Jordfelsbrytare löser ut vid tändning, men bara första dygn

Skriv svar
magic mike
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 06 jul, 2006 16:09

Jordfelsbrytare löser ut vid tändning, men bara första dygn

Inlägg av magic mike »

Hej.
Har läst en del om problem med jfb och tändelement. Jag har två år i rad nu upplevt att jfb slår av varje gång jag startar upp pelletseldningen för säsongen. Det jag gjorde denna säsong var att starta upp med tändvätska på pelletsen och sedan kom en normal eldningscykel igång. Därefter har det fungerat i ca 1 månad! Tändelementet var dessutom helt nytt inför denna säsong. Har förstått att det kan bero på fukt i tändelementet men är det verkligen rimligt att ett nytt element ska vara så lätt att störa? Och nu funkar det som sagt... är det bara för att fukten drivits ut eller var elementet dåligt från början dvs riskerar att haverera när som helst?

Är lösningen på ett fuktproblem att vid varje säsongstart köra på med värmepistol eller liknande innan första start.

Mvh
Micke
CTC 1100 med viking bio, tigex draglucka, 6 mm pellets, Kalmartrakten
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Jordfelsbrytare löser ut vid tändning, men bara första d

Inlägg av CPMS »

Inte helt ovanligt, på förra jobbet hade vi mycket värmestavar från Backers i stora pressar och dom rekommenderade att man körde nya stavar på låg spänning utan jordfelsbrytare för att torka dom något dygn.

Verkar som pulvret som används som fyllmaterial i stavarna har lätt att binda fukt.

Vill du inte prova jfb så gör en manuell tändning i början på säsongen så torkar du ut elementet
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Skriv svar