Het framledning kall retur

Skriv svar
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Het framledning kall retur

Inlägg av d_anders »

Jag blir inte riktigt klok på värmesystemet hemma och undrar om någon med lite mer kunskap än vad jag har vill hjälpa till att tänka.

Angående systemet så har det en ihopkärvad shunt som jag för något år sen knackade till ett halvöppet läge och sen har lämnat där. Alla element förutom de i källaren har termostater. Jag tror det är ett tvårörssystem, i alla fall blir både tillopp och retur på elementen kalla när termostaten stänger helt. Jag har golvvärme i ett rum med termostat och seperat pump som jag inte vet om den funkar som den ska (går inte att komma åt axeln). Samtliga element kan bli tokvarma om så önskas, så energin räcker till.

Min brännare krånglar lite och går till drygt 80 grader vilket gör att uttemperaturen från shunten blir väldigt hög men trots det var returen kall (ingen skillnad om hastigheten på cirkulationspump ändras). Jag lyckades inte få någon värme från golvvärmen och trodde att dess pump kanske var trasig. Sen testade jag att slå på ett element i källaren som sitter rakt under golvvärmen och nu är golvet lite varmt. Även returen till pannan har nu blivit lite ljummen.

Kan det vara så att det blir (för) låg cirkulation pga vattnet är så varmt? Jag vill minnas att returröret till pannan var varmt förr.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Het framledning kall retur

Inlägg av Stegatorparn »

När radiatortermostaterna styr rumstemperaturen med hett vatten, är ventilen nästan stängd och flöde blir litet. Litet flöde ger lång genomströmningstid, vilket medför att vattnet hinner kylas av och temperaturfallet blir stort. Värmeavgivningen från radiatorn blir densamma som vid ett större flöde med lägre tilloppstemperatur.
Termostaten i källaren kan ju ha fastnat i stängt läge under sommaren och släppte när du slog på den.
Hur golvvärmen påverkades av källarradiatorn kan jag inte sia om när jag inte vet hur det är kopplat. Golvvärmen kanske tar värmevatten från källarreturen för att inte riskera få in hett vatten i slingorna.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Het framledning kall retur

Inlägg av d_anders »

Då var jag inte helt fel ute ändå. Antagligen orsakades temperaturhöjningen på returen av att jag slog på eleme tet och fick lite större flöde. Ska se om jag kan fota kopplingarna vid golvvärmen. Vid samma ställe går även tillopp och retur till ett rum rakt ovanför på övervåningen. Det elementet har inga problem att bli varmt
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Skriv svar