Tändningsfel

Skriv svar
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Tändningsfel

Inlägg av teufel »

Nu när det har blåst extremt mycket senaste veckan, så har jag drabbats av tändningsfel nattetid.
Vi bor bakom ett berg och när vinden ligger på från det hållet blåser det bara en bris hos oss, men när vinden vrider så kan det bli full styrka.

Är det något enkelt man kan göra för att motverka detta?

Har en CTC 265-panna där pelletsbrännaren sitter i oljebrännarhålet.
Underlättar det att ha dragluckan i sotluckan till veden öppen för att jämna ut lufttrycket?
Eller att sätta in baffelplåten som jag normalt bara har när det är minusgrader ute?


/P
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Tändningsfel

Inlägg av CPMS »

Haru nån dragbegränsare?
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Tändningsfel

Inlägg av Stegatorparn »

Öppnar du dragluckan du nämnde, spär du ut rökgaserna och kyler ner pannan med usel verkningsgrad som följd. En rejäl dragbegränsare är det enda som hjälper. En sotlucka i skorsten eller rökkanal kan ev. ställas med en lite öppen springa.
Baffelplåten är aldrig fel. Kan man ha inne jämt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Tändningsfel

Inlägg av teufel »

Ingen dragbegränsare monterad. Har plåtskorsten (HP Villaskorsten), hur svårt är det att montera en sån då?

Jag har för mig att jag för många år sen läste i det här forumet att köra baffelplåt när det är hyffsat varmt ute (som nu när det är 15 grader på dagarna och 5 på nätterna) ger sämre drag och kallare rökgaser, och därför ska man bara ha i den när det är minus, då blir det bra drag ändå samtidigt som mer av värmen går till vattnet i pannan och inte till skorstenen.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Skriv svar