på sommaren?

Detta var några av frågorna och det kommer säkerligen komma väldigt många fler nu efter att jag hittat detta forum som folk verkar prisa för användarnas kompetens :D

Lite små fakta om hus och utrustning.
Huset 109 + 114, Focus PE-20 med Ecotec A3 brännare och en OSO tank.

Hoppas ni orkade läsa och förstod allt :)

Mvh
Peter
Focus PE-20 (2010) enligt faktabladet för huset.
Ecotec Bioline 20 (2019)
ESBE CRB122 Trådlös
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Ny med pellets!

Inlägg av nyman »

Köra pellets på sommaren är väl dumt. Elberedare blir förmodligen billigare.
Tvångsmata pellets har jag aldrig hört talas om.
Pannan ska uraskas i de två övre facken varje vecka på vintern och askan tömmas i förbränningsrummet. Vanligt med tjärbildning med Ecoterc A3 då det finns dåliga inställningsmöjligheter. Titta in i rökröret med en lampa så ser du om det finns en blank tjärbeläggning (om rökröret är åtkomligt).

Nu när beg. brännare blivit så billiga på Blocket är det en bra ide att byta ut A3 mot en Ecotec A4 eller
Bioline 20 så får du en modern brännare med inställningsmöjligheter och all beskrivning så risken för tjärbildning och soteld bortfaller. Mindre pelletförbrukning lär det också bli.

Rökgastermometer finns här:
https://www.clasohlson.com/se/R%C3%B6kg ... 0#moreinfo
Beskrivning på pannan:
http://naturvarmese.ebutiken.biz/userfi ... e30[1].pdf
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Ny med pellets!

Inlägg av micke_932 »

1. Jadå, det förkommer, fast oftast luktar det bara, inte så vanligt att man får in rök (oftast på sommaren=dåligt drag i skorstenen), och ja, köksfläktar och skorstenar kan ge upphov till en del "intressanta" fenomen.

2. De flesta skorstenar brukar ha en max temp på 350 grader, om du går över det så är det inte bra, men det krävs rätt mycket för att en pelletsbrännare ska komma upp i dom temperaturerna, man ska nog inte se för mycket i rökgastempen, om den är "rimlig" och brännaren går bra så låt det vara, för låg temp kan ge mycket kondensvatten i skorstenen som inte är bra, det kan dessutom rinna tillbaka ner och in i pannan, man får kompromissa med en perfekt rökgastemperatur så går brännaren ofta illa så man får hitta ett läge där den trivs, som jag sa ovan, om tempen är "rimlig" och brännaren trivs med livet så låt det vara.

3. Bara pelletsbrännare som körs med underhållseld, brännaren som startar med tändelement funkar lika bra på sommaren* som på vintern, ingen skillnad, verkningsgraden blir låg på sommaren då den mesta värmen går åt till att hålla vattnet varmt i pannan, fördelen är att skorstenen mår bra av att eldas och gamla hus som vill ha varm murstock mår också bättre.

* Man får för det mesta sämre drag genom panna och skorsten på sommaren vilket inte alla pelletsbrännare är jätteroade av.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
pjotr2k
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 16 sep, 2018 23:24

Re: Ny med pellets!

Inlägg av pjotr2k »

Hej, tack för svaren visste att jag skulle få bra hjälp här :)

Då vet jag att det inte är helt ovanligt att detta fenomenet kan framkomma vid väder förändringar etc.

A3 brännaren har just haft service och dom bytte motorn och vingarna så det känns inte riktigt aktuellt att byta nu när den fungerar.

Men jag blir ju lite orolig för att det är lättare att det kan bli soteld etc med denna typ av brännare, vad kan jag själv göra för att motverka detta förutom det uppenbara att sota och sköta om pannan och brännaren.

Sedan så känns de båda svaren på om man skall köra på sommaren eller ej är lite för och emot.

Är det lättare för tjärbildning pga att man bara värmer vattnet och att det tar längre tid mellan start och stoppen på sommaren? Och varför skulle det bli mindre tjärbildning isf om man har eg. En A4/Bioline 20? Är det pga hur dom tänder?(om jag tolkar inläggen rätt, elektronisk mot element).

Stort tack för att ni tar er tid att svara på frågor från en novis!

Mvh
Peter
Focus PE-20 (2010) enligt faktabladet för huset.
Ecotec Bioline 20 (2019)
ESBE CRB122 Trådlös
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Ny med pellets!

Inlägg av nyman »

Vilken brännare som helst som går på tomgång hela sommaren ger upphov till tjära då det inte blir tillräckligt varmt i förbränningskoppen för att få fullständig förgasning av pelletsen. Ska det bli fullständig förbränning så måste effekten upp till 10-11 kW i de flesta brännare. 11 kW räcker för mig om det är 23 grader kallt ute.
Därför är brännare konstruerade efter 2001 av typ start och stopp.
Elberedare blir billigare och bekvämare helt enkelt.

Motorn och vingarna är bra att ha som resevdelar till en Bioline för antagligen passar de, går ju att kontrollera på eldkraft.se om det är samma delar. En gammal A3 är också bra att ha om den nyare brännaren stannar.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Ny med pellets!

Inlägg av micke_932 »

Är det lättare för tjärbildning pga att man bara värmer vattnet och att det tar längre tid mellan start och stoppen på sommaren? Och varför skulle det bli mindre tjärbildning isf om man har eg. En A4/Bioline 20? Är det pga hur dom tänder?(om jag tolkar inläggen rätt, elektronisk mot element).
Om brännaren startar och går tills det är varmt i pannan (och den går tillräckligt länge) och sedan stannar för att nästa gång sedan starta med tändelement så minimerar du risken för tjära, om du har en brännare som går upp till maxtemp och sedan går över till "underhållseld" dvs det matas in lite pellets hela tiden för att hålla glöden vid liv så tändelementet inte behöver användas så är det lätt att det bildas tjära (det glöder bara, brinner inte), så brännare som inte har "underhållseld" utan alltid startar med tändelementen så minimerar du problemen med tjära.

På sommaren glöder det väldigt länge mellan starterna med underhållseld vilket förvärrar problemen, med start på tändelement så är det ingen skillnad på sommaren eller vintern.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Ny med pellets!

Inlägg av teufel »

Antar att A3 liknar Bioline 20 som jag har.
Bakdrag via öppna spisen kan ske om båda eldstäderna använder samma hål i skorstenen, och det finns kall luft upp mot skorstenen som hindrar röken från att strömma ut i det fria.
När min morfar byggde sitt hus på 60-talet hade han flera hål i skorstenen för att undvika sånt.

Knacka ur brännarkoppen med ett stämjärn och en liten hammare vid varje uraskning. Ta ett sticksågsblad och dra fram och tillbaka i luftöppningarna i brännarkoppens öppningar på kanten. Då motverkar man att det samlas sot där.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
pellmax
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 01 okt, 2018 17:02
Ort: Gotland

Re: Ny med pellets!

Inlägg av pellmax »

Har lyxen att inte behöva elda från mars-oktober. Startade idag. Kan varmt rekommendera vakumrör (solfångare)!!!

Värmebaronen säger följande i sin brännarmanual om eldning sommartid:
Varmvattenberedning sommartid
Under årets kallaste månader förbrukas ca 80 % av årets energibe�hov. Under denna tid bör värmebehovet täckas med pelleteldning.
Under den del av året, när värmebehovet är lågt och främst består
i att producera varmvatten, är pelleteldning oftast olämpligt. Under
denna tid får brännaren kort driftstid, vilket ger höga stilleståndsför�luster och lägre verkningsgrad.
När värmebehovet är lågt är det fördelaktigt med en elpatron i pan�nan alternativt en separat elektrisk varmvattenberedare. Pannans
rökgasspjäll bör vara stängt under den tid eldning med pellets inte
förekommer.
Var noga med att stänga av din pelletanläggning när våren anlänt
och starta den inte igen förrän den absolut behövs.
Värmebaronen Pellmax UB,
Värmebaronen Viking Bio200 sedan 20-02-20, tidigare haft Bio20,
MAFA Midi 730l.
Värmebaronen plattvärmeväxlare,
Acktankar med Värmebaronen 9kW elpatron.
Intelliheat solfångare vacumrör
Skriv svar